י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מכתביו של גפני נחשפים: מנסים לשנות את אורח חיינו. לא נסכים

ההחרפה בהוראות מצד משרד המשפטים הופכת למעיקה יותר ויותר עבור הציבור האמוני • 'בחדרי' חושף את ההתכתבות בין גפני לאחראית - המשנה ליועץ המשפטי דינה זילבר, בה הוא מנסה לדבר על ליבה: "זו כפייה של משטרים טוטליטריים"

גפני, נילחם על חירותנו. צילום: יונתן זינדל, פלאש90
גפני, נילחם על חירותנו. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

ביממה האחרונה חידד המאבק החרדי – דתי את מטרותיו. לא משטרת ישראל ולא הרשויות המקומיות אשמות בהידרדרות הנורמליזציה בקיום אירועי תרבות על פי ההלכה, אלא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, היא זו שמנחילה את הנחיותיה על כלל משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, והיא זו שמתערבת בקיומם ובתכנם של עשרות אירועים, בטענה ל"הדרת נשים", וכפי שהובא בהרחבה ב"בחדרי חרדים".

אלא שמתברר כי היה מי שחזה את הסכנה מוקדם יותר ואף ניסה למנוע אותה לפני כשישה חודשים. "בחדרי חרדים" חושף לראשונה חלופת מכתבים בין יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני לבין זילבר, בעקבות התערבותה בטקס יום השואה באוניברסיטת בר אילן. לאחר שהאוניברסיטה הודיעה לסטודנטיות שהיו אמורות לשיר בטקס כי הן לא תוכלנה לשיר, זילבר אסרה על קיום הטקס וטענה כי לא מדובר באירוע דתי ובשל כך אסור להדיר בו נשים, כהגדרתה.

גפני שיגר לזילבר מכתב זועם שבו הוא כותב כי "הדבר היחיד המקומם במכתבך הוא כי הדרת נשים, כלומר שגברים יהיו חייבים לשמוע שירת נשים, היא אמירה פופוליסטית הדוחקת את ערכי הסטודנט או הסטודנטיות שההלכה נר לרגליהם, וכפי שהחזון איש אמר לבן גוריון העגלה הריקה איננה יכולה לדחוק את העגלה המלאה, במכתבך זה קורה".

במכתב שני של גפני לזילבר הוא תקף אותה בהרחבה: "קיים ויכוח בסיסי בינך (וכמוך רבים) לביני (וכמוני רבים) מהו המושג של הדרת נשים, שוויון וכד' מושגים חשובים, אך בהוראותייך הם הופכים להיות כפיה פסולה כנגד גברים ונשים שאורח חייהם שונה לחלוטין מאורח חייך ואתם מנסים, בכוח השלטוני שנמסר לידכם לכפות את אורחות חייכם עלינו".

גפני מסביר לה את ההשקפה החרדית בראש קטן: "ההפרדה בין המינים באירועים שונים נובעת מדרך חיים צנועה והיא מביאה ללימודים נפרדים בבתי הספר, לתפילה נפרדת בבתי הכנסת, בשמחות מופרדות ובעוד שלל אירועים הנערכים בהפרדה בין גברים לנשים, חלקם נובע מדרישות ההלכה וכנראה אינני מחדש לך דבר בעניין הזה".

"אין אני דורש" כותב יו"ר ועדת הכספים, "כי תנהגו על פי ההלכה, אך אני דורש כי תאפשרו לנו לחיות כך ובשנים האחרונות החלה כפיה כלפינו כפי שהיה נהוג בהיסטוריה הקשה של העם היהודי וכפי שקורה (לאחרונה כמעט ולא) במשטרים טוטליטריים".

"מדוע את "מתירה" להפלות באירוע "בעל אופי דתי מובהק וכו" באם אכן מדובר באפליה יש לאסור זאת דווקא באירועים דתיים המהווים סמל ודוגמא לאחרים", עוקץ גפני את זילבר.

גפני תוקף בחריפות את המשנה ליועץ המשפטי, "המעליב במכתבך הוא ציטוט הפסוק מספר בראשית "זכר ונקבה ברא אותם" ואני מיצר על כל המשתמע מכן כי הדיון ביננו מתנהל בשני קוים מקבילים, אצלנו האישה איננה חפץ, שיש להציגו ברחובות הערים והדרכים או בכלי התקשורת בכדי לקדם מכירות ואילולא אנו אף אירועים אלו היו נפרצים לחלוטין, אתם לא הייתם מונעים זאת משום הגנה על האישה ועוד ועוד דוגמאות שאני נמנע לפרטם משום הרחק מן הכיעור וכדומה לו בעוד שאצלנו הוראת חז"ל לכבד את האישה יותר מגופו".

גפני לזילבר: "לא נשנה את אורח חיינו בגללך"
יו"ר ועדת הכספים מתייחס במכתבו לזילבר לשאלת השאלות, "אולם הדיון הוא אחד האם את רשאית לכפות את דעתך באירועים שבהם יש הסכמה לקיימם בהפרדה בין גברים לנשים כאמור, כאשר למכתבך יש השלכות רוחב שתוצאותיהם יביאו להתנתקות מוחלטת של הציבור החרדי וחלק לא מבוטל של הציבור הדתי כמצוין במכתבי אלייך, וכל המילים היפות של "איזונים עדינים" "שילוב הקהילה החרדית" ומושגים נוספים ויפים המופיעים במכתבך לא יכסו על עובדה פשוטה האם אנו נשנה את אורחות חיינו בגללך? התשובה היא לא!".

"מן הדין היה, באם כנים דברייך, לקיים דיון אמיתי עם הציבור החרדי-דתי ונציגיו בטרם את שולחת הוראה בלתי מקובלת כאמור", סיים גפני את מכתבו הנחשף לראשונה ב"בחדרי חרדים".

במכתב תגובה ששיגרה זילבר לגפני היא ציטטה שוב את המלצות דו"ח הצוות המשרדי לבחינת הדרת הנשים במרחב הציבורי, והוסיפה כי "מבלי להיכנס לפולמוס המעניין כשלעצמו בדבר העגלה המלאה והריקה אותו הזכרת במכתבך, דומה כי ערכים יסודיים כגון שוויון, כבוד האדם ומתן מקום מלא ושוויוני לנוכחות נשית במרחב הציבורי הם ערכים הכרחיים בכל עגלה שהיא", השיבה על התייחסות גפני למשל העגלה המלאה והריקה של מרן בעל ה'החזון איש' זצ"ל.

כזכור, בעקבות הסיקור המורחב ב"בחדרי חרדים" על התערבותה של זילבר באירועים שונים, פרסם דובר משרד המשפטים תגובה: "בעקבות מספר פרסומים שגויים לגבי מניעת הפרדה בין גברים לנשים באירוע ההקפות השניות אמש בירושלים - הרינו להבהיר כי למשנה ליועמ"ש לממשלה, גב' דינה זילבר, לא הייתה כל מעורבות בנושא, והעניין כלל לא מוכר לנו ולא טופל במשרדנו".

התגובה לא ממין הטענה וכי בשום פרסום לא נטען כי זילבר הייתה מעורבת באופן ישיר באירוע הקפות השניות בירושלים, אלא נטען שהמשטרה פעלה מתוך בלבול בעקבות הנחיותיה הקבועות נגד אירועים שיש בהם הפרדה, בפרט בבירה, ורק בהתערבות ראש העיר ניר ברקת וסגן ר"ע יצחק פינדרוס – המשטרה "ירדה מהעץ הגבוה" ופרסמה כי האשם הוא "המהנדס" ולא המחיצות.

מכתביו של גפני למשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר






מכתב התגובה של זילבר לגפני






משה גפני דינה זילבר הדרת נשים גברים ונשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד