כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

100 שנה לאחר שננטש: בסאדיגורה חוזרים ל'קלויז' הקדוש

"המבנה המפואר ביותר בעולם החסידי" כך מכנים חוקרי חסידות את המבנה אליו חוזרת סאדיגורה מאה שנה לאחר שננטש

הרבי מסאדיגורה. צילום: שוקי לרר
הרבי מסאדיגורה. צילום: שוקי לרר צילום: שוקי לרר

בחצר חסידות סאדיגורה נרגשים: 180 שנה לאחר שנבנה ה'קלויז' המפואר של הסבא קדישא רבי ישראל מרוז'ין זיע"א, ו-100 שנים לאחר שננטש במלחמת העולם הראשונה - בשבוע הבא ייחנך מחדש בית הכנסת המקורי של 'הסבא קדישא' מרוז'ין, בעיירת סאדיגורה שבאוקראינה, ויחזור לימי תפארתו הגדולים.

מדובר במבנה שנבנה בחייו של הרבי מרוז'ין זיע"א, אבי השושלת, לפי הוראותיו המדויקות. ארבעה דורות של אדמו"רי השושלת ניהלו את חצרם והשפיעו את אורם מה'קלויז' הזה - שהביוגרפים של עולם החסידות מתארים אותו כמבנה הגדול והמפואר ביותר בעולם החסידי. בשנת תרע"ד, עקב מלחמת העולם הראשונה, ננטש הקלויז.

זקני החסידים סיפרו על מעמד רווי דמעות שהתרחש ערב הבריחה, כאשר החסידים ורבם מתרפקים על כתלי המבנה המפואר - שהיה פלא עולמי הן במישור הרוחני והן במישור הארכיטקטוני. השנים שבין המלחמות עברו על ה'קלויז' כשהוא משמש בית חולים צבאי. לא אחת התבטא הרבי בעל ה'כנסת מרדכי' מסאדיגורה זיע"א בכאב גדול על גורלו הבלתי-נודע של ה'קלויז' המקודש, אשר עשרות שנות תורה וקדושה נספגו בקירותיו.

בשלהי שנות השמונים ציפתה לחסידי רוז'ין-סאדיגורה הפתעה מרעישה: כשישים שנה לאחר העזיבה הדרמטית של ה'קלויז', התברר כי המבנה עומד על תלו, בשלמותו.

את שיפוץ המקום יזם וקידם האדמו"ר הקודם מסאדיגורה בעל ה'עקבי אבירים' זיע"א יחד עם בנו, האדמו"ר שליט"א - אשר מינו את הנכד-הבן הגדול, הרה"צ רבי מרדכי שלום יוסף פרידמן להחזיר את המבנה המקודש לתפארתו. שיפוץ הקלויז התאפשר הודות לתרומתם של הנדיבים מר שמואל (סמי) רוהר ז"ל ובנו איל ההון יקותיאל יהודה (ג'ורג') רוהר. משפחת רוהר, המתייחסת לשושלת חסידי רוז'ין, נענתה לפניית האדמו"ר, ופרסה חסות על השיקום היקר והמורכב של המבנה העתיק.

הרבי מסאדיגורה בוחן את עבודות השיפוץ בקלויזצילום: הרבי מסאדיגורה בוחן את עבודות השיפוץ בקלויז
הרבי מסאדיגורה בוחן את עבודות השיפוץ בקלויז

'בחדרי חרדים' מגיש את הלוח זמנים מהמסע ההיסטורי. בשבוע הבא, לקראת יומא דהילולא של הסבא קדישא מרוז'ין שחל בג' בחשוון - תצא רכבת אווירית מריכוזי החסידות בארץ ישראל, ארצות הברית ואירופה - לעבר העיירה סאדיגורה. בחצי השנה שחלפה הרבה האדמו"ר לדבר על אודות ההכנה הרוחנית שיש לעשות לקראת העלייה לציון האבות הקדושים, ואל מקום תפילתם, "מקום שהתפללו אבותיי", בלשונו של האדמו"ר.

המסע יחל ביום רביעי הקרוב, אז יגיע הציבור לאוקראינה, להתפלל בקברי הצדיקים. לאחר תפילה ליד ציונו של הבעל שם טוב זיע"א והמגיד הגדול ממעזריטש זיע"א, ימשיך הציבור, בראשות האדמו"ר, לסאדיגורה, שם יתקיים ביום חמישי בערב - אור ליום ההילולא של הסבא קדישא מרוז'ין - מעמד קביעת המזוזות וחנוכת הבית לקלויז המפואר.

ביום שישי בבוקר צפוי האדמו"ר לעלות עם חסידיו לאוהל קודשם של הסבא קדישא מרוז'ין וממשיכי דרכו בקודש - אדמו"רי בית סאדיגורה הטמונים בעיירה, במרחק לא רב מה'קלויז' המשוקם. בשבת תתקיים במקום שבת התאחדות היסטורית.

לרגל המסע יצא לאור שיר 'א שבת אין סאדיגורה' בלחנו של הרב אברהם פישהוף, ושירתו של הבעל מנגן ישראל אדלר בניצוחו של פנחס ביכלר.

בשנים האחרונות הפכה העיירה סאדיגורה שבאוקראינה למוקד המוני עבור אלפי מבקשי ישועה המשתטחים על ציוניהם הקדושים של אדמו"רי השושלת - הרבי מרוז'ין וממשיכי דרכו בקודש. מעתה יוכלו גם לשאת תפילה נרגשת ב'קלויז' המפואר ולחוש חיבור ייחודי מאין כמותו לצדיקי הדורות שקבעו את תפילתם במקום, ולשהות במתחם האירוח המושקע והמרווח שנבנה במקום.

השיר החדש שיצא לקראת המסע
הרבי מסאדיגורה הקלויז שיר חדש שבת אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד