י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מרתק: הגר"ח מכריע על לוטו, ביטוח ואפליה

תשובות ופסקי הלכה ייחודיים של הגר"ח קנייבסקי נחשפים לראשונה בגליון סוכות של 'ארחות יושר' • קבלו לקט נבחר

הגר"ח קנייבסקי עונה על שאלות עם נכדו הרב אריה קנייבסקי. צילום: דוד זר
הגר"ח קנייבסקי עונה על שאלות עם נכדו הרב אריה קנייבסקי. צילום: דוד זר

עשרות תשובות נדירות מהגר"ח קנייבסקי שלא פורסמו עדיין מופיעות בגליון חג הסוכות של מפעל המוסר העולמי 'ארחות יושר' שבנשיאות הגר"ח, ובראשות נכדו נאמן ביתו הרב אריה קנייבסקי.

ל'בחדרי חרדים' הגיעו השאלות שנשאל הגר"ח, בין השאר על ידי אברכי הכוללים של רשת 'ארחות יושר'.

• אני אברך הלומד בכולל, ויש לי ב"ה שמונה ילדים בליעה"ר, מצב הפרנסה בבית נעשה לאחרונה דחוק מאד, אני מרגיש שאם הייתה הפרנסה יותר ברווח הייתי לומד הרבה יותר טוב, שאלתי, האם יש ענין של השתדלות לקנות כרטיס הגרלה של אמריקה, שניתן להגריל שם כמה מליוני דולר, אמנם בדרך הטבע אין כל כך סיכוי שאגריל, אבל אתפלל הרבה להשי"ת, והוא היודע לבבות שכוונתי כדי שאוכל ללמוד יותר, אולי זה בגדר תפילה על רוחניות שמתקבלת בודאי, מה דעת רבנו.

תשובת הגר"ח קנייבסקי: "הניח מעותיו על קרן הצבי והעיקר להתפלל א"כ הטירחה מיותרת"

• רציתי לשאול, לגבי אדם שנקלע ל"ע למצב של סכנה, ויש לו אפשרות להציל עצמו ע"י השתמשות במכשיר פסול שנאסר ע"י גדולי ישראל להשתמשות, האם מותר לו במצב הנ"ל להשתמש בזה, או לא.

תשובת הגר"ח קנייבסקי: "מדבר עבירה לא יצא דבר טוב".

• אני אברך כולל, ומשתדל מאד להקפיד על גזל, אני חושש היות ולפעמים אני משוחח עם החברותא מעט יותר מהצורך, אולי יש בזה גזל, מהכסף שראש הכולל מחלק בסוף החודש, כי הכסף מגיע מנדיבים שתורמים לאברכים שלומדים, ילמדני רבי חיים.

תשובת הגר"ח קנייבסקי: "אדעתא דהכי נותנים כפי ראות עיני ראש הכולל".

• כיצד עלינו לנהוג, אני מנהל חיידר, ומבקשים מאיתנו לקבל ילד לכיתה גבוהה, כל אחיו של הילד לומדים בחיידר אחר, ורק הוא שיש איתו בעיות רוצים הוריו לרשום אותו אלינו, האם אנו חייבים לקבלו, או שעלינו לבקש שיכניסו אלינו גם את שאר הילדים שהם ילדים טובים, כדי שלא יתקבל הרושם שהחיידר שלנו הוא לילדים בעייתיים, מה עלינו לעשות.

תשובת הגר"ח קנייבסקי: "תתייעץ עם הגראי"ל שטיינמן שליט"א שהוא ראש ישיבה ובקי בענינים אלו"

הגר"ח קנייבסקי בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לררצילום: הגר"ח קנייבסקי בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לרר
הגר"ח קנייבסקי בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לרר

• הורי שיחיו גרים בחו"ל והם תומכים בנו כבר כמה שנים, ומסייעים לנו הרבה, כעת הם מבקשים היות ואנו כבר נשואים כמה שנים, הם רוצים שנחזור לחו"ל לגור לידם, האם מותר לנו לסרב
לבקשתם.

תשובת הגר"ח קנייבסקי: "יש להסביר להם שזה לא טוב אבל לבוא לבקר ודעתו לחזור מיד אפשר".

• איש עסקים שנכנס אל הגר"ח, ביקש ברכה לא שיגרתית... אותו יהודי השקיע בעסק מסוים הקשור ל"ביטוח", ובשביל להרוויח כסף הוא היה צריך ש... כמה גויים זקנים ימותו! וע"י כך ירוויח את כסף הביטוח שלהם. אך אותם גויים לא הראו סימני עזיבה ונשארו בריאים ושלמים... וביקש ברכה מרבי חיים שהגויים ימותו... אך הגר"ח סירב להעניק ברכה כזו ואמר: "שיהיה לך כסף למה שאתה צריך. מה זה שייך אליך אם הם ימותו או לא ימותו, העיקר שלך יהיה מה שאתה צריך, אבל אם הם ימותו או יחיו זה לא העסק שלך!"

• בחור ישיבה צעיר שאל את הגר"ח "הרופא הורה לו לעשות פעילות גופנית - כגון הליכה - מידי יום, האם מוטל עליו החיוב לשמוע לרופא ולעשות כך? והשיב רבי חיים שיכול לעשות כדברי הרופא, אבל שישתדל לחשוב בלימוד בזמן זה ולנצל אותו ולא לאבד הזמן לבטלה.
ארחות יושר הרב חיים קנייבסקי שאלות ותשובות הגרלה באמריקה אריה קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד