י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

נפטרה בתו של רבי רחמים חי חויתה הכהן

בגיל 93 ולאחר שזכתה לברכה ולאריכות ימים מופלגת, נפטרה מרת זוריה פנינה כהן ע"ה, בתו של ראב"ד ג'רבה

אביה הקדוש רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל
אביה הקדוש רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל

ברוך דיין האמת: קהל רב ובראשם רבנים ליוו במוצאי שבת את בתם של קדושים, מרת זוריה פנינה כהן ע"ה, רעיתו של יבלחט"א הרה"ג רבי ששון הכהן ובתו של הגאון הקדוש רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל, ראב"ד ג'רבה ואגפיה ורב מושב 'ברכיה' - והיא בת 93 שנים בפטירתה.

המנוחה ע"ה נולדה וגדלה בבית של קדושים ותלמידי חכמים בג'רבה, משם שאבה קדושה, צניעות ויראת שמים. לפניה היו עוד שלוש אחיות שנפטרו ועוד ששה בנים שנפטרו בחיי הוריה זצ"ל.

היא גדלה בבית ועד לחכמים, לשם היו מגיעים רבנים, דיינים גדולים ותלמידים רבים כדי לשמוע את מוצא פיו של אביה הגדול זצ"ל. באותה עת שהיו מגיעים האורחים הדגולים, הבנות לא היו יוצאות מהחדר מטעמי צניעות. המנוחה גם זכתה לראות את הגאון הקדוש רבי כלפון משה הכהן זצוק"ל ולקבל את ברכתו.

הרבנית התחתנה בג'רבה עם בעלה יבלחט"א רבי ששון הכהן, כאשר בחתונתם הצנועה השתתפו רבנים ודיינים חשובים ובראשם האבא ראב"ד ג'רבה, ומשם יצאה התמונה המפורסמת כמעט היחידה של אביה הגדול רבי רחמים חי חויתה זצוק"ל.

זכו לעלות לארץ הקודש זמן קצר לאחר הקמת המדינה והתגוררו במושב ברכיה שבדרום. מסופר במשפחה כי גיסה רבי בנימין פנה לבעל החזון איש זצ"ל ושאל אותו האם כדאי שיעלה לארץ הקודש תוך כדי שציין את מצב בריאותו החלש של חמיו הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל, החזו"א זצ"ל שמע על גדולתו ותורתו של הרב זצ"ל והורה שיעלה לארץ הקודש. ואכן לאחר ארבע שנים עלה למושב ברכיה - שם כיהן כרב המושב עד יומו האחרון. באותם ימים הגיעו לבקרו במושב 'ברכיה' גדולי תלמידי החזו"א זצ"ל וכן הגאון רבי יחזקאל אברמסקי זצ"ל, הגר"ע יוסף זצ"ל ועוד, שנוכחו לדעת ש'ארי עלה מבבל'.

במושב הייתה מכניסה אורחים, טורחת יומם ולילה עבור כלות וכל מי שחסר לו. כל דבר הנוגע לביצור וחומת הדת היא היתה הראשונה לכל דבר שבקדושה.

התגוררה בבית אביה הגדול זצ"ל עד יומו האחרון ודאגה לכל מחסורו במסירות רבה, למרות שהיו אלו שנים קשות בהן היה חולה, וזכתה לקבל את ברכתו שתאריך ימים. בבית זה כיבדה את הרבנים שהגיעו ועמדה על המשמר בחינוך תורני באותם ימים כפי שחונכו וגדלו בג'רבה. המנוחה ע"ה זכתה שלאחר פטירתו היה מתגלה לה בחלום ומגלה לה דברים ויהי לפלא, ולא ידע על כך אף אחד. עד שפעם בתוך שיחה גילתה למישהו במשפחה על כך ומאז הפסיק להתגלות אליה אביה הגדול זצ"ל.

הייתה נוהגת לבשל ולאפות עבור תלמידי חכמים ובני הישיבה במשך שנים רבות בעת שכוחותיה היו במותניה. היא שמחה מאוד בשעתו בעת שהגה''צ רבי חיים כהן זצ"ל, אחיינה, פתח את מוסדות "חוכמת רחמים" לע"נ אביה וכך היווה המקום כמגדלור תורני לאזור כולו.

בעלה הרה"ג רבי ששון מכהן כיו"ר הועד להוצאת ספרי הרב זצ"ל, אשר במשך עשרות בשנים זכה לההדיר ספרים רבים מתוך כתבי יד רבים שהותיר אחריו אביה הגדול זצ"ל.

בחג השבועות האחרון עברה אירוע מוחי ומאז חלתה והייתה מאושפזת בבית חולים ובשיקום. לאחרונה הורע מצבה ובערב יום הכיפורים חלה הידרדרות נוספת, ועם דמדומי חמה של ערב שבת קודש האחרון פר' האזינו, דקות ספורות לפני כניסת השבת - השיבה את נשמתה הטהורה לבוראה.

במוצ"ש סמוך לחצות לילה נערך מסע הלוויתה במושב ברכיה, תוך כדי שהמשתתפים קוראים 'אשת חיל' ואת הפיוט 'עת שערי רצון להיפתח' כנהוג בקהילת ג'רבה. במסע ההלוויה לא נאמרו הספדים כלל, כפי הנהוג בג'רבה שלא מספידים נשים, והמנוחה ע"ה נטמנה סמוך לאחיותיה בבית העלמין במושב.

הותירה אחריה דור ישרים מבורך: שלושה בנים, נכדים ונינים, תלמידי חכמים מחברי ספרים חשובים זרע ברך ד' ומזכי הרבים, אשר כולם הולכים בדרך התורה והמצוות שהנחילה יחד עם בעלה.

תהא נשמתה צרורה בצרור החיים.
רבי רחמים חי חויתה הכהן גרבה מושב ברכיה זוריה פנינה כהן לוויה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד