כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

עצרת החג המרכזית של ש"ס: מסעודה משדרות כבר לא באה

בעצרת החג המרכזית של ש"ס, נראו רק חליפות ומגבעות שחורות - ה'שקופים' המסורתיים של ש"ס, לא הגיעו • האם ראשי המפלגה החליטו שיש טעם להשקיע רק בגרעין הקשה - בעולם התורה הספרדי? • יעקב גרודקה שב עם תובנה מטרידה

צילום: יעקב כהן
צילום: יעקב כהן

די היה לצפות בתמונות הראשונות שהגיעו מאירוע 'הקבלת פני רבו' של 'אל המעיין', כדי להסיק את המסקנה המרכזית והדרמטית של האירוע: ש"ס מודעת היטב לעובדה שהיא מפלגה חרדית בלבד, ומצביעיה הם בעיקר בני תורה ספרדיים.

כן, במפלגה הפנימו שתוצאות הבחירות האחרונות אינן זמניות, ה'עמך' שהצביע בהמוניו לש"ס בעבר, ואשר היה בן טיפוחיו של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, נטש את ש"ס לחלוטין.

המסרים באירוע עסקו כולם בעולם התורה הספרדי. "אין עולם תורה ספרדי, יש עולם התורה וזה אנחנו", אמר המנחה בפאתוס יוצא דופן. גם הדוברים האחרים דיברו באותו הנוסח. העם שבשדות לא היה שם על הבמה, וגם לא ביציעים.

אפילו יעקב שוואקי - הזמר שמופיע גם אצל הדתיים לאומים במדים פחות חרדיים, עלה כישיבישע'ר חבוש בקנייטש ליטאי לתפארת.

אבל קשה לשכוח את הנאומים של דרעי לאחר היוודע התוצאות המאכזבות של הבחירות האחרונות - הוא הסביר כי אלפי מצביעים נמנעו מלהצביע ש"ס רק בשל המחלוקת עם אלי ישי, "מסעודה משדרות לא אוהבת מחלוקות", הוא טען, "היא רוצה שלום והיא לא מבינה בפוליטיקה, ולכן היא הצביעה לבנט או לליכוד".

דרעי סימן את המטרה, להחזיר את מסעודה כמה שיותר מהר, לשם כך הוא גייס לשורות המפלגה את ח"כ יגאל גואטה, הבולדוזר שעמל מבוקר עד ליל לענות למאות הטלפונים והפניות המגיעות אליו, במטרה להחזיר את ש"ס לפריפריה ולחבר בחזרה את האלפים שעזבו את המפלגה בבחירות האחרונות. היום נדמה היה שהייאוש אחז בראשי המפלגה.

כי כאמור, היום, באירוע האלפים, הצבעים היו רק שחור לבן, ובש"ס לא הופתעו מכך, הם כיוונו לשם מלכתחילה. גם האמנים שגוייסו היו חרדיים וישיבתיים, שוואקי, חיים ישראל ושלמה כהן. גם השירים שנבחרו בקפידה היו ישיבתיים - רובם נשמעו באווירה ליטאית או חסידית.

העובדה שהאירוע יועד מלכתחילה לבני תורה ולא ל'עמך', משקפת באופן ברור שני דברים: הראשון הוא שהקהל הנאמן הוא רק זה המוגדר כחרדי-בן תורה. השני, שבמפלגה החליטו לחבק את הקיים, אולי, כי בסיס קטן ויציב הוא בעל ערך רב יותר, מרבים פרודים שאין עליהם שליטה.

ולא רק בירושלים: דרעי הצליח להכניס עשרות שמחות בית השואבה בערים החרדיות, בתוך תקציב משרד הפריפריה הנגב והגליל, וכשדרעי מתרכז בבני ברק ובית שמש ומגדיר אותן כ'פריפריה' - המשמעות ברורה: ש"ס הפכה למפלגה חרדית - ישיבתית ספרדית.

במוצאי הבחירות, דרעי השיק את מושג ה'סולת הנקיה' של ש"ס, גואטה בכלל טוען שהרב שך הוא זה שיצר את המושג הזה, "נכון עשיתי ועשינו מאמץ גדול מאוד בשביל לשמור על האחדות בתוכינו", אמר דרעי, "אבל לצערי הרב, אני שלום אדבר והמה למלחמה, ואני מודה היום לבורא עולם, למרות כל הקשיים, שהוא עשה לנו בירור עמוק, אבל השאיר אותנו עם סולת נקיה ומכאן ואילך הדרך ברורה".

האם ש"ס הרימה ידיים, האם נכון להרים ידיים? היום כן. אבל אין זה אומר שזה פני העתיד: למרות הכל, לש"ס נותרו שנתיים כדי לקנות שוב את השטח האבוד, ולמרות מה ששידרה העצרת היום, גואטה אומר בתקווה כי "נקבל בבחירות הבאות מספר דו ספרתי - אבל רק אם נעבוד מאוד קשה".

הסיכויים לא גדולים, אבל לתחושתו של דרעי כנראה, לו היו לו 5 גואטות - הסיכוי להצליח היה גדול יותר.
ש עצרת ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 65 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד