כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

התפתחות הילד - להתהפך זה טוב

כשהתינוק מתחיל להתהפך, עליכם לעודד אותו, אך יחד עם זאת להישמר כאשר הוא נמצא על משטח גבוה • וכיצד תורמת ההתהפכות לחיזוק השרירים?• כל המידע הקריטי להורה הטרי • הכתבות בשיתוף מכבי שרותי בריאות

התפתחות הילד - להתהפך זה טוב

אחד השלבים המוכרים לכולנו מהתפתחות התינוק הוא הנטייה להתהפך מצד לצד, מהבטן לגב ולהפך. שלב זה מגיע לאחר שהתינוק לומד לשלוט בראשו, ועם הזמן, לפני שילמד לזחול, ישתמש התינוק בהתהפכות כאמצעי לשוטט ברחבי הבית. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת מידע חיוני להורה הטרי, כיצד לעודד ולהתייחס לתופעה ובאלו מקרים עליו להיות מודאג ולפנות לרופא.

כבר בגיל חודשיים-שלושה עשוי התינוק לטלטל את גופו ולהתהפך מהבטן לגב כשראשו מוביל את התנועה. היפוך מהגב לבטן עשוי להתרחש רק בסביבות גיל 5-6 חודשים מאחר שפעולה זו מצריכה שליטה טובה בראש ובצוואר ושרירי זרועות מפותחים יחסית. יחד עם זאת חלק מהתינוקות מתחילים להתהפך דוקא מהגב לבטן, כבר בגיל 4 חודשים.

בסביבות גיל 3 חודשים, בשכיבה על הבטן, ירים התינוק את ראשו ואת בית החזה וייתמך על זרועותיו. פעולה זו מחזקת את שרירי הזרועות לקראת ההתהפכות. בפעמים הראשונות שיצליח להתהפך, הוא עשוי להיות מופתע בעצמו.

בגיל 5 חודשים לערך כבר מסוגל התינוק להרים את ראשו, להתרומם על זרועותיו ולהקשית את גבו כדי לנתק את בית החזה מהרצפה. ככלל, ככל שהתינוק יתרגל לשהות על הבטן הוא יוכל לבלות כך זמן ממושך יותר, להושיט יד לצעצוע או 'לשחות' באוויר כשהוא על גחונו. בדרך כלל לקראת גיל חצי שנה מסוגלים מרבית התינוקות להתהפך בשני הכיוונים.

כאמור, חלק מהתינוקות לומדים עד מהרה להשתמש ביכולתם להתהפך בשני הכיוונים כאמצעי להתגלגל ולהתקדם ברחבי הבית עד שילמדו לזחול. אחרים יעדיפו לזחול על גחונם לקראת זחילת שש ויוותרו על שלב הגלגולים. כל עוד תינוקכם מפתח יכולות חדשות, מגלה ענין בסביבתו ומנסה לחקור ולהתקדם, אין מקום לדאגה. בשלב הבא ישתמש התינוק בשריריו שהתחזקו בינתיים כדי להתיישב בעצמו ולזחול, בדרך כלל בסביבות גיל 7 חודשים.

עודדו את תינוקכם לפתח יכולות חדשות תוך כדי משחק. אם ראיתם שהתינוק התהפך באופן ספונטני עודדו אותו להתהפך שוב: הראו לו צעצוע או רשרשו ברעשן צבעוני בצד אליו הוא מצליח להתהפך ונסו לגרות אותו להתהפך שוב, כדי להגיע אל הצעצוע. שכבו לצדו, במרחק מועט ממנו, ונסו לעודד אותו להתהפך בכיוונכם. הריעו לו כשהוא מצליח.

עכשיו שהתינוק מסוגל להתהפך, חשוב עוד יותר להשגיח עליו בכל העת ובפרט אם הוא נמצא על משטח מוגבה, דוגמת שידת ההחתלה או ישן במיטה ללא מעקה. יחד עם זאת, אם בגיל חצי שנה התינוק טרם הצליח להתהפך לאף כיוון, אינו מגלה ענין או רצון להתנועע או לשוטט בכל דרך אחרת ואינו מנסה להתיישב או לזחול, התייעצו עם רופא הילדים.

לכתבה המלאה
מכבי שירותי בריאות התהפכות התינוק תינוק מתהפך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד