י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אם היו אושפיזין נשים: רופאה וטייסת בוגרות בית יעקב

מאחורי הקלעים הן נמצאות ועובדות קשה, משפיעות, ולא מחפשות לעצמן כותרות להתפאר בהן • לו יכולתן לבחור אושפיזין נשים - במי הייתן בוחרות? • 'לובי נשי' מכיר לכן נשים שהשפעתן רבה ויש שכר לפעולתן, והפעם: רחל אפשטיין ונחמה ש'

אם היו אושפיזין נשים: רופאה וטייסת בוגרות בית יעקב



כששואלים אם יש רופאה חרדית בקהל, מיד יש את אלו שקופצים להסביר: אם יש רופאה חרדית היא בוודאי חוזרת בתשובה, או אולי גיורת, מתחזקת, חוצניקית וכו'. לא ייתכן שבת בוגרת בית יעקב הפכה להיות רופאה בישראל.

אולי פעם זה היה פחות במודעות. בנות חרדיות שביקשו לעצמן מקצוע, גם אם חלמו על רפואה, הלכו ללמוד מקצועות שמסביב לנושא, כמו אחיות, קלינאיות תקשורת ועוד. היה נדמה שרפואה זו השקעה ארוכה ומסובכת מדי, ובלתי אפשרית לבנות בית יעקב, אם כי בשנים האחרונות יש כמה בנות שהעזו לחצות נהר מים עמוקים ולאפשר פתח של תקווה לבאות אחריהן. רובן, אולי באופן לא מפתיע, בוחרות להתמחות בתחום רפואת הנשים. פרויקט 'לובי נשי' מכיר לכם אותן.

רחל אפשטיין - תהיה רופאה חרדית בוגרת בית יעקב

היא בשנות השלושים לחייה, בוגרת בית יעקב רחובות, ולאחר מכן הסמינר למורות בירושלים. היא נשואה ואם בישראל, ועברה מסכת תלאות עד כה ולא ויתרה. היא החלה את המסלול המקובל על בנות חרדיות, של לימודי הוראה, אך מעולם לא קיבלה סיפוק מהדרך הזו. רפואה היה חלום שלה, אך היה קשה להגשים אותו, שכן חלק מהבגרויות היו חסרות לה – כמקובל בבתי ספר חרדיים.
כשהבינה שיש מספיק בנות שיהיו מורות במקומה, עזבה ללימודי סיעוד בבית החולים לניאדו, בנתניה – מקום שבו לומדות הרבה מאוד בנות חרדיות.

גם אפשטיין אינה מתראיינת לתקשורת מתוך צניעותה, וכל מעשיה הם בהכוונת רב ופוסקים הלכתיים גדולים – שכן התחום בו בחרה, בסופו של דבר, אינו פשוט כלל.

במהלך הלימודים המעשיים של הסיעוד, הבינה שהיא ממש לא רוצה את זה – אלא רצונה האמיתי להיות רופאה. מכיוון שרצתה ללמוד בחו"ל, והדבר לא התאפשר כל עוד היתה רווקה – בשל טאבו מצד הוריה, היא החלה לעבוד בבית חולים שערי צדק והשלימה תואר בסיעוד.

לאחר נישואיה, ושנים רבות כאחות בכירה, בגיל 32 נסעה עם בעלה להונגריה, במטרה ללמוד רפואה. הסיבה לכך שלא התקבלה ללימודים בארץ, היא החוסר החלקי בבגרויות.

אפשר לומר שבדרך נס לא שגרתית, רחל קיבלה את ההזדמנות הנדירה של חייה, ולאחרונה התקבלה ללימודי רפואה בישראל, ושבה מהונגריה לירושלים, והיא משלימה פה את לימודי הרפואה שלה, עד ליום הנכסף שבו תהפוך לרופאה.

עוד רופאות חרדיות בוגרות בית יעקב

מלבד אפשטיין, יש עוד רופאות חרדיות בוגרות בית יעקב, רחל ל', אשת אברך, וי'.(השמות המלאים במערכת), בוגרת סמינר מעלות, שהתקבלה ללימודי רפואה בישראל ותסיים לימודיה בשנות העשרים המאוחרות לחייה, כשהיא אם במשרה מלאה.

נחמה ש' – הטייסת החרדית הראשונה

נחמה (השם המלא במערכת) היא בשנות השלושים המאוד מוקדמות לחייה, אם לארבעה ילדים, תושבת בית שמש. את חלומה להיות טייסת, הגשימה ממש לאחרונה כשקיבלה את הרישיון בחברת התעופה 'אל-על'.

נחמה, בוגרת מוסדות בית יעקב בירושלים, קיבלה רישיון טיס אמריקאי כבר בגיל 20 – אם כי לעבודה באל על נדרשו לה עוד שעות טיסה. מכיוון שהיא אישה חרדית שלא צברה שעות טיסה כמו טייסים רבים שעושים זאת בזמן שירותם הצבאי, נאלצה לעבור השתלמויות הרבה יותר קשות מיתר האנשים שביקשו להיות טייסים. מדי שנה היא טסה לארצות הברית והשתלמה שם בטיסה, צברה שעות טיס במטרה להתקבל לקורס.

בראיון שנערך בשנה שעברה, הגדירו אותה המראיינים כאישה מרשימה, בעלת רמה גבוהה שקורצה מחומר מיוחד.

בשנת 2015 בישרו העיתונים השונים על כך שחרדית התקבלה לקורס טיס של של אל על, אולם לפני מספר חודשים היא סיימה בהצלחה את ההכשרה, ואכן הפכה להיות טייסת מן השורה – שבועות ספורים לאחר הלידה הרביעית.

אין ספק שהנשים החרדיות מוכיחות כי אין קשר בין הדת, האמונה וההמשכיות, האמהות, לבין הגשמת חלומות והתעסקות במקצוע עליו חלמו – כמובן שללא עזרה מצד כל בני המשפחה, היה הרבה יותר קשה להצליח להתקדם ולהגיע להישגים לא מובנים מאליהם.
חג הסוכות אושפיזיות אושפיזין לובי נשי רחל אפשטיין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד