א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הרשימה ההוגנת: גפני, פרוש, מקלב, ליצמן, אשר, סורוצקין ואייכלר

נתונים דרמטיים בסקר משפחה: הפלג הירושלמי מתגלה כאחוז זניח ולא משפיע בקלפי, הליטאים מקופחים בירושלים וברשימה הארצית, פרוש יכול לסמן וי וגם דייטש מועמד מוביל לראשות עיר הבירה • ובש"ס אכזבה כפולה - לתנועה ולשר הפנים דרעי

גפני ליצמן ופרוש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
גפני ליצמן ופרוש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בגליון מיוחד לסוכות, מפרסם 'משפחה' סקר מעמיק של מכון 'מדגם' שערכו מינה צמח ומנו גבע, על נתוני ההצבעה במגזר החרדי, חלוקת שביעות הרצון לפי פוליטיקאים ופילוח מדויק של הכוח החרדי בקלפי.

כותרות תחילה: לפי הסקר דגל התורה מהווה קרוב ל-60% ממצביעי יהדות התורה, לעומת כ-40% בלבד של אגודת ישראל, יחס הפוך מההסכם עתיק היומין בין הסיעות. הסקר גם מגלה כי בתוך 'אגודה' עצמה גדול יותר כוחה של שלומי אמונים עם 13.7% מכלל מצביעי יהדות התורה, לעומת הסיעה המרכזית ש'שווה' רק 11% מכלל מצביעי המפלגה. הסיעות האחרות באגודה קטנות עד כדי הבלעה - 5.7% לבעלזא ו-2.4% בלבד לויז'ניץ.

למעשה, על פי הסקר ובהנחה שיהדות התורה תצליח לגדול ל-7 מנדטים בבחירות הקרובות, הרשימה ההוגנה לכנסת תיראה כך - גפני, פרוש, מקלב, ליצמן, אשר, סורוצקין ואייכלר.

ההסבר: דגל מקבלת יותר קולות ולפיכך מגיע לה לפחות 4 מתוך 7 וכמו גם מקום ראשון בכל זוג. גפני בהנחה ויישאר מקום ראשון בדגל זוכה לפיכך למקום ראשון, פרוש שמקבל את מירב הקולות הפנימיים באגודה במקום השני, מקלב בהנחה וישמור על מקום שני בדגל מתמקם במקום השלישי הכולל, ליצמן מתוקף היותו נציג סיעה שניה ב'אגודה' במקום הרביעי. במקום החמישי ושוב בהנחה שיישאר שלישי בדגל, יעקב אשר.

באשר למקומות 6-7, כשמשקללים את האחוזים הכוללים מקבל כל אחד מארבעת נציגי דגל כ-15% תמיכה, לעומת 13% בלבד לכל אחד משלושת נציגי אגודה, ובנוסף, אייכלר עצמו 'שווה' רק כ-6%, מה שדוחה אותו למקום השביעי הכולל ומשחיל לפניו את המקום הרביעי ברשימת דגל. אגב, מוזס לא זוכה גם במקום שמיני השייך לדגל לפי הסקר, ואילו מקום תשיעי שאמנם שייך ל'אגודה' - אמור לכאורה ללכת ל'שלומי אמונים' שכן 'המאוחדת שווה כחמישיות מכוח 'שלומי אמונים'.

קצת מספרים: 62% מהחרדים שנסקרו יצביעו יהדות התורה, 13.6% בלבד יצביעו ש"ס, כעשרה אחוז לא יודעים עדיין, 6.4% יצביעו למפלגה חרדית אחרת, 4.7% אינם מצביעים ו-3.5% יצביעו למפלגה שאינה חרדית.

מהנתונים האלו גם עולה נתון מביך במיוחד עבור אנשי הפלג, אשר בבחירות האחרונות למרות היעדר קו רשמי נמנו ברובם על אלו שלא הצביעו. מתברר כי בקרב כלל המגזר ישנם פחות מ-5% שעושים כן, כאשר חלקם שייכים לחוגי 'העדה' והקנאים. בנוסף, למרות 'הפלג', הצהירו 82.8% מהליטאים כי יצביעו ליהדות התורה, יותר מהאחוז בקרב החסידים - 74.5%.

משבר כפול בש"ס
אבל המשבר הבאמת גדול מסתמן לפי הסקר דווקא בש"ס: בעוד המפלגה מצליחה 'לגרד' מעט יותר מ-2.5% במגזר הליטאי והחסידי, יצביעו עבורה רק 52.8% מהספרדים החרדים. שכעשרה אחוז מהם יצביעו ליהדות התורה, עשרה אחוז נוספים - ככל הנראה אנשי 'יחד' - יצביעו למפלגה חרדית אחרת, עוד עשרה אחוזים לא יצביעו או יצביעו למפלגה שאינה חרדית ולא פחות מ-17% מהחרדים הספרדים אינם יודעים למי יצביעו.

שפל חסר תקדים רושם גם יו"ר המפלגה ושר הפנים אריה דרעי באופן אישי, כאשר בסקר שביעות רצון אישי הוא מדורג רביעי ובפער עצום משני המובילים. לפי הסקר הזה, ליצמן מוביל בשביעות הרצון עם 28.2%, גפני אחריו עם 20.8% (בעיקר מהמגזר הליטאי), פרוש במקום השלישי עם 7.1% ואילו דרעי במקום הרביעי בלבד עם 6.9%.

לפי פרשן העיתון שמעון יאיר ברייטקופף, הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בטיפוח הציפיות העצום שיצר דרעי בשנים האחרונות, לעומת אפס ציפיות מליצמן, שהצליח להפתיע בתפקודו כשר בריאות פופולארי.

ירושלים: שוב הליטאים מקופחים, דייטש מוביל
חלק שלישי ואחרון שראוי לציין בסקר, עוסק ביחסי הכוחות הפנים חרדיים בירושלים, כאשר גם שם יש למצביעי דגל התורה על מה להתלונן, מאחר והייצוג שלהם במועצה כולל שלושה נציגים בלבד מתוך שמונה ליהדות התורה.

מהסקר עולה כי לדגל התורה רוב פנימי בקרב מצביעי יהדות התורה בעיר, לעומת זאת, סיעת ויז'ניץ שזוכה לנציג בעירייה, שווה גם כאן 2% ומטה, שאינם מצדיקים נציג בשום מצב.

מי שדווקא צריך לשאוב עידוד מהנתונים הוא סגן ראש העיר יוסי דייטש, המסומן כמועמד החרדי הבא לראשות העיר, כאשר לפי הסקר הוא החרדי שזוכה כרגע לאחוזי התמיכה המירביים (דגל התורה מנועה מלהציג מועמד מטעמה מאחר ועל פי הסכמי הרוטציה היא עשתה זאת בבחירות הקודמות בהן תמכה במשה ליאון).

בסקר גם הקדישו פינה לחיפה, שם עולה נתון הזוי ועל פיו מיכי אלפר - הנציג החרדי שמקופח על ידי ראש העיר יונה יהב ואינו זוכה בסגנות, מייצג יותר ממחצית מתושביה החרדים של העיר, לעומת נציג 'אגודה' הנמנה על הסיעה המרכזית ומייצג בסך הכל פחות מעשרה אחוזים.
משפחה סקר דרעי ליצמן גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד