י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

עיתוני החג: כל השערים והפרויקטים לסוכות

כמידי חג, אסף 'בחדרי חרדים' את השערים ורשימת הפרויקטים המרכזיים של העיתונים השונים - יתד נאמן, המבשר, משפחה, בקהילה, קו עתונות, יום ליום והמחנה החרדי

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

כמידי חג בחג, פנה 'בחדרי חרדים' למערכות העתונות המודפסת וקיבל את שערי העיתונים והמוספים הייחודיים לחג, כשחלקם מוסיפים טקסט מסכם של הפרויקטים השונים שערכו. מתלבטים מה לקנות? זה הזמן להשוות ולהחליט.

יתד נאמן
במוצאי פסח אשתקד, נרשמה תכונה במערכת "יתד נאמן". על הכוונת: גיליונות החג המיוחדים של העיתון, לקראת חג הסוכות בשנה הבאה... גם אם השורות שלעיל נראות כתיאור מוגזם, הן אינן אלא תיעוד מדויק למדי של הדינמיקה האינטנסיבית ומלאת המחשבה, המעוף והעשייה שאפיינה את תהליך ההכנה של חבילת החג המיוחדת לחג הסוכות הבעל"ט.

התוצאה בס"ד מרהיבה מכל בחינה. "חבילת החג" המיוחדת כוללת: מוספים מרתקים ומעוצבים כדבעי, עמוסים בתכנים עשירים, בחשיפות, בסיפורים אנושיים מרטיטי לב ובעשרות רבות של כתבות מאלפות, שאת תמציתם נפרט בשורות הבאות. ה"מבצע" המיוחד לכבוד החג – במסגרתו עמל הצוות המובחר של "יתד נאמן" כדי להגיש לקוראים את חומר הקריאה האטרקטיבי, המחכים, החשוב והאיכותי ביותר בשוק, הסתיים בהצלחה עצומה – שעוד רבות ידובר בה.

"וקרבתנו מלכנו"

מוסף שבת-קודש של "יתד נאמן" נוגע הפעם ברגישות וביד אמן בדרכי ההתקרבות בין האדם לקונו – "וקרבתנו מלכנו לעבודתך", בקירוב בין לבבות, בין אנשים, בין עולמות. וקירוב רחוקים לעולמה של תורה בעבר ובהווה.

הגליון סוקר בהרחבה זוויות מעולם הקירוב שלא ראו עד כה אור. בין אם מדובר במקומות נידחים, בדרכים לא ידועות או בפעילות שלא נודעה עד כה – כמו כיצד "שרפו" את התיכוניסטים ב"ישיבות התיכוניות" ועוד מסעות אל הלבבות.

מושג הקירוב רב אנפין הוא: סדרת פאנלים מרתקים, ראיונות נרחבים עם מרנן ורבנן גדולי הדור וראשי הישיבות שליט"א, דיינים המכירים את השטח, מומחים לטיפול במשפחות ומחנכים, יוצרים יחדיו תמונה רחבה ומדריך לקירוב – בליווי כתבות מרתקות, ליקוטים מגדולי ישראל ואורחותיהם וסיפורים מן העבר שיש בהם כדי ללמד על הווה ולחנך לעתיד.

הגיליון אף פותח צוהר לקירוב לבבות בין ניצים, גשר בין גדות מרוחקים - גישור בבתי הדין, על הדרכים לקרב בין ילדים להוריהם ובין ילדים לתלמודם, ה"קירוב שמונע קרב" – הדרכים למניעת נשירה, ועוד נושאים רבים יחודיים, בינהם: הפיצוח של חידת סוגיהרה, כאשר בנו, דובר העברית, של המציל הגדול של תלמידי מיר לוחש באוזני "יתד נאמן" את סוד אהבתו הגדולה של אביו לבני הישיבות והמניע להיחלצותו המפתיעה להצלה.

אולם ללא ספק, גולת הכותרת של הגיליון היא הראיון המשותף של שנים מגדולי הדור – חבר מועצגה"ת דהכא וחבר מועצגה"ת דארה"ב – הגאון רבי יצחק שיינר והגאון רבי שמואל קמינצקי, שיושבים עם יתד נאמן תחת סכך אחד כדי לספר על תורת אמריקה ותורת ארץ ישראל – "רחוקות" אבל קרובות, שיונקות ממקום אחד וסדנא דארעא חד הוא. זכרונות ותובנות של "דעת תורה", שזקנינו אומרים לנו בשיחה מיוחדת לחג. כתבה נוספת יחודית ביותר היא מסעם של גדולי ישראל – מרן ראש הישיבה שליט"א והאדמו"ר מגור למקומות רחוקים כדי לקרב.

לאן נעלמו ה"אוצרות"?

מוסף הנושא המיוחד, נושא הפעם את השם המסקרן "אוצרות אבודים". המוסף לוקח את הקורא למסע מרתק בעקבות 22 אוצרות שונים שעקבותיהם אבדו. חלקם נמצא לאחר מסע חיפושים מייגע ועלילתי, אחרים עדיין מצפים לרגע בו יגיעו אליהם המחפשים.

בין השאר מתחקים כתבי "יתד נאמן" במוסף זה אחר אוצר בלום של כתבי יד תורניים נדירים שעדיין "מתחבאים" במרתפי אוקספורד, מזוודת חידושי התורה של הגר"א בקשט משאוולי הי"ד, אוצר המטבעות המסתורי מתקופת בית המקדש שהתגלה במעמקי ים המלח, תעלומת מקום הימצאם של כלי בית המקדש שנבזזו על ידי הרומאים, האוצר התורני שהתגלה במרתף ארמונו של סדאם חוסיין, אוצר היודאיקה הגדול בכל הזמנים שנחשד כמזויף, ועוד עוד.

בחלקו השני, עוקב המוסף אחרי תלאותיהם של אוצרות עולמיים, בהם: האוצר שהוטמן בעיירה אושוויץ, אוצר הזהב שהטמינו הטורקים עם סיום שלטונם בארץ, האוצר ההיסטורי שנגנב ממערה באזור צאלים על ידי בדואים, אוצרות הספינה הספרדית שגילויים סיבך את המגלים בצרות, מסע בעקבות 10 אתרים ברחבי העולם שהפכו יעד ל"מחפשי אוצרות" אובססיביים, ועוד ועוד...

מוסף "יתד סוכות"

מוסף "יתד סוכות", כרגיל, לא מוקדש לנושא מסוים, אלא לשורה ארוכה של כתבות מגזיניות ייחודיות ומעוררות ענין. בראשן שיחה מאלפת ליד השולחן עמוס הספרים בחדרו של חבר מועצת גדולי התורה, חתנא דבי נשיאה, הגאון רבי מאיר צבי ברגמן בישיבת רשב"י, המספר על מה שראה ושמע בשנתיים בהן זכה כנער צעיר להיות "אושפיזין" במחיצת רבן של ישראל מרן החזון איש זצוק"ל. שיחה רצופה גילויים מאלפים שיש בהם לימוד לדורות.

עוד מהמתפרסם בגיליון "יתד סוכות": "דירתם עראי ותורתם קבע" – כתבי וצלמי "יתד נאמן" יצאו לפרויקט מיוחד בו בדקו ותיעדו כיצד נראות כיום "דירות העראי" של 20 מגדולי הדור הקודם, מהן יצאה תורה והוראה לישראל, אל הכתלים המעידים על גדלות יושביהם.

"מַה יָפוּ פְּעָמַיִיך" – שמואל גרינולד והרב יהודה לנדי משחזרים בעזרת גילויים היסטוריים וארכיאולוגיים את מסעם של עולי הרגל לירושלים.

לסמבטיון ובחזרה –החוואי אמיר דרומי מספר על מסעו המופלא לגילוי נתיבו הנעלם של נהר הסמבטיון שעשרת השבטים גלו אל מעבר לגדתו, ועל יתר מסעותיו בקצוות תבל, במהלכם זכה לגלות את בוראו ולשוב בתשובה.

אֶבֶן מָאַסוּ הַבּוֹנִים – צפוף בשכונות ירושלים ובני-ברק? הדמוגרף פרופ' ארנון סופר מציג את הפתרון החדשני הצובר תאוצה בעולם: "ערי תחתית".

הוֹשַׁע נָא, נוֹעַר מְרֵיקָנוּת – הצצה מרתקת לעולמם של המתמודדים עם "אתגר הנוער המתמודד"

הֶעָרִים רָקְדוּ סיפור "ערי העראי" – של חמש ערים שנדדו על בתיהן, יושביהן ורכושן בשלימותם למקום אחר.

יִצְפְּנֵנִי בְּסֻכֹּו בְּיוֹם רָעָה – סיפורו של הרב דוד יזרעאל מוונצואלה - שרק אחרי עשרות שנים זיהה את האסיר נשוא הפנים שביקש "לחם משנה" לסוכה שבנה בחשאי ב... אושוויץ.

מוסף "קטיפה"

מוסף "קטיפה" החגיגי שאינו כלול במארז אך ניתן לרכישה בנפרד, מכיל הפעם שורה של ראיונות בלעדיים, תחקירים פורצי דרך, מפגשים יחודיים, פרויקטים מפתיעים, ניסויים חברתיים ובמת קוראות פעילה סביב הנושא "טובות השתיים"..

בין השאר הרבנית חנה פינקל תחי', אשת חבר לגאון הגדול רבי אריה פינקל זצוק"ל, משתפת לראשונה במסלול חייה המרגש והמחזק; החתן קובי קסטילניץ מספר על שרשרת הניסים הבלתי נתפסת שחוו הוא וכלתו שרה שפרלינג בשתי תאונות דרכים; הגב' גילה-גייל ששון, ששכלה 7 מילדיה בשריפה בבדפורד שבברוקלין, השמיעה מונולוג ראשוני מרגש; שני ניסויים חברתיים פורצי דרך שנערכו ברחבי השכונות החרדיות חושפים נתונים ומגמות בשטח בזמן אמת.

פרויקט "הזדמנויות יוצאות לאור" מגיש את יצירות האמנות, שירה, סיפורת, צילום ואיור של "אומניות המגירה" שנבחרו על ידי צוותי שופטות מקצועי - לבחירה מחודשת של הקוראות.

שש מתמודדות מוכרות ציבורית נפגשות בצמדים לשולחן אחד ונדהמות לגלות סיפור חיים מוכר מדי של החלטה אמיצה ומחיר בצידה, ילדים שעוד יחזרו, נפילה משולשת ותקומה.

הסופרת מ. קינן מתארת בסיפור מפתיע את היום שבו תשתלט הטכנולוגיה על יחסי האנוש שלנו; עמליה לווינגר ומירי גינזבורג ממריאות אל העתיד בקווים מאויירים; האזנה מרתקת לשיחות צמדי החברות הרבניות רמה פינקל ואהובה בן שלום, הרבניות רבקה יפה וברכה דיסקין, חאשי אקסלרוד ואביגיל רביץ; שני צמדי אמהות מוכרות מחליפות ומתפקדות כ"אמהות ארעי" בבית אחר; תחקיר עומק ראשוני ומרתק בעקבות תעלומת האישים המפורסמים שהתהדרו ב"שורשים יהודיים".

מוסף הסיפורים "סוף סוף"

14 הסופרים הפופולריים של הציבור החרדי מגישים לכם קונספט חדשני: 14 סיפורים מרתקים במגוון סגנונות שאת סופם יצטרכו הקוראים לבחור. דוגמאות? בבקשה.

חיים ולדר במרוץ חיים עוצר נשימה עם המשך בלתי צפוי, מוישה גוטמן במאבק שראשיתו בעבר בלתי פתור והמשכו בזרנוקי מים ובוירוס קטלני, שמואל ברקוביץ בהכרעה גורלית ודרך ללא מוצא.

מ. קינן בעלילות הנובהרדוקר בני יורק, חוה רוזנברג בחיבוטי נפש קורעי לב, אורית הראל במבצע שטרודל של מרדף הצלה מחסיר פעימה, פנינה פקשר בטעות מביכה והרת גורל, חסיה ברטלר במכתב חתום שפתיחתו חורצת גורל חיים, מ. זוננפלד בפרויקט חפירה בלתי אפשרי לגילוי אוצרות אבודים, אסתר קווין עם תוכנית זדונית שהפכה להזדמנות חיובית בלתי חוזרת, צ. שפיגלמן נאלץ לשלוח לכלא את יוסי, ויהודית פריינד במסע מהפכני ומפתיע.

"יתד שלנו"

ומהמבוגרים לצעירי הצאן, שאינם מקופחים – בלשון המעטה: סוכות הוא חג בו השמחה היא מצווה מיוחדת. אולם האם לוחצים על כפתור ופשוט ...שמחים? כסוג של מענה לשאלה שלעיל, בחרנו במוסף "יתד שלנו" לחג הסוכות דווקא את נושא השמחה.

כיצד שמחים בכל מצב? איך מקבלים בשמחה את אשר נגזר עלינו משמים? נושא השמחה מוגש בפני הקוראים: בנות הנעורים, הילדים, ואף הצעירים שבהם בסיפורים, באיור, בחריזה, בקריקטורות ובקומיקסים נלבבים.













המבשר
מוסף נושא - תעודת כשרות ענק על עולם הכשרות: ראשי כל וועדי הכשרות בראיונות עומק, סקירות מקיפות על כל ענפי הכשרות, חשיפות, גילויים על השערוריות בעולם הכשרות ותחקירי עומק שיכו גלים ויהפכו לשיחת היום.

מוסף קהילות: סופרי 'המבשר' חוזרים לסיור מתועד למרינבאד - עיירת הנופש של גדולי וצדיקי הדור הקודם, מתחקים אחר האופי הייחודי של המקום שריתק אליו גדולים מכל החוגים וסגולות המרפא של המקום, לצד כתבות וגילויים על העיירה ומראות וזכרונות ההוד שנקשרו בשמה ובין משעוליה וסמטאותיה.

מוסף סיפורים מקורי ומסעיר - מיטב הסופרים משרטטים 7 תחנות של גיבור אחד שעונה לשם פינטשע בתקופה הרת גורל: ימי קום המדינה, העליות הגדולות והמאבק על נפש העולים במחנות ובמעברות השונות.

שבועי – כ-170 עמודים של מוסף האקטואליה העשיר והפופולארי של המבשר: מוטי גולדמן בביקור בלעדי בכלא שבו מוחזקים המחבלים המסוכנים ביותר. חיים לוריא בזירת הטרור החקלאי של הפזורה הבדואית. מאיר ברגר החזיר את אורי אריאל לעימות נוקב בעמונה. שלמה גרין בסיור עומק בקרביים של נמל אשדוד. ועוד כתבות מקור של מיטב סופרי המבשר מזירות שונות ומפתיעות.

עוד בחבילת התוכן של 'המבשר' לחג:

אזמין - מוסף מתכונים עשיר ומקורי עם שלל הצעות לארוחות בוקר בימי חול המועד. מהדורת חג מוגדלת וחגיגית של מוסף תורני – תחת הכותרת ושאבתם מים, ומוסף תורני נוסף לשמחת-תורה למנויים בלבד; לבית – עם פרויקטים מיוחדים ומפתיעים במוסף ענק של כ-70 עמוד, ונקודות, עם שפע של חומר חגיגי וצבעוני לילדי 'המבשר'.



















משפחה
















בקהילה






















קו עתונות
בקודש פנימה: ההנהגות המיוחדות בחצר הקודש, סדר היום המדוקדק, סדרי הלימוד התובעניים ותעניות הדיבור. הצצה לדמותו הפלאית של כ"ק האדמו"ר מפרמישלאן ושיחה מיוחדת אותה נשא כ"ק האדמו"ר שליט"א בליל הושענא רבא, על הצורך בלחזק נפש שבורה ולשמח כל יהודי

סוכת שלום: הראשל"צ רבה של ירושלים הגאון רבי שלמה משה עמאר בשיחה מיוחדת על המחלוקת שפילגה את עולם התורה הספרדי בראיו נרחב לחיים כהן וחנני בלייך

פרויקט חג: נחום ברנע ובן כספית מהצד החילוני, אבי בלום וחיים כהן מהצד החרדי כשעל מלאכת ההנחיה מופקד אבי מימרן, בפאנל סוער ומרתק על כל הנושאים הבוערים

סגירת מעגל: למעלה מ-25 שנים לאחר נפילת מסך הברזל, משחזרים הרה"ג יצחק דוד גרוסמן ומונה רוזנבלום את מסע החיזוק ההיסטורי לברית המועצות שחולל מהפך בחייו של מונה

העילוי מכפר סבא: סיפורו יוצא הדופן ושיחת חג מיוחדת עם הרה"צ מנחם ביטון העילוי מכפר סבא שמשלב פלפול ליטאי, לימוד חסידות והנהגות ספרדיות ומרתק אליו בני עליה לצד עמך בית ישראל

צפונות חייו: השליחות בהולנד ודרום אפריקה, התלמידים איקא ישראלי והרב מרדכי ארנון, פיתוח התוכנה לגילוי צפני התנ"ך, החברות עם בכירי המתמטיקאים שהולידה תגליות מפתיעות והמפגש המפתיע עם האסטרולוג הבכיר בעולם ששב ליהדותו

מהישיבה לחיל האוויר: הוא לא ראה מטוס קרב מימיו אבל פיתח את מערכת השליטה של חיל האוויר. ראיון מיוחד עם ר' מנחם קראוס, יהודי חסידי מבני ברק שהדהים את בכירי הצבא

המגיד מבני ברק: פרופיל מרתק לדמותו של המשפיע החסידי שסוחף המונים הרה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א

תיעוד היסטורי: כך התנהלה מאחורי הקלעים הדרמה להצלת הכלכלה הישראלית ע"י שמעון פרס

ממשיכי המורשת: הרב יעקב סיני, חתנו של הגר"מ יוסף פותח צוהר לגנזי הבית ברחוב הקבלן 45

המשפיע המוזיקלי: ר' מנדל ראטה, משפיע חסידי ומוסיקאי מחונן נחשף לראשונה בראיון מקיף

עם נגידי עמו: הנגיד האמריקאי ר' משה בוסקילה בראיון מקיף על מאבקיו הציבוריים

צבע הכסף: מבנק 'אנגלו פלשתינה' ועד בנק 'זרובבל': מסע בעקבות הבנקים שהוקמו בישראל ונעלמו?

בדרך לקלפי: חודש לבחירות: ר' עזרא פרידלנדר, ממחנה קלינטון ור' דיוויד גרינפלד ממחנה טראמפ בראיונות נרחבים







יום ליום
כבכל חג יש את הכמות ויש את האיכות. גם הפעם "יום ליום" מתעסק עם האיכות, ופחות עם כמות הדפים המטורפת שהקורא הממוצע לא מוצא ידיים ורגליים מבין הררי הדפים.

בגיליון חג סוכות השנה בחרנו לקרוא למוסף הנושא - "ופרוש עלינו". מוסף עשיר וייחודי על "רב ותלמיד". שאלות ותשובות בין גדול וחכם בישראל לבין תלמידו המובהק. כמו נשיא מועצת חכמי התורה מרן הגר"ש כהן שליט"א, ותלמידו הגאון רבי זמיר כהן; חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי שמעון בעדני ותלמידו האדמו"ר רבי יחיאל אבוחצירא. עוד במוסף "רב ותלמיד": הראשון לציון הרב יצחק יוסף ותלמידו הרב יצחק לוי, רבה של היישוב חוסן; חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי דוד יוסף ותלמידו ראב"ד תל אביב הגאון רבי זבדיה כהן.

בפרויקט המיוחד במוסף "רב ותלמיד": הרבנים בן שמעון, הרב ציון בוארון, הרב חפוטה והרב קורח רבה של בני ברק, מספרים על ראשי הישיבות שלהם, והנהגותיהם בקודש.

בשאר המוספים – "מוסף שבועי" – ראיון עם רבה של מגדל העמק הרב מנחם, חשיפת הקשרים המתפתחים בין מדינות המפרץ וסעודיה, הזמרים מספרים על הקומזיצים. מזכירו הצבאי של מנחם בגין, חושף לראשונה, את הרגעים בהם ראש הממשלה לשעבר נשבר לאחר מלחמת לבנון הראשונה.
במוסף התורני "עונג שבת", פרויקט מקיף נדיר וייחודי אודות מסורת עולם התורה הבבלי בכל תקופת האחרונים. טעימה מרתקת מתקופתו של מרן ראש הישיבה הגר"ע סומך שתלמידיו היו גרעינה המפואר של פורת יוסף, אם הישיבות הספרדיות כיום.

ויש עוד המון נושאים מגוונים למשפחה ולילדים, וגם פוסטר ענק מתנה לקוראי "יום ליום".
קריאה מהנה.














המחנה החרדי
במוסף התורני קוראי עונג: יומן מסע הקודש של כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א לבארדיטשוב להשתטח על הציון הקדוש של בעל ה'קדושת לוי' זי"ע - ביום ההילולא כ"ה תשרי תשנ"ה.

הושענא צור צדיק מושיעי: שיחת חג מאלפת עם הגאון רבי שמאי קהת הכהן גרוס שליט"א דומ"ץ קהל מחזיקי הדת בירושלים, על זקנו החשוב הרבני החסיד רבי חיים נטע כ"ץ ז"ל - שריד אחרון למקורביו ובאי ביתו של כ"ק מרן אדמו"ר מהרי"ד מבעלזא זי"ע.

ותיק וחסיד: קוים לדמותו של הגבאי הוותיק הרה"ח ר' אלעזר פסטן ז"ל מזקני וחשובי חסידי בעלזא ומעסקניה הבולטים בארה"ב.

נקודה יהודית על גבול איראן: מסע מיוחד של כתב 'המחנה החרדי לקהילה היהודית באז'רבייג'ן - המדינה החולקת גבול אחד עם איראן.

זכרונות מגלגולים קודמים: שורת גילויים מפתיעה: צדיקים הראשונים מספרים את זהותם ותפקידם בגלגוליהם הקודמים.

התעוררות יהודית תחת הקומוניזם הסיני: מי הם היהודים החיים כיום בסין - ואיך הקהילות העכשוויות מתחברות ליהדות המפוארת של המדינה בעבר?

ראיון חג: סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש בשיחת חג מיוחדת ל'המחנה החרדי': 'בדורנו החלש הסיוע לנוער המתמודד הוא בבחינת הצלת נפשות ממש'.













יתד נאמן המבשר משפחה בקהילה קו עתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד