ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

המאבק הבא של המפלגות החרדיות: מנהלת דיור מיוחדת למגזר החרדי

המפלגות החרדיות מסמנות את היעד הבא: דיור • הדרישות: מנהלת מגזרית ומסלול נפרד לתוכנית 'מחיר למשתכן' • לפני כחודש התקיימה פגישה בנושא, בין ח"כ יעקב אשר למנכ"ל משרד הבינוי והשיכון • מכתב הדרישות המפורט - בפנים

משה כחלון. ישראל סאלם, פלאש90
משה כחלון. ישראל סאלם, פלאש90

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'. לאחר חג הסוכות תסתיים הפגרה בכנסת ישראל, והמפלגות החרדיות כבר מסמנות את המאבק הבא מול משרדי האוצר, הבינוי והשיכון: דיור למגזר החרדי.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי המפלגות החרדיות דורשות הקמת מינהלת לפתרון מצוקת הדיור בציבור החרדי והקמת מסלול נפרד ל'מחיר למשתכן' המותאם למגזר החרדי. את הדרישה הציג ח"כ יעקב אשר, בפגישה עם אשל ארמוני מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, כך נודע ל"בחדרי חרדים".

דרישת המפלגות החרדיות באה כאמור, לאחר שהתברר כי הפרויקטים שיצאו עד כה למכרז - לא מותאמים למגזר החרדי, ובעקבות כך - רוב החרדים בעלי זכאות לדיור לא נרשמו לקבוצה א', כמו"כ, נטען כי הפרויקטים לא פורסמו בתקשורת החרדית. בשל כך, הדרישה החרדית היא - להקים מנהלת דיור חרדית שתפעל כזרוע ביצועית ליישום החלטות הממשלה וכפי שנרשם בעבר תקדים - שהוקמה זרוע שתעקוב אחר יישום התוכניות במגזר הדרוזי והצ'רקסי.

עוד נודע ל"בחדרי חרדים", כי הפגישה בין ח"כ אשר למנכ"ל ארמוני – התקיימה כבר לפני כחודש, ובה הציג אשר את הכשלים בתכנית מחיר למשתכן - בכל הקשור להתאמתה לציבור החרדי.

מכתב תקיף
בנוסף, שיגר אשר מכתב לשר האוצר משה כחלון ולשר הבינוי והשיכון יואב גלנט, בו הוא מציג את דרישת החרדים להקמת מנהלת ייחודית שתביא לפתרון מעשי למצוקת הדיור במגזר החרדי, והקמת מסלול נפרד ל'מחיר למשתכן' המותאם למגזר החרדי. המכתב ב"פרסום ראשון" ב"בחדרי חרדים".

"ממשלת ישראל פועלת בהובלתכם לצמצום מצוקת הדיור במספר דרכי פעולה ובעיקרם הוצאת מכרזים לעשרות אלפי יח"ד לזכאים במחיר למשתכן, כולנו תקווה כי המאמצים יישאו פרי וכל משפחה בארץ תוכל לשכון תחת קורת גג ובעלות סבירה, ונראה שפעילות זאת נושאת פירות", כותב אשר בתחילת המכתב לשרים, "אך, לצערי הרב, בכל הנוגע למצוקת הדיור החריפה הקיימת בציבור החרדי עדיין לא קיימים פתרונות בשטח, ומצוקת הדיור מחריפה בשל היעדר פתרונות זמינים בד בבד עם הגידול הטבעי בלע"ה".

"לפני מספר חודשים אושרה ע"י קבינט הדיור הצעת מחליטים ובמסגרתה ניתנה הכרה לשיווק מכרזים לאוכלוסייה בצביון חרדי, ההחלטה הינה חשובה וחיונית משום שציבור זה מתגורר במקומות המתאימים לסגנון חייו בהם יש את שירותי הקהילה ומוסדות החינוך להם הוא זקוק ולא במקומות אחרים אשר אינם מתאימים לאורח חייו ואשר לא תוכננו בהתאם לצרכי אוכלוסיה זו".

אשר מאשים כי "נכון להיום עדיין לא יושמו בשטח פתרונות, והציבור החרדי לא נכלל במסגרת המכרזים הרבים שפורסמו במחיר למשתכן. יתרה מכך בחודש האחרון פורסם לשיווק מכרז בשכונת רמת שלמה בירושלים, ואף הוא לא יועד לבעלי צביון חרדי על אף שמדובר בשכונה חרדית מובהקת דבר העלול לפגוע במרקם השכונתי הוותיק וגם יחמיץ את ההזדמנות להצעת פתרונות לציבור החרדי שכה זקוק לו ואני בטוח שלא זו מטרתכם".

לדבריו, "אי ההכרזה על פרויקטים למגזר החרדי גרמו בין היתר לאבדן אמון ביישום פתרונות ע"י הממשלה בקרב הזכאים ממגזר זה והציבור החרדי ברובו לא נרשם וממילא לא נכלל בקבוצה א' של זכאות לדירה במחיר למשתכן, כך שגם אם ישווקו בעתיד הקרוב פרויקטים לצביון חרדי לא יוכלו אלה לממש את זכאותם כי אינם נכללים בקבוצה א'".

"אבקשכם, לתקן ולהתאים את המכרז שפורסם ואת אלה שעתידים להתפרסם בימים הקרובים בשכונת רמת שלמה לאוכלוסיה בעלת צביון חרדי, כ"כ אבקשכם להסיר במכרזים אלו את ההגבלה של קבוצה א' ובכך לאפשר לציבור החרדי להירשם ולהתמודד בהגרלה במתחמים אלו וכן בשיווקים נוספים שאני תקווה שיתפרסמו בקרוב לצביון חרדי בערים נוספות ברחבי הארץ", הוסיף בדרישה.

כאמור, אשר דורש בנוסף הקמת מנהלת שתביא פתרון למצוקה החרדית: "לאור הקשיים ומורכבות הפתרונות ליישום בפועל של החלטת הקבינט לפתרון מצוקת הדיור באוכלוסיה החרדית יש צורך להקים מינהלת יעודית שתפקידה יהיה להטמיע ולהוציא לפועל את החלטות קבינט הדיור, לאתר ולהציע קרקעות זמינות ולקדם תיכנון במתחמים עבור אוכלוסיה זו. אציין, כי הקמת מינהלת יעודית קיים לדוגמא בהחלטת הממשלה מס' 715 על הקמת מינהלת לפיתוח חברתי-כלכלי של המגזר הדרוזי והצ'רקסי", כתב.

לדבריו, "אני משוכנע שהקמת מינהלת אשר תפעל כזרוע ממשלתית תחת משרדי האוצר והשיכון ושבראשה יעמוד איש מקצוע אשר חי ומכיר את נושא הדיור וצרכי המגזר החרדי, תפעל כגורם מתכלל ומאיץ למיצוי מחסנית התכנון והשיווק למגזר החרדי ע"פ היעד שקבעה הממשלה לשלש השנים הבאות ויהיה ניתן ליישם בפועל את החלטות הממשלה לפתרון מצוקת הדיור בציבור החרדי, כשברור לכל שלמצוקת דיור זו יש השלכה רבה על מצוקת הדיור במדינת ישראל בכלל".





יעקב אשר משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד