י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חול המועד - זמן לבנות במקום להרוס!

לא קל להתמודד עם הילדים בבית יום שלם, מצד שני זו הזדמנות נדירה להתחבר אליהם ולהכיר אותם לעומק יותר

חול המועד - זמן לבנות במקום להרוס!
מרדכי רוט

מצוות השמחה בחג הזה חשובה באותה מידה שבה חשובה מצוות ארבעת המינים או מצוות הישיבה בסוכה. ולמרות המצווה החשובה הזאת אנחנו מוצאים את עצמנו כועסים, לחוצים ועצבניים בגלל כל מיני דברים שדווקא קשורים לחג.

האמת? למי זה לא תקופה לחוצה? הילדים בקשת של גילאים נמצאים בבית. מקטן ועד גדול כולם רוצים יחס. כולם רוצים להרגיש בחופש. וכמובן שאנחנו כהורים אחראיים על מציאת תעסוקה לכולם מגיל אפס ועד גיל עשרים. מי לא מכיר את המריבות שפורצות בין אחים באופן טבעי ולא משנה כמה נעסיק אותם וכמה נהיה נחמדים.

יש את אלה שכבר חיתנו ילדים ואז צריך להחליט את מי לארח וכמה ולמה ואיך. ואיך כולם יכנסו בדיוק לסוכה. ישנו עניין הארוחות כאבא לבנים שתמיד רעבים מי כמוני יודע... והקניות, לצערנו את רובנו מלווה לחץ כלכלי במיוחד בתקופת החים שאז ההוצאות יותר גדולות והמינוס בהתאם.

בקיצור כולנו מסכימים שמדובר בתקופה לחוצה יותר מהרגיל. אז איך אנחנו יכולים לקיים את מצוות השמחה בחג? ואיך אנחנו יכולים לנתב את תקופת החופש לתקופה של העצמה לנו ולילדים שלנו למרות הקושי?

קודם כל כדאי לקחת נשימה עמוקה ולהבין שהחופש הוא הזמן בשנה בו אנו יכולים להיות מודעים לילדים שלנו מהבוקר ועד הלילה. מודעים טוב יותר להרגלים שלהם בכל התחומים. יש לנו יותר זמן לנהל איתם שיחות ארוכות ושלוות, להקנות להם חוויות חיוביות שיתנו להם כח להמשך השנה בשמחה ובכיף ולהזכיר להם שאין כמו בבית עם אבא ואמא. שאין כמו משפחה מאוחדת ושמחה.

ברגע שאנחנו מפנימים שזאת המטרה שלנו לחופש הקרוב כבר נראה דברים אחרת. נכון שזה קשה ולא קל, אבל אם המטרה היא להפוך את החופש לחוויה חיובית אז יהיה לנו יותר קל להתגבר על כל מה שמסביב.

דבר שני חשוב להפנים - חופש הוא חופש. לילדים יש מורים משגיחים וגננות כל השנה. בחופש אתם הורים! לא מחנכים חיצוניים. זה הזמן שלנו להיות הורים ולא מחנכים. אל תשכחו בחור ישיבה שקם כל יום בשש אם לא לפני זה במהלך כל השנה, ישמח לקום בשבע לתפילה. ואם אין בכך עבירה אלא רק הידור שיקלו להרפות מהנושא. תבחרו את העקרונות שאתם רוצים להנחיל להם והראו דוגמא אישית.

נסו להיות הורים בזמן שאתם איתם. רובנו אמנם עובדים לפחות חלק מהחופש אם לא כולו בלית ברירה, אבל בזמן שאנחנו איתם נסו לכבות טלפונים ולהיות איתם. לדבר איתם, לשחק משחקי קופסא, לצאת להליכה. נסו לתת לכל ילד זמן משלו פרטי. דברים כאלה מקנים לילדים חוויות טובות יותר מלונה פארק. הם מרגישים את ההורים שלהם. אף אחד לא רץ לשום מקום עכשיו כמו במהלך השנה. יש זמן להיות רק אחד עם השני.

ותנו גם זמן לעצמכם. לשלווה שלכם. רובנו עובדים או עסוקים במהלך כל השנה. דבוקים לטלפון בלי הפסקה. קחו אוויר נקי גם לעצמכם. לא סתם אמרו שיש עניין לא לעבוד בחול המועד. תחשבו שזה סוג של שבת בשבילכם. אלא אם כן אתם עובדים באירגון שמציל חיים אין סיבה שלא תתנתקו מהטלפון לשעתיים שלוש כשאתם בחברת הילדים או בני הזוג שלכם.

שימו לעצמכם מטרה להיות שלווים יותר. להתנהל יותר בנחת. ואל תבהלו שדברים לא הולכים איך שתכננתם. תעצרו חמש דקות . בסדר התרגזתם. לו נורא העיקר זה להמשיך ולנסות להיות בשמחה בחג.

חג מלא שמחה לכל בית ישראל. אמן.

מרדכי רוט הינו מטפל בגוף ובנפש , ומחבר הספרים יש לך 10 דקות לבריאות שלך,ועשר דקות לפני שהולכים לרופא . [email protected]
חג חול המועד משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד