י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

בקודש פנימה: כך נראה חג סוכות אצל הרב שטיינמן - להורדה

הנהגותיו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בימי חג הסוכות - ליקוט מרתק וקובץ של 300 עמודים להורדה

הגראי"ל שטיינמן בנטילת לולב. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל שטיינמן בנטילת לולב. צילום: שוקי לרר

הנהגותיו של ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן בימי חג הסוכות קובצו לקובץ אחד של כמעט 300 עמודים והם מתפרסמים ב'בחדרי חרדים' לרגל חג הסוכות - עם הקובץ להורדה.

קישוט הסוכה: דרכו של הגראי"ל - עושה כל דבר בפשטות, גם סוכתו מקושטת בפשטות ובלי הפרזה. הסוכה נמצאת במרפסת של ביתו, ובנויה ממסגרת עצים מהוקצעים ונאים, עליהם יושב הסכך, ונזהר מאוד שלא יהיה מעמיד או מעמיד דמעמיד המקבל טומאה, דפנות הסוכה הם קירות המרפסת ומעליהם התריסים, הסדינים צחורים תלוים ממסגרת הסוכה כלפי מטה כמוזכר בפוסקים לתלות סדינים. הסדינים תלוים בכל דפנות הסוכה פרט לקיר המערבי שם מדליקים נרות שבת ויש חשש לשריפה, וכן בימות חול המועד עומדים שם בד"כ אנשים רבים בצפיפות רבה ומהדוחס העצום שיש שם לא שייך שיהיה תלוי שם סדין בלי שיתלש.

גודל הסוכה מספיק להכיל שולחן קטן ואת מיטת רבינו שנמצאים [הן השולחן והן המיטה] כל משך החג בסוכה, ומקום לעוד כמה כסאות.

המיטה - מלבד שמשמשת לשינה שם גם מקיים הרב שטיינמן כשיושב על אותה מיטה את שאר חלקי ישיבת הסוכה - שם לומד, אוכל, מקבל אורחים מוסר שיעורים וכו'. לאחר חישוב מקום המיטה והשולחן נשאר מקום קטן מאוד ובו יושבים או עומדים התלמידים בשיעור כעין מעט המחזיק את המרובה, ולעיתים קרובות יש קהל של יותר מג' מניינים שמצטופפים בסוכה ובכניסה אליה.

הגראי"ל שטיינמן בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לררצילום: הגראי"ל שטיינמן בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לרר
הגראי"ל שטיינמן בבדיקת אתרוג בערב סוכות. צילום: שוקי לרר

סיפר הרה"ג יעקב ישראל שטיינמן שהגראי"ל בערב סוכות החמיר אפילו בשתיית קצת מים, היות וחשש שיפגע באכילת הכזית פת דאורייתא.

הרב משה סחייק תלמידו של הגראי"ל שהוציא את הספר מביא דוגמא מחג הסוכות תשע"ה, כאשר במשך כל החג, לילה לילה אמר 'איזה גן עדן להיות בסוכה, מוקף בכל המצוות הסובבים אותה שכל רגע ורגע שניה ושניה היא מצוה' וקרן כולו אושר ושמחה. מידי פעם הרים עיניו כלפי הסכך ובדק או שאל אם הגג פתוח אז ירדו כמה וכמה פעמים בחג גשמים וכמובן בכל פעם סגרו את הגג.

נכנס א' לסוכתו ואמר לרבינו שהוא שמח מאוד שזכה להכנס לסוכתו של רבינו כי שם וודאי יש צילא דמהימנותא, אמר לו בצילא דמהימנותא אנו לא יודעים בדיוק מה זה, אבל אם זה כתוב
בספרים זה וודאי דבר טוב.

באחת השנים בעבר היו לרב שטיינמן עקיצות בגופו בחג הסוכות, והתברר שכשישן בסוכה עלו עליו נמלים ועקצוהו, ובכל זאת מלבד שלא אמר מאומה, המשיך כדרכו בסוכה, עד שהתברר לבני הבית הסיבה וריססו חומר הדברה.

ופעם אחת בסוכות כשעברו מאות אנשים להתברך, שאל הרב שטיינמן לאחד אם הוא ישן בסוכה, אמר כן, והמשיך הלאה עם טור האנשים שעבר לפניו, התפלא אחד מבני הבית ששמע זאת על הדבר, מה שונה באותו חור משאר האנשים, ודלק אחריו וכשהשיגו שאלו מדוע אמר לך רבינו כך, האם יש לזה סיבה מיוחדת ואמר אומר לך את האמת אתמול הגיע ג'וק לסוכה ואמרתי 'אני עם הסוכה גמרתי'.

לגבי הנענועים בנטילת לולב מספר הרב סחייק: תנועות הגראי"ל הן חדות וחזקות גם ההולכה וגם ההבאה, תנועות שניכר שמאמץ את גופו, ובפרט את שרירי הכתפים בכל הולכה ובכל הבאה, וכתוצאה מתנועות אלו גופא [לעיני המתבונן] נהיה הכסכוס בעלי הלולב ממהירות התנופה ומעצירת תנועת היד לכל כיוון ולא כפעולה נפרדת.

קישורים:
להורדת הקובץ המלא
הרב שטיינמן חג הסוכות מזקנים אתבונן בקודש פנימה הרב סחייק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד