כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הקשר בין מחלות חניכיים לתפקוד הלב / פרופ' ליאור שפירא, הדסה דנטלי

חשבתם פעם כמה משפיעה הגיינת הפה על הסיכויים ללקות במחלת לב? פרופסור שפירא מהמרכז הרפואי הדסה דנטלי מסביר כמה דברים שתרצו מאד לדעת

צוות מומחי הדסה דנטלי
צוות מומחי הדסה דנטלי

בשנים האחרונות נאספות עדויות המצביעות על הקשר שבין מחלות חניכיים למחלות לב. על אף שהחוקרים טרם גילו את הסיבה לכך, גוברות ההערכות כי חיידקים שמקורם בחניכיים עושים דרכם במחזור הדם אל הלב ומקומות נוספים הם הגורם לתופעה. בבדיקת רקמות שנלקחו מאזורים טרשתיים בעורקי הלב של חולים נמצאו אותם החיידקים שמקורם בחלל הפה, הגורמים למחלת החניכיים.

מחקרים רבים מצביעים על קשר בין מחלת חניכיים וטרשת העורקים הכליליים של הלב. על פי אותם מחקרים, גברים בגילאים 40-50 הלוקים במחלת חניכיים נתונים בסיכון של יותר מ-70% לפתח מחלות לב כליליות.

במחקר שנערך במרכז הרפואי "הדסה" בשיתוף עם המחלקה לרפואת חניכיים והמחלקה לקרדיולוגיה נמצא כי קיימת התאמה מובהקת בין חומרתה והיקפה של מחלת לב כלילית לבין נוכחות של מחלת חניכיים קשה. מחקרים אחרים אף מצאו כי הסיכון במחלת חניכיים כגורם למחלת לב שווה ערך לעישון או רמת שומנים גבוהה. מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המוביל ברפואת לב, ה- Circulation , הראה כי קיים קשר ישיר בין התקף לב ראשון לנוכחותה של מחלת חניכיים דלקתית. ,

מחלה דלקתית כרונית הנגרמת על ידי חיידקים הנמצאים בחלל הפה וגורמים לזיהום בחניכיים. פריודונטיטיס היא אחת המחלות הנפוצות ביותר בעולם המערבי ונחשבת לגורם מספר אחד לאובדן שיניים אצל מבוגרים מעל גיל 30.

המחלה מאופיינת במהלך איטי, בדרך כלל נטול סימפטומים, דבר שעלול לגרום לאבחון מאוחר. סימני אזהרה קליניים טיפוסיים הם חניכיים אדומים ונפוחים המלווים בדימום, בעיקר לאחר צחצוח.

המחלה נחשבה במשך שנים רבות לבעיה המוגבלת לאזור האוראלי בלבד, אולם בשנים האחרונות מצטברות עדויות ממחקרים המראות את השפעתה של המחלה על הבריאות המערכתית של האדם. הסיבה לא ממש ברורה, אך כאמור, משערים כי פיזור החיידקים דרך מחזור הדם, הנושא אותם לאברים אחרים בגוף, עומד בבסיסה.

הטיפול במחלת חניכיים מתחיל במניעה. שמירה נכונה על הגיינת הפה, טיפולים תקופתיים אצל שיננית, ניקוי הלשון ובדיקות אצל מומחה לחניכיים. הטיפול עצמו כולל ניקוי הפה מהחיידקים האלימים וסילוק התהליכים הדלקתיים בחניכיים. כל זאת מתבצע במרפאת החניכיים. הבדיקות התקופתיות מומלצות ביתר שאת כאשר קיים חשש מוגבר למחלת לב. טיפול בדלקות החניכיים בשלב מוקדם חיוני ותורם להפחתת סיכון למחלות לב.
לבירורים ולקביעת תורים


,

,
המרכז הרפואי הדסה מחלות חניכיים מחלות לב ליאור שפירא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד