י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפרשן הבכיר: "הילדים שלי היו יותר יהודים ללא החרדים במדינה"

נחום ברנע, הפרשן הבכיר של 'ידיעות אחרונות', טען כי מצב היהדות של ילדיו היה טוב יותר אם החרדים לא היו קיימים במדינה: "היו נקיים משנאת חרדים" • אבי מימרן: "אתה אומר שבגלל שאני חרדי שחור, אני גורם לילד שלך לשנוא אותי" • את הדברים אמר בשיח עם כותבי הטורים בן כספית, אבי בלום וחיים כהן • היה חם

ברנע, כספית, בלום, כהן ומימרן בשיח של "קו עיתונות"
ברנע, כספית, בלום, כהן ומימרן בשיח של "קו עיתונות"

נחום ברנע, הפרשן הבכיר של 'ידיעות אחרונות', הצהיר כי מצב היהדות של ילדיו היה טוב יותר אם החרדים לא היו קיימים במדינה, כי אז הם "היו נקיים משנאת חרדים".

את הדברים המוזרים אמר ברנע בשיחה מיוחדת שנערכה ב"קו עיתונות" עם ארבעה כותבי טורים בכירים, משני צידי המתרס של החברה הישראלית שהתכנסו לדיון מיוחד על יחסי דת ומדינה, חרדים וחילונים.

מהצד החילוני: בכיר הכותבים בעיתונות וחתן פרס ישרא נחום ברנע, לצד הפרשן המוערך בן כספית. מהצד החרדי: עו"ד אבי בלום, בעל הטור הפופולארי במגזר, והרב חיים כהן, מנאמני בית מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל ובעל הטור במגזין 'כל ישראל'. על מלאכת ההנחיה ניצח מגיש המהדורה המרכזית ב'קול חי' אבי מימרן.

בשיחה נוקבת עלו על השולחן כל הסוגיות השנויות במחלוקת בחברה הישראלית, מרכבת השבת ועד לתקציבי הישיבות, משאלת מיהו יהודי ועד לסוגיית הכפייה הדתית, מלפיד ועד נתניהו.

כאמור, ברנע טען כי ילדיו היו במצב יהודי טוב יותר ללא החרדים. את הדברים אמר בתגובה לשאלתו של אבי מימרן שאמר: "החרדי לומד תורה ומאמין באמונתו לא כדי לשמר פה עם ולא כדי שמישהו ייתן לו ציון ולא בגלל שיש מדינה או אין מדינה, יהודי חרדי שומר על אמונתו כי הוא מאמין שהתורה ניתנה בסיני והיא מצווה אותי ואותך ואת כולם. אלפיים שנה שרדנו בגלות, לא בגלל הצבא ולא בגלל השב"כ אלא בגלל ששמרנו מצוות ולא שינינו לבוש ולשון. התבדלנו.

"אני רוצה לשאול אתכם לסיום בעניין הזה, לראייתכם, אם לא היו חרדים במדינה, נניח שהמדינה היא חילונית וחולפים להם שישים ושבע שנות מדינה, האם הילדים שלכם היו היום באותו מקום יהודי עם סממן מסורתי?".

נחום ברנע: ללא כל ספק, במקום יותר טוב. כי הם היו נקיים משנאת חרדים.

אבי מימרן: אז יצא המרצע מהשק, אנחנו מדברים על שנאה. אתה אומר שבגלל שאני חרדי שחור, אני גורם לילד שלך לשנוא אותי.

נחום ברנע: לא, לא, לא. מה אמרנו? אתם ואנחנו, בא נכבד אלו את אלו. ועם זאת, חילוקי הדעות ביננו הם לא חילוקי דעות של אמונתו של מי יותר חזקה. השאלה האמיתית היא איך אנחנו מקיימים כאן מדינה מוצלחת, מצליחה, טובה לכל תושביה כשגם אנחנו וגם אתם מרכיבים מאוד מאוד רציניים בתוך החברה הזו.

חיים כהן: ומה התשובה לשאלתך.

נחום ברנע: התשובה מחייבת כל הזמן לעבוד על התפר הזה של החיים המשותפים.

הפרשן בן כספית אמר בשיח כי למד לאחרונה כי עם הציבור החרדי צריכים ללכת בטוב ולא עם גזירות. לדבריו. כשעלתה סוגיית חוסר ההסברה של הציבור החרדי כלפי החילונים השיב בן כספית כי "לא כל כך נכשלתם. אתם הצלחתם ואני דוגמה טובה לזה, תמכתי מאד בכל רפורמות לפיד, ואני כן מבין היום כשאני רואה את המספרים, שעדיף ללכת בטוב ושהתהליך קורה.

"יכול להיות שהוא קורה פחות מדי, או לאט מדי, אתם לא אוהבים שבאים אליכם בכפיה. אני כן מבין את הנרטיב של לפיד שהגיע הזמן להגיד 'לא עוד', מצד שני המספרים קיימים ורואים את התוצאה בשטח".

תגובתו של נחום ברנע טרם התקבלה.
בן כספית נחום ברנע אבי מימרן חרדים חילונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד