ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

די לזלזול ביום טוב שני ובקדושתו! • טור

הרב נחמיה רוטנברג בתשובה מוחצת להסבריו של הזמר על חוסר הצורך בשמירת יום טוב שני בזמננו

די לזלזול ביום טוב שני ובקדושתו! • טור

במוצאי החג הראשון הופיע בשמחת בית השואבה גדולה ומכובדת, זמר [שמישהו קרה לו "גדול הזמר החסידי"] שמקום מושבו הקבוע בחו"ל, אתם בודאי מנחשים במי המדובר, הוא עוד הוסיף חטא על פשע כששאלו אותו מה פשר חילול החג, חילול יום טוב שני לבני חוץ לארץ? הוא ענה, ואני מצטט, [אני לא מאמין שאני מביא ציטוט בשמו, אבל לצורך הענין זה חשוב]. "כי כל העניין שיש יום טוב שני הוא מכיוון שפעם לא היו יודעים מה התאריך של ראש חודש בארץ ישראל, אבל היום לא רק שיודעים, אלא יש זכות להגיע לארץ ולהיות עולה רגל בארץ ישראל הקדושה והטהורה". טוב זה באמת טיעון הגיוני...

חשוב לי להדגיש גם אם יש בטיעון הזה הגיון - יש לנו את ההלכה הברורה שלא משתנית לפי הלך הרוח וגם לא לפי טענה הגיונית. אבל האמת שהטיעון ההגיוני הזה מגיע ממי ש"בור ועם הארץ" ולא למד לעומק ויודע שיש ביום טוב שני עניינים גדולים וחשובים, רק נחשוב לרגע שדברי השטות שלו היה בהם כדי לזלזל במאות אלפי יהודים ברחבי העולם שמקיימים יום טוב שני למהדרין גם כשבאים ומבקרים בארץ.

חשוב לי להדגיש ששאלה זאת עולה בפי רבים מתלמידיי בעיקר אלו שאינם שומרים תורה ומצוות שלא מבינים את העניין של שמירת יום טוב שני. אבל אם יש שאלה והיא שאלה טובה, חשוב שאענה עליה לטובת הכלל, ולא חס וחלילה שצריך להתייחס ולהגיב לדברי ה"זמר" ההוא.

האמת שגם בארץ ישראל נוהגים ביום שני, לא רק בחוץ לארץ, ומתי? זה קרה לא מזמן, בראש השנה שנהגנו יומיים. [אני מקווה שה"זמר" ושכמותו נוהגים יומיים ראש השנה ולא יום אחד]. ומדוע גם בארץ ישראל נוהגים יומיים? הסיבה היא שבזמן הקדום גם בארץ ישראל לא ידעו מתי ראש חודש תשרי ביום הראשון של החודש. ולכן נהגו תמיד שני ימים של חג.

"אלוקים לא יכול לתת לנו אינפורמציה יותר מדוייקת לדעת מתי ראש חודש"? שאלה זאת שאל אותי תלמיד שמתקרב ליהדות בעיקר על ראש השנה. וכמובן גם על כל החגים בחוץ לארץ. הרי הוא ציווה אותנו לקיים חג "מה היה קשה לו גם לתת לנו כלים לדעת את הזמן המדוייק?" הוסיף התלמיד. שאלת חכם חצי תשובה. וכן יש כאן כוונת מכוון מאוד ברורה לאפשר לנו ולכל עם ישראל עוד יום של תפילות ותקיעת שופר בראש השנה מכיוון שהיום הוא יום גדול ונשגב, הקדוש ברוך הוא נתן לנו אפשרות של יום טוב שני בשביל להוסיף זכויות.

גם על יום טוב בחוץ לארץ הרי ידוע לכולנו שימים טובים הם ימים שכל יהודי שואב קדושה ומעלות טובות, ומכיוון שחוץ לארץ זה מקום הגלות קשה לנו לקבל את השפע ביום אחד, לכן זכינו וקיבלנו יומיים לקבל את השפע, והוסיפו חכמים שכל מי שגר בחוץ לארץ יש לו את החסרון של אנשי הגלות וגם אם הוא נמצא בארץ ישראל יש לו לשמור יומיים יום טוב, בכדי לקבל את השפע של החג כראוי.

ההסבר כמובן מבוסס על כתבי חכמים העליתי אותו בקצרה ומקווה שאכן נזכה לגאולה שלמה ולשפע של החג שנוכל כולנו לקבל את הכל ביום אחד כמו שציווה אותו אלוקים בתורה הקדושה.

הרב נחמיה רוטנברג
רב בית המדרש "זהות" בוינה
ראש מערכת הכשרות "ועדת כשרות מהדרין".
ויו"ר נפש יהודי באירופה
יום טוב שני ליפא שמעלצער בורות חג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 63 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד