י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סקר: מה החרדים באמת חושבים על צה"ל?

תוצאות מפתיעות לסקר 'גשר': רוב מוחלט של החרדים סבורים כי היחס לצה"ל לא השתנה לרעה בשנים האחרונות למרות קמפיין החרד"קים והפגנות הגיוס • כשליש סבורים שהיחס אף השתפר

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

סקר הבוחן את יחסי חרדים חילונים במדינת ישראל שהוזמן על ידי מחלקת שיח בגשר, ונערך בקרב 500 חרדים (עם סטיית תקן של כ-4%) מתפרסם ב'בחדרי חרדים' לראשונה, וממנו עולה כי רוב מוחלט של הציבור החרדי סבור שלא חל שינוי בדעתו כלפי חיילי צה"ל - למרות הקמפיינים הקיצוניים המנוהלים בשנים האחרונות ובהם קמפיין החרד"קים.

על פי הנתונים המפתיעים, 71.9% מהנסקרים סבורים שלא חל שינוי בשנים האחרונות בהתייחסות לחיילי צה"ל. יתר על כן, 28.5% מתוכם, סבורים שאף חל שינוי לטובה.

הדברים מפתיעים בעיקר בגלל הרושם המתקבל לאחרונה בתקשורת הכללית, כי כביכול הציבור החרדי שינה את התייחסותו לחיילי צה"ל בעקבות המאבק על חוק הגיוס ועל תיקונו. מהסקר עולה שרוב מוחלט של הציבור החרדי לא חש שהוא מתייחס באופן שונה לחיילים, ואף כשליש סבורים שהיחס אליהם השתפר.

מנהל מחלקת שיח בגשר הרב משה הרשלר שהזמין את הסקר מסביר ל'בחדרי חרדים': "כגוף שעוסק בגישור מקצועי בכל נקודות החיכוך והחיבור בין המגזרים והציבורים בהכוונת גדולי ישראל, הזמנו סקר עומק שיתן לנו תמונה ברורה של יחסי חרדים חילונים בעת הזאת. הנתון המפתיע על היחס של החרדים לחיילי צה"ל, מלמד אותנו שוב, שהדימוי והשיח התקשורתי לא משקף את מה שהחרדי הממוצע סבור. והנסיון של כלי תקשורת להשחיר את פני הציבור החרדי, ולשוות לו תדמית של מגזר שנאבק בצה"ל באופן כללי, אינו נכון כלל ועיקר.

"המאבק על מעמד תורתו אומנותו, גיוס בכפייה של בחורי ישיבות, סנקציות פליליות, וכו' וכו' הוא מאבק על ציפור נפשה של היהדות החרדית. ולמרות המאבק שלא יגויסו בחורי ישיבות ולא יוטלו עליהם סנקציות פליליות - לא השתנה היחס של הציבור החרדי לצבא בכל מה שלא נוגע לגיוס חרדים. אני בטוח, שהנתונים הנוספים שיפורסמו בקרוב, יוכיחו אף הם שבשיח מקצועי נטול אג'נדות, ניתן לגשר בין הפערים, לשמור על חומות ההגנה שהציבור החרדי בהוראת רבותיו בונה ומטפח, אך יחד עם זאת, לנהל דו שיח המנטרל איבה מיותרת ואסורה".
צהל חיילים חרדים סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד