י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

אם היו אושפיזין נשים: נשי גור - רות ליכטנשטיין וטלי ברוינר

מאחורי הקלעים הן נמצאות ועובדות קשה, משפיעות, ולא מחפשות לעצמן כותרות להתפאר בהן • לו יכולתן לבחור אושפיזין נשים - במי הייתן בוחרות? • 'לובי נשי' מכיר לכן נשים שהשפעתן רבה ויש שכר לפעולתן

אם היו אושפיזין נשים: נשי גור - רות ליכטנשטיין וטלי ברוינר



לו אושפיזין היו נשים - את מי היית רוצה להזמין, לארח, להתארח, להכיר? שאלו אותי פעמים רבות, ומכאן הרעיון לפרויקט 'לובי נשי'.
כל כך הרבה נשים חרדיות שאוחזות בתפקידים משמעותיים או משפיעים, ואין עליהן כתבות, וראיונות, ותמונות וכו', אך השפעתן באמת טובה, וחבל שלא מכירים אותן ואת פעולותיהן.

ננסה להכיר לפחות כמה נשים, ובוודאי שיש עוד הרבה מאוד, שלצערי טרם הספקתי להכיר.

עורכת ראשית של המודיע באנגלית - רות ליכטנשטיין

לא הרבה דובר על העומדים מאחורי הקלעים של העיתון החרדי היומי – 'המודיע' בשפה האנגלית, וכפי הנראה מכיוון שהעומדת בראש כל המערך המסועף הזה, היא לא אחרת מאשר אישה, דבר שנשמע הכי מופרך בכל הנוגע לחסידות גור – הידועה כאחת הקיצוניות מבין החסידיות, ובוודאי חסידות שבה נשים אינן נראות או נשמעות בראש כל חוצות.

רות ליכטנשטיין, העורכת הראשית של המודיע אנגלית, היא אחת הנשים שמובילות את דעת הקהל החרדית גם בישראל – לקוראי האנגלית כמובן. היא בשנות הששים לחייה, אמא וסבתא. מלאת עוצמה, כריזמה וגם חיוך צנוע. אין פוצה פה ואין עוררין על החלטותיה המקצועיות שמועברות מדי יום עם צאת העיתון.

הגרסה האנגלית השבועית של העיתון החרדי הוותיק, נוסדה באמריקה בשנת 1998 ובשנת 2004 הוא הפך לגרסה יומית, והתנהל מתוך דירת מגורים צנועה בברוקלין – תחת שרביטה של ליכטנשטיין.
היא נכדתו של ר' איצ'ה מאיר לוין, מנהיג אגודת ישראל בימי קום המדינה ומי שייסד את עיתון המודיע בשנת 1950, ובתו של ר' לייב לוין, שהיה העורך הראשי של העיתון עד לפטירתו בשנת 1978. מכיוון שלא היו לו בנים - אלא שלוש בנות, הפכה רות, שהתאימה מכולן לתפקיד, לממלאת מקומו של אביה.

באחת הרשימות של אחד המגזינים האמריקאיים, היא נבחרה לאחת הנשים המשפיעות בתחום התקשורת -הקימה גם את מגזין בינה לנשים, והמטרה שלה בכל העבודה שלה היא באמת מתוך מקום אמיתי שלאנשים ונשים יהיה חומר קריאה איכותי ולא יצטרכו לחפש במקומות זרים.

ליכטנשטיין כותבת טור קבוע בעיתון בעברית עשרות שנים, וטוריה מתפרסמים תחת הכינוי ר.ל-ן. תמיד שמרה בקנאות על צנעת הפרט שלה, ואינה מקבלת שמץ של אזכור בעיתון עליו היא עמלה כה רבות. גם לראיונות היא מסרבת בקנאות, אף לא בדרכים עקיפות, ואת כל המידע עליה אנו למדים דרך מכרים, חברים, ואנשים שראו או שמעו ממקורות כאלו ואחרים.

מקורבים לעורכת הראשית מספרים כי הקשר שלה עם המודיע בישראל היה קרוב מאוד עד שלאחרונה התרחשה הפרדה מוחלטת והעיתון באנגלית הפך ליישות נפרדת לחלוטין.

עד כמה היה מסקרן אותי לפגוש את רות ליכטנשטיין בסוכתה ולשמוע ממנה על כוחה העצום של אישה חסידית מאחורי הקלעים? בסולם הדרגות אם ישאלו אותי בין 1-10, אענה ללא היסוס: 17!

טלי ברוינר, אמנית ומאמנת בריאות

טלי ברוינר, בשנות הארבעים לחייה, אם לששה וסבתא לנכד ב"ה. היא חסידת גור אדוקה ומתגוררת באשדוד. תגידו שבחסידות גור אין נשים? ובכן, יש שם נשים צבעוניות ומשפיעות – אלא שהן כל כך צנועות, כך צנועות ולא מחפשות פרסום, ובוודאי שאינן מתראיינות בהתלהבות בכל מקום. טלי היא אמנית, ציירת.

במשך שנים לימדה הוראת ציור ברמה גבוהה ואף הוציאה ספר לימוד להוראת ציור – שמיועד למגזר החרדי. מרבית היצירות האמנותיות שהוצגו על ידי נשים חרדיות עד כה, היו של נשים חרדיות אם כי לא מהמיינסטרים, אלא מתחזקות, חוזרות בתשובה – כאלו שהגיעו ממקומות של לימוד אמנות ויצירה. ברוינר היא אחת הנשים החרדיות הראשונות, ואולי היחידה, שהציגה ציורים באופן מקצועי – מאז שהיתה צעירה מאוד, למדה במקומות חרדיים בלבד.

"טלי היתה ציירת בחסד עליון מאז שהיא ילדה קטנה", מעידה עליה חברה.
ברוינר מהווה דוגמה טובה לחרדית שמעוניינת לעסוק בתחום האומנות בתוך המיינסטרים החרדי, אם כי היא עצמה לא הפכה את התחביב למקצוע, אלא החליטה להשקיע בחיים בדברים יותר משמעותיים וכבדי משקל, כמו למשל אורח חיים בריא.

בראיון חג שהעניקה לעיתון "בבית שלנו" – של עיתון המודיע, היא התראיינה כמאמנת בריאות, שם סיפרה על תקופתה כמורה למדעים שאף כתבה תוכניות לימודים מדעיות. ברוינר הכינה תוכניות שנתיות להטמעת נושא הבריאות במערכת החינוך, ובמקביל ריכזה מסלול חדש בהשתלמות של בית המורה מטעם סמינר בית יעקב שצ'רנסקי – מסלול שמכשיר מורות מקדמות בריאות במערכת החינוך.

אין ספק שהייתי שמחה להיות מוזמנת לסוכתה של טלי, באשדוד, אשר יודעי דבר מספרים כי היא נדירה ביופייה ובמקוריותה, הודות לציוריה המקצועיים - לשיחה אישית על מגוון עיסוקיה ותחביביה, אותם היא משלבת בחן רב כאמא במשרה מלאה וחרדית הארד קור.
חג הסוכות אושפיזיות חסידות גור לובי נשי רות ליכטנשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד