כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

ראשי ישיבות נגד תקצוב ממשלתי לחיידר - אך מוסדותיהם ממשיכים לקבל כסף

בישיבות בהם מכהנים ראשי הישיבות שחתמו על המכתב התומך בגיוס כספים בסאטמר וקורא להפסיק לקבל תמיכה ממשלתית, בגלל הטענות להתערבות בתכני החינוך - ממשיכים לקבל תמיכות כספיות ממשרדים ממשלתיים

תלמידי ישיבה. צילום: נתי שוחט פלאש 90
תלמידי ישיבה. צילום: נתי שוחט פלאש 90

בדיקה פשוטה מגלה - בישיבות בהם מכהנים ראשי הישיבות שחתמו על המכתב התומך בגיוס כספים בסאטמר וקורא להפסיק לקבל תמיכה ממשלתית, בגלל הטענות להתערבות בתכני החינוך - ממשיכים לקבל תמיכות כספיות ממשרדים ממשלתיים. גם החיידר החדש שהוקם "על טהרת הקודש" קיבל תקציב של 200 אלף שקלים מגוף ממלכתי.

בהתאם לנתונים ניתן לתמוה, האם מנהלי ישיבותיהם של רבני 'הפלג הירושלמי' פועלים בניגוד להוראות ראשי הישיבה עצמם? ממכתב רבני הפלג שפורסם בעיתון 'דער איד' וסוקר ב'בחדרי חרדים', הם קוראים שלא לקחת תקציבים ומימון מהמדינה. האם כוונתם רק למוסדות לילדים, המוקמים בשנתיים אלו ולא למוסדות קיימים ופעילים?

על המכתב חתום הגר"ש אוירבך, ראש ישיבת מעלות התורה, המקבלת מימון ממשרד החינוך, גם ראש ישיבת חדרה הגאון רבי יהושע ארנברג חתום על המכתב, על אף שבאתר משרד החינוך רשום כי הישיבות שבראשותו מקבלות תמיכה.

ישיבת בית מאיר בבני ברק מופיעה ברשומות, למרות שגם שם ראש הישיבה הגר"צ רוטברג חתום על המכתב, כך גם מוסדות גרודנא באשדוד שראש הישיבה הגאון רבי משה שמידע חתם על המכתב.

ישנם חתומים שאינם ראשי ישיבה, כמו בישיבת קול תורה או מאור התלמוד, שכמה מאנשי הצוות בהם חתומים על המכתב. באופן מפתיע, ראש ישיבת פוניבז' המזוהה עם הפלג, הגר"ש מרקוביץ' לא חתום על המכתב, למרות שאחד מרבני הישיבה שבראשותו, הגאון רבי אשר דויטש - חתם עליו.

אפשר וכאן נמצא הקו המפריד בין רבני 'הפלג הירושלמי' שעשו כברת דרך והתקרבות גדולה לעקרונות 'העדה החרדית וסאטמר, לאמר: עקרונית מותר לקחת כסף מהמדינה. אולם, אם מדובר בתלמוד תורה, בו יש למשרד החינוך סמכות מסוימת גם אם המוסד מוגדר במוסדות הפטור, אזי הדבר מותר.

שאלה מסקרנת נוספת היא מדוע פורסם המכתב אך ורק בעיתון 'דער איד' של סאטמר וטרם פורסם בבטאון 'הפלס' המזוהה יותר עם הרבנים החותמים. אך יתכן וזה יופיע בגליון המחר לקראת החג. עם זאת, יש הטוענים כי המכתב מיועד לתורמי סאטמר כדי לעודד אותם לתרום למוסדות הללו אך אינו מייצג את הקו של הישיבות ולפיכך פורסם בבטאון החסידי.

יתירה מזאת, ת"ת 'תפארת יעקב' שבו עוסק המכתב, מקבל בעצמו תקציבים מהרשויות בישראל, לפי מסמך שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' זכה הת"ת בבני ברק לקבל תמיכה של כ-200 אלף שקל מאז נפתח בשנה שעברה.









ישיבות כנסת יצחק מעלות התורה תקציבים גרודנא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד