כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

חשיפה: הלחן הנעלם של שלמה קרליבך • האזינו

את השיר הזה של שלמה קרליבך מעולם לא שמעתם: "שמע קולנו", רואה אור לראשונה, כאן ב"בחדרי חרדים" • הסיפור שעומד מאחורי הלחן, והדרך שבה הוא יוצא כעת, מרתקים עוד יותר • מופלא

חשיפה: הלחן הנעלם של שלמה קרליבך • האזינו

אין מקום יהודי בכל רחבי תבל שלא מושרים בו שיריו של הרב המזמר שלמה קרליבך: בסעודות השבת, בישיבות, בשמחות, בקומזיצים ואיפה לא. מאות מלחניו, מוכרים יותר ומוכרים פחות, תפסו מקום של כבוד בעולם המוזיקה היהודית.

כעת, מתברר, כי אחד מהשירים שביצע, מעולם לא התפרסם קודם: "שמע קולנו", כשעל הלחן של השיר רשום היוצר תנחום פורטנוי. השיר המדהים הוא בן לא פחות מ45 שנה, ונכתב על ידי פורטנוי בשנת 1970.

פורטנטי עצמו אחראי על אינספור לחנים משובחים, ובין לחניו ניתן למצוא את היצירה "עץ חיים", המושרת בעיקר בקרב קהילות בחו"ל או קהילות מהמגזר הדתי לאומי, בעת הכנסת ספר התורה לארון הקודש.

לקרליבך ולפורטנוי היה קשר חברי מיוחד, הרבה מעבר למוזיקה. פורטנוי הלחין את היצירה כמחווה עבור קרליבך, על מנת שיבצעה בחתונה שהתקיימה בקנדה בשנת 1970. מאוחר יותר ביצע קרליבך את היצירה בקומזיץ מיוחד שהתקיים בטורונטו שבקנדה.

מאן דהוא הקליט את הביצוע של השיר, ובדרך לא דרך היא התגלגלה לביתו של אחד מנגידי קנדה, שהחליט לשמור אותה במרתף ביתו. קרליבך לא הוציא את השיר באלבומיו, והלחן נגנז לנצח, לכאורה.

גם הנגיד האלמוני לא זכר על דבר השיר שנמצא ב"בייסמנט" שלו, עד שלפני מספר שבועות הוא פתח את אחת הקופסאות, וגילה לתדהמתו את סלילי ההקלטה הגנוזה. מיודעינו, שהבין באיזו אוצר הוא מחזיק, פנה למקהלה האמריקאית "שבח", בבקשה להפיץ את "שמע קולנו".

"שבח", מברוקלין שבניו יורק, לא בזבזו זמן, ולאחר עבודה מאומצת שכללה חילוץ הקובץ מהסלילים העתיקים, הקליטו את השיר מחדש בשילוב קולו של קרליבך, והתוצאה המדהימה לפניכם.

האזינו:

שלמה קרליבך שמע קולנו תנחום פורטנוי מקהלת שבח קנדה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד