כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

כפייה חילונית -השיטה נחשפת: פקידה משפטית קובעת מתי יש 'הדרת נשים'

פעם אחרי פעם נפגעים מפיקי אירועים דתיים או בעלי זיקה דתית בשל רצונם לכבד את המשתתפים והאירוע ולשמור על צניעות • 'בחדרי חרדים' חושף בטור פרשנות מיוחד: המשנה ליועהמ"ש דינה זילבר היא מובילת הקו החדש • במקביל: מפיק האירוע אמש זומן לשימוע

צילום: יאיר שרקי
צילום: יאיר שרקי

דרמה התחוללה אמש (שני), מוצאי שמחת תורה, כאשר המשטרה סירבה לאפשר לאלפים להיכנס לאצטדיון קראפט בירושלים, לאירוע 'הקפות שניות' המסורתי עם האחים יונתן ואהרן רזאל. למרות טענת המשטרה כי הגורם לסערה הוא "מהנדס בטיחות מטעם המארגנים", הבוקר טען סגן ומ"מ ר"ע יצחק פינדרוס כי העילה הייתה הדרת נשים, בעקבות העובדה שבמקום הונחו מחיצות הפרדה בין הנשים לגברים.

המקרה המקומי בירושלים פותח צוהר לנורמה חדשה ומסוכנת שעלולה להשבית את אירועי הדת התרבותיים במדינת ישראל ולפגוע קשות באלפי צרכני תרבות, דתיים וחרדיים.

מי שמובילה את הקו המדובר היא דינה זילבר - המשמשת בתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בחסות הטיעון של "הדרת נשים" שעך אכיפותו היא ממונה, נשמעות טענות כי הפכה את חייהם של מארגני אירועים של תרבות יהודית בישראל – המתקיימים בהפרדה, לסבל ולמטרד. מה שמדאיג את אישי הציבור, הוא כי מכתביה ועמדותיה מאיימים לשנות את הנורמליזציה הקיימת.

לאחרונה העלתה זילבר הילוך. אם עד כה הביעה דעתה על מקרים בודדים, לאחרונה הידקה את החבל על צווארה של התרבות היהודית, והיא מכה ללא רחם. מבחינתה – אירוע ציבורי המוגדר כנפרד או שקיימת בו מחיצה בין גברים לנשים, או אירוע שמיועד אך ורק לגברים או שמופיעים בו רק גברים – אינו ראוי לתקצוב ואסור לו להתקיים במרחב הציבורי.

ההשלכות: תם עידן האירועים בהפרדה, תם עידן השגת תקציב לאירועים לגברים, ותם עידן אירועי התרבות המשמשים את המגזר החרדי והדתי. "גזירת אנטיוכוס" – כפי שמגדירים זאת גורמים חרדיים. התנאי היחיד לאפשרות קיום אירוע בהפרדה, הוא שהוא יהיה אירוע דתי - כשבפרשנות לכך, על פי ההתפתחויות האחרונות, נראה כי רק תפילה ממש תיחשב כך. החשש: דרשות רבנים ואולי אף סיום הש"ס לדוגמא, לא יעמדו בכללים.

הדגל החוקי שעמו מנפנפת זילבר הוא המלצות הצוות המשרדי לבחינת תופעת הדרת הנשים במרחב הציבורי, שאומצו במאי 2013 על ידי היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין. זילבר מונתה על ידו כאחראית ליישום המלצות הצוות, והיא מבחינתה עושה את עבודתה לחומרה.

ב-30 למרץ 2014 קיבלה הממשלה בראשותו של בנימין נתניהו את החלטה מספר 1526 שעוסקת ב"הדרת נשים מהמרחב הציבורי" וקבעה נהלים מחמירים הרלוונטיים לכל משרדי הממשלה, בעקבות המלצות הועדה. המלצות הצוות התייחסו לכמה תחומים מרכזיים, ובראשם: הפרדה בין נשים לגברים בטקסים ממלכתיים ובאירועים ציבוריים, למשל על ידי קביעת אזורי ישיבה נפרדים, או איסור על נשים להשתתף באירועים מסוימים.

בדו"ח ההמלצות נכתב: "המלצות הצוות אסרו על כל צורה של הפרדה בין גברים לנשים באירועים ציבוריים וממלכתיים, למעט כאשר מדובר באירוע בעל אופי דתי מובהק שעיקרו פולחן דתי או טקס דתי משמעותי אחר, כאשר הרשות סבורה כי רובם המכריע של באי האירוע מתאפיינים ברצון בהפרדה". כאמור, התוצאה הישירה של הוראות אלו: אירוע שהוא לא דתי במהותו - למשל הופעת זמר, אפילו שהוא מיועד לדתיים, צריך שיתקיים ללא הפרדה, בהשתתפות נשים ובהופעת נשים.

אולם, למרות שעל פי החוק, אירועים בעלי אופי דתי רשאים להתקיים בהפרדה מלאה בין גברים לנשים ועליהם לא חל האיסור, זילבר מחזיקה בזכות להגדיר מהו אירוע דתי ומהו לא, כלומר היכן ובאלו תנאים ניתן לקיים אירוע בהפרדה והיכן לא.

בחודש מאי השנה, זילבר התערבה בטקס יום השואה באוניברסיטת בר אילן, לאחר שהאוניברסיטה הודיעה לסטודנטיות שהיו אמורות לשיר בטקס כי הן לא תוכלנה לשיר, זילבר טענה כי לא מדובר באירוע דתי, לדבריה, "למותר לציין כי טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה הינו טקס בעל אופי ממלכתי, ואינו בגדר טקס בעל אופי דתי", הבהירה זילבר.

באותו חודש, אסר עו"ד חיים נרגסי, סגן היועץ המשפטי בעיריית ירושלים וראש התביעה העירונית לסטודנטים החרדים לקיים אירוע מוזיקאלי בחוצות היוצר, בהשתתפות הזמרים אודי דוידי, חיים ישראל, עידן עמדי ונתן גושן. העילה: האירוע בהפרדה.

נרגסי הסביר את החלטתו: "על כל רשויות המדינה לרבות רשויות מקומיות להימנע מקיום אירועים עם הפרדה מגדרית בין נשים וגברים", לדבריו, "איסור ההפרדה הוא גם אם מדובר באירוע לציבור שמעוניין בכך כמו לכאורה במקרה שלפינו. החריג היחידי הוא במקרים בהם מדובר בטקס דתי או סוג של פולחן דתי שלגביו מתקיים החריג".

נרגסי פעל על פי ההנחיות של זילבר, וגם במקרה הזה, הטיעון כאמור היה: לא מדובר באירוע דתי, ומשכך ההפרדה אסורה.

מקרה שלישי: לפני כחודש, בעקבות פרסום בעיתון 'הארץ' – בוטל המופע 'מרימים לכיפור' שהיה אמור להתקיים בכיכר רבין לקראת יום הכיפורים, זאת בעקבות העובדה שרק גברים היו אמורים לשיר באירוע בטיעון של "הדרת הנשים במרחב הציבורי".

זילבר כמובן התערבה במקרה ונפנפה בהמלצות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי, הטיעון המפורסם שלה צץ במיידי: האירוע לא דתי, "מלכתחילה ולמיטב הבנתנו, האירוע בו דובר - אין עניינו אירוע 'בעל אופי דתי מובהק', הנכלל בגדר חריג זה, אלא ב'עצרת שירה ואחדות לעם ישראל'. מטרתו המוצהרת של האירוע המדובר היא 'קירוב לבבות, העברת מסר של סליחה, חמלה ואחדות בחברה הישראלית'. מטרה שנדמה שאינה מוגשמת כאשר במסגרת האירוע לא ניתן קול לאוכלוסייה המהווה מחצית מאותו עם", פרשה זילבר את פרשנותה, על פיה אירוע אחדות וסליחה לפני יום הכיפורים הוא לא אירוע דתי.

ימים ספורים לאחר מכן, ההשלכות הגיעו אף לירושלים, במקרה רביעי: בעקבות דרישת חברי סיעת 'התעוררות', עיריית ירושלים התערבה ברגע האחרון במבנה המוסיקאלי של אירוע הסליחות "פותחים שערי תפילה" בשכונת גילה בעיר, וחייבה את מארגני האירוע לצרף לאמנים המופיעים פייטנית. הדבר גרם לעוגמת נפש גדולה בקרב הדתיים והחרדיים שהגיעו להשתתף באירוע, כשגילו להפתעתם שבניגוד למודעה הרשמית, זמרת תופיע, בניגוד לעקרונותיהם ולדתם. על פי העירייה, ההתערבות באה בעקבות פניית תושבים, אולם גורמים בכירים הצביעו שוב על זילבר ועל הקו שמנחה אותה.

ובזה לא הסתיים הדיון על 'הדרת נשים' באירועים דתיים: בג"צ נאלץ להתערב בדקה ה-90, בעקבות טענות של 'הדרת נשים' באירוע 'הקבלת פני רבו' של 'אל המעיין' שהתקיים בבריכת הסולטן בחול המועד. בית המשפט העליון דחה את בקשת הערעור על החלטה של בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים, למנוע את קיומו של האירוע. את העתירה הגיש עו"ד יוסי חביליו בשם העמותה 'צחור', בין היתר בשל טענה כי יש בו הדרת נשים.

בכיר בעיריית ירושלים מספר ל"בחדרי חרדים" על עשרות אירועים בהם התערבה זילבר ודרשה שלא לקיים אותם בהפרדה וללא נשים שיופיעו בהם.

השורה התחתונה אחת היא: זילבר פועלת לשנות את הנורמליזציה באירועי התרבות היהודיים בישראל, ובאופן עצמאי היא שולפת פרשנויות מהו אירוע דתי ומה לא. ההשלכות החמורות: ביטול כל אירועי התרבות לחרדים ולדתיים בטענה כי הם מתקיימים בהפרדה או רק לגברים, או שהמופיעים בהם הם רק גברים.

גורם נוסף בעירייה מספר ל'בחדרי חרדים' כי אחת לזמן מה, פונה זילבר גם בטענות על כך שהשלטים המבקשים ללכת בצניעות במאה שערים נותרים על כנם ואינם מוסרים.

כפי שפורסם הבוקר ב"בחדרי חרדים" ח"כים החרדים הבטיחו להתערב בנושא, אך כלל לא בטוח שחקיקה חדשה בנושא תביא מזור לבעיה, החשש הוא שתיפתח תיבת פנדורה שאחריתה מרה.

אירוע 'הקפות שניות' אמש מגדיר על פי העדויות שהגיעו ל"בחדרי", את המציאות העגומה יותר מכל. המשטרה מנחה להפסיק את האירוע בשל מחיצות, ראש העיר ניר ברקת וסגנו פינדרוס מגיעים פיזית למקום ומסבירים למשטרה כי "מדובר באירוע דתי, הקפות שניות", המשטרה המבולבלת מהנחיותיה ומפרשנויותיה של זילבר – מנסה לרדת מהעץ ומאפשרת את קיום האירוע ומספרת ש"המהנדס אשם", כל זאת רק בשל העובדה שפקיד ממשלתי, בכיר ככל שיהיה, קובע מדיניות על 'מהו איורע דתי' בהתאם להשקפת עולמו ותפיסתו המשפטית.

דובר משרד המשפטים מסר כי "בעקבות מספר פרסומים שגויים לגבי מניעת הפרדה בין גברים לנשים בארוע ההקפות השניות אמש בירושלים - הרינו להבהיר כי למשנה ליועמ"ש לממשלה, גב' דינה זילבר, לא היתה כל מעורבות בנושא, והעניין כלל לא מוכר לנו ולא טופל במשרדנו".

המהנדס זומן לשימוע
במקביל, ל'בחדרי חרדים' נודע כי מפיק האירוע אמש זומן לשימוע במשטרה. עדיין לא ברור האם בשל הדרת הנשים לכאורה, או בשל ליקויי הבטיחות כפי שנטען על ידי המשטרה. אך מהודעות ותגובות המשטרה בהן נטען כי מדובר בעניין בטיחותי בלבד, נראה כי המפיק אינו "חשוד" בהדרה.

גורם בכיר המעורה בפרטים אומר לבחדרי חרדים "באירוע הקפות שניות באיצטדיון קראפט, לא היה קשר בין העירייה לבעיות ההפרדה. להיפך, עיריית ירושלים בראשות ניר ברקת ובמיוחד סגן ראש העיר יצחק פינדרוס עבד לילות כימים בכדי לסדר את האירוע כהלכה ועדיין פועל בעניין".

הגורם מוסיף ומציין: "במהלך האירוע הבטיח ראש העיר שיימשכו בירושלים הופעות ואירועים בהפרדה מלאה כפי דרישות ההלכה ובתמיכת העירייה".

מהמשטרה נמסר אמש: "מהנדס בטיחות מטעם המארגנים אשר חתם על תוכנית הבטיחות לאירוע הגיע למקום ומנע את פתיחת האירוע בגין אי עמידה בתוכנית הבטיחות שנקבעה מראש. לאחר שהמארגנים תיקנו את ליקויי הבטיחות איפשר מהנדס הבטיחות את פתיחת האירוע".
אירוע הפרדה הדרת נשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד