י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ארעי: לפעמים פיטורין הם סיבה למסיבה

הרב נורדמן עם תובנות מחשיבות ה'ארעי' בחיינו, ועם שתי המלצות חמות לבילוי מהנה בחג

ארעי: לפעמים פיטורין הם סיבה למסיבה
ד

הדבר המאפיין ביותר את התקופה הזו בכלל ואת הסוכה בפרט, הוא נושא הארעיות. הסוכה נקראת בחז"ל "דירת ארעי". כידוע, יש כלל חשוב ומרכזי בסוכה שהיא אמורה להוות דירת ארעי, ומכלל זה נגזרות הרבה הלכות הקשורות לצורת בנייתה של הסוכה, שאפשר לבנותה על גמל או שאיננה חייבת לעמוד בפני רוח שאיננה מצויה.

בהלכה נאמרו דינים שונים לגבי תהליך הבנייה, גודל הסוכה, מספר הדפנות, חומרי הבניה ועוד, אולם המכנה המשותף של כל ההלכות, זו העובדה שעל הסוכה להיות ארעית. "בסוכות תשבו שבעת ימים - אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי" (תלמוד מסכת סוכה ב, א).

אנו בטוחים ומשוכנעים כי בס"ד כולנו נכתבנו ונחתמנו בראש השנה וביום כיפור לחיים טובים וארוכים בספרם של צדיקים גמורים. אך למעשה כל החיים שלנו הם ארעיים. האם מישהו יכול לדעת מה צופן לנו העתיד? האם מישהו יודע היכן יהיה בעוד שנה? בעוד חודש? מחר? וכן לימדנו החכם מכל אדם (משלי כז, א) "אַל תִּתְהַלֵּל בְּיוֹם מָחָר, כִּי לֹא תֵדַע מַה יֵּלֶד יוֹם".

כמה פעמים אנו קמים בבוקר עם תכניות מסוימות לעשות כך, לנסוע לשם, ללכת לפה, ובסוף היום מגלים שעשינו דברים אחרים והיינו במקומות אחרים ולא הגענו לכדי מחצית מתכניותינו. אנו נוכחים לדעת פעם אחר פעם שאין אנו יכולים לתכנן את החיים שלנו, בשום נושא ובשום צורה.
חג הסוכות, שהוא החג המגיע לאחר ראש השנה ויום הכיפורים, בא לסמל לנו את הארעיות שבה אנו חיים. שלא נשכח לרגע שהעולם הזה הוא ארעי, שחיינו הם ארעיים. וכפי שהמשנה במסכת אבות (ד, טז) אומרת: "הָעוֹלָם הַזֶּה דּוֹמֶה לַפְּרוֹזְדוֹר בִּפְנֵי הָעוֹלָם הַבָּא. הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין".

ובכל זאת, למרות כל הארעיות, התורה ציוותה אותנו להיות שמחים בחג. "ושמחת בחגיך אתה וביתך... והיית אך שמח". מדוע?

ושמא יש לומר כי דווקא אי הודאות בה אנו שרויים, זו המתנה הטובה ביותר שאדם יכול לקבל. השתתפתי פעם בשימוע לפיטורין שנערך למספר עובדים של חברת בת של העיר 'חדרה'. הם היו חברה צעירים בני 24-25 שעבדו בחברת הניקיון בעיר. אמרתי להם אז, שהאירוע הזה הוא הרגע המכונן שלהם בחיים. הרי ניתנה לכם עתה הזדמנות פז לחשב מסלול מחדש, חשבו טוב מה אתם עושים עם עתידכם, היכן אתם ממשיכים, כמה כסף אתם רוצים להרוויח. זו הזדמנות טובה עבורכם. אכן, אחד מהעובדים הללו קודם לתפקיד מאוד בכיר באגף כוח אדם של העירייה ומצליח מאוד בתפקידו החדש.

אז בואו נתפוס ונאצור את הרגעים הגדולים. נלמד מה עיקר ומה טפל. והכי חשוב להפנים שכל מכשול הוא מקפצה וכל אי ודאות יכולה להפוך את חיינו מהקצה אל הקצה. אנשים שחיים בוודאות אינם מתקדמים לשום מקום. להיפך.

בחג הסוכות, כשנשב כולנו בתוך הסוכה, ספונים בענני הכבוד, נזכור כולנו שהחיים שלנו כאן בעולם הם ארעיים, ונלמד לנצל את הזמן שיש לנו כאן לעשיית טוב איש עם רעהו.

מחפשים לצאת בחג? קבלו המלצות ייחודיות
חג הסוכות הוא גם חג של קירבה, אחדות וסולידריות חברתית, ולכן מונח ה'אושפיזין' הוא כה בסיסי ומהותי וחלק בלתי נפרד מהחג. בעצם הישיבה בסוכה אנחנו מזמינים בלב שלם ובכוונה אמיתית כל יהודי ויהודי להיכנס ולהתארח אצלנו. מי שמסתובב בחג ברחובות הנכונים יכול לראות אנשים שעוברים ברוח חגיגית של אחווה מסוכה לסוכה, מבקרים זה בסוכתו של זה ובכל ערב מתאספים, רוקדים וחוגגים בצוותא.

מאחר וכל הסוכות בעיקרן פשוטות ודומות זו לזו, היכולת לנקר עיניים בסוכה מפוארת כמעט ואינו קיים, וכך במשך שבוע שלם מושגות תחושות השוויון והאחווה. מעבר לכך, דפנות הסוכה העשויות בד דק מרמזות לנו על כך שהמרחק בין האנשים קטן הרבה יותר מהרגיל, ובמקום ההסתגרות בשאר ימות השנה מאחורי קירות בטון ודלתות פלדה, אנחנו נגישים הרבה יותר אחד עבור השני בגשמיות וברוחניות כאחד.

אני מרשה לעצמי להמליץ לקוראי על שני רעיונות ליציאה, אחת בעיר הבירה, יפה נוף משוש כל הארץ והשנייה בגבעת אולגה.

'מתחברים בצעדת ירושלים' - צעדה אחדות בדרך לירושלים בשיתוף עם הארגון הנפלא 'אילת השחר', צעדה של יומיים במעלה ירושלים, כמובן שאפשר להצטרף בכל שלב וסיום בביקור בסוכות בירושלים בהדרכת הרב דניאל כהן . זה הצעד הראשון.

והשני: לפני תקופה קיבלתי מייל מאדם שאני מעריך מאוד, ד"ר גדי מדור מנכ"ל הטכנודע בגבעת אולגה חדרה, וכך הוא כתב:

"לרב נורדמן היקר,

"כמוזיאון המדעי היחיד בארץ שסגור בשבת (בלומפילד בירושלים, מוזיאון המדע בבאר שבע, גן המדע במכון ויצמן ומכון דוידסון, המדעטק בחיפה ומוזיאוני חולון כולם פתוחים בחגים ובשבתות), הגיע הזמן שתפרגנו לטכנודע בגבעת אולגה, ותפיצו את העובדה הזאת בקרב הקהל שלכם".

אז מאחר ומדובר באטרקציה הכי שווה באזור השומרת שבת ובחוה"מ סוכות המקום הופך למאתגר והרבה יותר מעניין, אז קבלו את המלצתי ואל תפספסו את המיזם הנפלא הזה.

וזכרו, כי "חל שם שמיים על הסוכה", ובימים אלו של ענני הכבוד הסוככים עלינו, אנו סוללים את דרכנו לכל ימות השנה.

חג שמח לכל בית ישראל
הרב בן ציון נורדמן
לתגובות [email protected]
הרב נורדמן סוכות חג ארעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד