כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נתניהו בחוג התנ"ך ל'בחדרי': "יש שהיו רוצים אותי כראש ישיבה"

כתב 'בחדרי חרדים' יעקב גרודקה השתתף בחוג התנ"ך שעורכים ראש הממשלה ורעייתו לזכר אביה שמואל בן ארצי ז"ל • נתניהו התייחס להחלטת אונסקו, לתקציבים ללימוד תנ"ך ולתקשורת הכללית, ואילו שרה העדיפה לפרגן לתקשורת החרדית

נתניהו. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90
נתניהו. צילום: מארק ישראל סאלם, פלאש 90



דקות ספורות לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יצא מביתו אל החצר עמוסת חובשי הכיפות הסרוגות, הגיחה שרה. היא הקיפה במעגל את השולחן ועברה בין האורחים השונים, חלקם קבועים וחלקם הגיעו לכאן בפעם הראשונה.

לא הייתה זו עוד שיחת תדרוך עם מערכת חדשות ישראלית, כפי שמרבה לאחרונה נתניהו לקיים, אלא המפגש השמיני של "חוג התנ"ך בבית ראש הממשלה" לזכרו ועל שמו של שמואל בן ארצי, אביה של אשת ראש הממשלה.



בראשית הדפים שחולקו למוזמנים, נכתב על בן ארצי: "בגיל 14 התחיל את לימודיו בישיבת 'נוברדוק' המפורסמת שהתבססה על שיטת החינוך התובענית של רבי יוסף יוזל הורביץ - הסבא מנוברדוק... בשנת 1933, אחרי ארבע שנות לימוד בישיבה, עלה ארצה בשליחות ישיבת נובהרדוק על מנת לעזור בהקמת סניף הישיבה בארץ ישראל בבני ברק, בתקופת לימודיו בישיבה התקרב לגדולי התורה בארץ ובעולם, הכיר מקרוב את ה'חזון איש' ואף בנה עבורו את סוכתו הראשונה בארץ".

חוג התנ"ך הוא ה'בייבי' של שרה, לא רק בגלל שהוא לזכרו של אביה, אלא כי הוא מגדיר יותר מכל את השפעתה הפוליטית והערכית על בעלה – ראש הממשלה, ובאופן די ישיר – על כולנו, אזרחי ישראל.

לחוג התנ"ך מוזמנים רק 'מלומדים אלטרנטיביים', כאלו שגם מירי רגב גאה בהם. את אורי אבנרי המזוקן מחליף יורם טהרלב, ואת עמוס עוז מחליף המשורר המזרחי ארז ביטון. עיתונאים רבים, רובם ממערכת 'ישראל היום' מתערבבים כבני בית, וגם עיתונאים ממערכות אחרות מצהירים "לא באנו לכאן כעיתונאים – אלא כ'מקורבים שנים' למשפחת נתניהו". מותר להיות קרוב למשפחת המלוכה, אין בעיה בזה, אדרבה, לראות אנשי תקשורת מעמיקים בתנ"ך כ-4 שעות, מה רע בכך?.

הבטתי בנתן אשל שלגם כוסות תה, ובישי לפידות, אראל סגל, מנחם הורביץ, דרור אידר ומתי טוכפלד, היה זה נראה לרגע שהם באמת באו לכאן בשביל ללמוד תנ"ך. רובם קבועים כאן, חלקם שנים.

גם מרים פרץ הגיעה, אמם של לוחמי צה"ל אלירז ואוריאל שנהרגו בפעולות מבצעיות בעזה ובלבנון. פרץ זוכרת היטב את הטלפון של נתניהו שהתקשר אליה לפני כולם לאחר פרסום המדגמים ופרסום ניצחון הליכוד ב-2015.

אשת ראש הממשלה, קיבלה את פניה, פרץ בתגובה עודדה אותה ואמרה לה, ש"אנחנו יודעים את האמת, לא רק מה שנאמר בתקשורת", שרה השיבה לה באופן אינסטינקטיבי: "התקשורת והאמת – אין קשר ביניהם". בין השתיים נסבה שיחה על אבנר, הבן שעושה נחת לראש הממשלה ולרעייתו ומי שזכה ב-2010 במקום השלישי בחידון התנ"ך.

ואז נכנס ראש הממשלה. רגע לפני שהוא התיישב על הכיסא - נזכר נתניהו שאין לו כיפה על ראשו, "אני צריך כיפה ואין לי, בשביל לכבד את המקורות, אם מישהו שיש לו כיפה יכול לכבד את מי שאין לו", ביקש נתניהו מהנוכחים שחלקם השיבו לו ש"אין צורך בכיפה". אבשלום קור, איש העברית והתנ"ך – קם ממקומו, הסיר את כיפתו הסרוגה והגיש אותה לפני ראש הממשלה.

האירוע התחיל באופן רשמי. בתחילת דבריו תקף ראש הממשלה את ההחלטה האנטי ישראלית שהתקבלה על ידי אונסק"ו ואמר כי "היום הארגון הזה קיבל עוד החלטה הזויה שאומרת שלעם ישראל אין קשר להר הבית ולכותל. אז מילא שהם לא קוראים תנ"ך אבל אני מציע לחברי אונסק"ו לבקר בשער טיטוס ברומא, שם רואים מה הביאו הרומאים לרומא לאחר שהם החריבו ובזזו את בית המקדש בהר הבית לפני 2,000 שנה", אמר.

"בהחלטה האבסורדית הזאת אונסק"ו איבד את מעט הלגיטימיות שנשארה לו. אבל אני מאמין שהאמת ההיסטורית יותר חזקה, והאמת תנצח", הוסיף ראש הממשלה. בהמשך, נשא נתניהו דברים סביב התנ"ך - ואחר כך שרה, אחר כך המנחים והאורחים - ושוב נתניהו, שואל, מקשה, מתרץ ותמה.

"כשהיינו בביקור באפריקה", סיפר נתניהו בדבריו, "שאל אותי אחד המנהיגים, 'מה הצופן והסוד שלכם?', השבתי לו: מעבר לחדשנות, יש לעם היהודי שורשים ועומק, הצופן שלנו נמצא כאן בפרשת האזינו".

ראש הממשלה הרחיב על היחסים של ישראל ומדינות העולם, וחשף אנקדוטה: "לאחר הלווית פרס, הגיעו אלי כאן לבית מנהיגים מכל העולם, ובגלל שזה היה יום שישי, עדנה מהמשרד הריצה את כולם, אחד אחרי השני, שמנו מהר את הדגלים של כל מדינה והיא הקציבה זמן לכל אחד מהמנהיגים. האחרון היה מברזיל, אמרתי לו שנשארו 17 דקות לפני שבת, והוא הרגיע אותי ואמר: "אל תדאג – אני לא אפיל לך את הקואליציה, אני צריך רק 3 דקות". נראה כי אף שר החוץ הברזילאי ז'וזה סרה, מעודכן כי בישראל, על חילול שבת מפילים ממשלה. ספרו את זה לח"כים החרדים.

וכמו שרה, גם האינסטינקטים של נתניהו שלפו כל כמה דקות רמיזות ואמירות נגד התקשורת. כשהמנחה אמר בתחילה לראש הממשלה, כי עליו לסיים את דבריו ולא להנחות את הערב, השיב נתניהו: "עד שנותנים לי פעם לדבר, לא בכל מקום ניתנת לראש הממשלה זכות הדיבור".

כעבור 4 שעות, האירוע הסתיים. נתניהו שהרגיש בבית, לא מיהר. ישב על כסאו כאחד האדמו"רים והקהל עבר לפניו, לברך ולהגניב תמונה. מכיוון שהאירוע היה ברוח של לימוד תנ"ך, פרגון ואחווה, אמרתי לראש ממשלתנו: "נו, אחרי 4 שעות של לימוד תנ"ך מאסיבי, אולי לאחר שתצא לפנסיה תשמש כראש ישיבה ותמסור שיעורים בתנ"ך", הוא לא אהב את הרעיון: "יש כאלו שהיו דווקא שמחים שהייתי כיום ראש ישיבה ולא ראש הממשלה", השיב.

נתניהו חזר בפניי שוב על דברים שאמר קודם לכן, "אני באמת מתכוון להשיג סבסוד לסטודנטים לתנ"ך, חייבים לעשות עם זה משהו". שאלתי: "אתה לא חושש שיקומו עליך?", נתניהו: "אדרבה, שיקומו, נתתי כעת הקלות במס לעובדי הייטק, לענפים, כעת הגיע הזמן להעניק סבסוד גם לשורשים".

גם גיבורת האירוע, שרה, הייתה מוקפת במעגלים אנושיים, ואז היא פנתה אלינו. שאלתי אותה על השותפות הטבעית של נתניהו עם החרדים: "יכול להיות שהמגזר החרדי חייב לך הרבה מאוד טובה, בגלל שאת מכניסה בראש הממשלה את הרוח ואת המסורת ובסופו של דבר כולנו נהנים מזה?". שרה השיבה בחיוב: "ללא ספק, בהחלט", על חוג התנ"ך אמרה: "אני הייתי הרוח מאחורי הקמת החוג הזה, וזה באמת ברוח של אבא".

אשת ראש הממשלה אמרה על בית משפחת נתניהו שהוא "בית עם הרבה שורשים", ועל בנה אבנר סיפרה: "כל שבוע שאבנר בבית כשהוא לא נשאר בצבא, הוא לומד עם אבא שלו פרשת השבוע ואת ההפטרה. עכשיו באמצע יום כיפור הוא עזב את בית הכנסת רק לשעה - בכדי ללמוד עם אבא שלו את כל ספר יונה, ככה הוא היה בכל יום כיפור מהבוקר עד הערב בבית הכנסת", אמרה בגאווה.

על התקשורת החרדית אמרה שרה: "התקשורת החרדית היא לגמרי שונה מהתקשורת הכללית, ותדעו שיש לכם כאן ידידים נאמנים". בהמשך סיפרה שוב על הקשר האישי שלה עם המגזר החרדי: "אני פסיכולוגית בבית חנה בחב"ד, בוודאי, אני עובדת עם המגזר החרדי", הוסיפה.
בנימין נתניהו תנך אבנר ראש הממשלה חוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד