ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

חשיפה: "השלום הספרדי" - לאחר שיא המהלך המתווך חוטף התנכלויות

מתווך 'השלום הספרדי' נחשף לראשונה: מדובר ברב יעקב כהן - בנו של חכם שלום • מאמציו שהגיעו לשיא בחג סוכות אחרון, עת נאם בהקבלת פני רבו של הרב עמאר ובנוכחות הרב מאזוז - הביאו לפתיחת מלחמה נגדו וניסיונות להתנכל ולהחרימו

הרב יעקב כהן בעצרת על מרן בביתר. צילום: יעקב כהן
הרב יעקב כהן בעצרת על מרן בביתר. צילום: יעקב כהן

מזה כחצי שנה אנו מדווחים מפעם לפעם, כאן ב'בחדרי חרדים', על מהלכים, ביקורים וניסיונות לקדם את 'השלום הספרדי'. היום (א) אנו חושפים לראשונה, מי היא הדמות התורנית הבכירה שמובילה ומתווכת בין הצדדים. וגם, האם יש מי שמנסה להתנכל, כדי למנוע התקדמות ההליך?

קצת רקע: כזכור, הקרע בציבור הספרדי החל מעט לפני פטירת מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל, עם ביקורת קשה על רבה של ירושלים הגרש"מ עמאר שהואשם כמי שהיה מעורב בדיל להכתרת הרב סתיו כרב ראשי אשכנזי. הרב עמאר הכחיש מעורבותו אך ללא הועיל. הקרע התרחב בבחירות, עת הגר"מ מאזוז תמך בריצתו העצמאית של אלי ישי במסגרת 'יחד'. מן העבר השני ניצבו מועצת חכמי התורה של ש"ס בראשות הנשיא מרן חכם שלום כהן, ועמם מזוהה גם הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף.

אין זה סוד כי המחלוקת והמתיחות אינם לרוחם של כלל המעורבים. כולם התבטאו פעם אחר פעם כי בציבור הספרדי אין למחלוקת מקום, וגם אם יש דעות חלוקות, אין צורך לנהל החרמות או הרחקות.

כעת אנו חושפים לראשונה את דמותו של הרב יעקב כהן, בן מנהיגה הרוחני של ש"ס, וראש מוסדות בביתר עילית כמי שעומד מאחורי הקלעים ולמעשה מוביל ומתווך את ניסיונות השכנת השלום. מדובר ביהודי תלמיד חכם ומעמודי התווך של עירו. מלבד היותו יד ימינו של אביו, רבי יעקב מקורב מאוד למנהיגה הפוליטי של ש"ס השר דרעי. יש הטוענים כי הוא היה זה שלמעשה החזיר את דרעי אל ש"ס, זאת באמצעות שיחות עם אביו, שכזכור בישיבת מועצת מכריעה שנערכה בבית הגר"ע יוסף זצ"ל היה זה שהמליץ ודחף להעברת מושכות תנועת ש"ס לידיו הבלעדיות של דרעי.

בהוראת אביו, חכם שלום, החל רבי יעקב בשנה האחרונה במהלך להשכנת השלום. חכם שלום, שכזכור באירוע פומבי בכותל המערבי הביע מורת רוח גלויה אל מול הגר"ש עמאר, היה זה שהכריע כי יש להפשיר את המתיחות והיחסים - עד לשיא בפגישה משולשת ואישית בה נכחו השלושה: חכם שלום, הרב עמאר והרב יעקב כהן.

הצעד הראשון היה בהגעת השר דרעי לבית הגרש"מ עמאר בחג הפורים האחרון. שבועיים אחר כך הגיע הגרש"מ עמאר למסור שיעור בישיבתו של הרב יעקב כהן בביתר. מאז, נפגשו חכם שלום כהן והרב עמאר מספר פעמים, כשלאחרונה השתתף הרב עמאר בשמחת בית השואבה בביתר, לצידו של חכם שלום.

כמו כן בחג סוכות האחרון, כצעד אולי המשמעותי ביותר עד כה בשלום הספרדי, צעד שחמק עד עתה מידיעת הציבור – השתתף רבי יעקב ב'הקבלת פני רבו' של הגרש"מ עמאר, ואף נשא דברים, כשבכל הזמן הזה ישובים לצידו לא רק הרב עמאר כי אם גם הגר"מ מזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים' – זהו למעשה הצעד הכי קרוב לשלום שנעשה עד כה, כשבנו של נשיא מועצת החכמים של ש"ס, משתתף למעשה באירוע המרכזי בראשות שני הרבנים המובילים, עימם יש לש"ס מתח וחיכוך.

רבי יעקב כהן לצד הרב עמאר והרב מאזוז. צילום: שלומי כהןצילום: רבי יעקב כהן לצד הרב עמאר והרב מאזוז. צילום: שלומי כהן
רבי יעקב כהן לצד הרב עמאר והרב מאזוז. צילום: שלומי כהן

וטו כושל ונקמה קרה
כפי שכבר נחשף בעבר ב"בחדרי חרדים", בהליך השלום הספרדי תומך השר דרעי, וכן שאר חברי מועצת החכמים, ובהם הגאון רבי דוד יוסף שיזם אף הוא פגישה שעדיין לא יצאה אל הפועל עם הגר"מ מאזוז. המקום היחיד בו מסכלים פעם אחר פעם את ההתקדמות היא בסביבתו של הראש"ל הרב יצחק יוסף. ובעקבות כך, המחיר שרבי יעקב נאלץ לשלם על מאמציו לקירובו של הרב עמאר, הגיע בשבוע שעבר.

קברניטי העיר ביתר עילית ופרנסיה עמלו תקופה ארוכה על הפקת ענק בדמות אירוע זיכרון למרן הגר״ע יוסף זצ״ל - כולל חלוקת מלגות לעמלי תורה וכותבי חידו״ת, כשהם מזמינים את כל הצמרת הרבנית הספרדית, מנשיא המועצת הגר״ש כהן ועד לראשל״צ הרב יצחק יוסף, וכמובן רבי יעקב כהן העומד כאמור בראשות המוסדות הספרדיים בעיר ומעמודי התווך התורניים שלה.

אך כאן נכונה הפתעה למארגנים: בסביבתו של הראשל״צ ביטלו ברגע האחרון את השתתפותו. ניסיונות כאלו ואחרים לבירור סיבת הביטול העלו טענות לפיהן מכיוון שרבי יעקב כהן משתתף באירוע והוא זה אשר הביא את הגרש״מ עמאר לעיר בחג הסוכות - השתתפותו היא הסיבה לאי הגעת הראשל״צ. באותה נשימה אף נמסר כי במידה ורבי יעקב לא ישתתף באירוע - יאשר הראשל״צ הרב יוסף את השתתפותו.

מארגני האירוע לא שתו ליבם לאיומים ולתנאים והאירוע התקיים כמתוכנן כשאת בימת הכבוד מפארים גדולי ישראל כשבראשם נשיא המועצת הגר״ש כהן, השר דרעי, ומשני צידיו חבר המועצת הגר״ד יוסף ובנו חביבו רבי יעקב כהן אשר נכח לאורך כל האירוע ומאות מתלמידיו גדשו את האולם.

מסתבר שניסיון הטלת ה׳וטו׳ וההחרמה לא רק שלא צלח - אלא אף לא מומש, שכן ללא הודעה מוקדמת הופיע לפתע בפתח האירוע הראשל״צ הרב יצחק יוסף ואף כובד לשאת דברים במעמד.

הרב עמאר עם חכם שלום כהןצילום: הרב עמאר עם חכם שלום כהן
הרב עמאר עם חכם שלום כהן

עם זאת, עד ראיה שנכח במקום סיפר ל׳בחדרי חרדים׳ שבצאתו של הראשל״צ מהאירוע, כאשר חלף על פניו של רבי יעקב כהן, הושיט לו האחרון את ידו לשלום - אך הראשל״צ סירב ללחוץ את ידו.

מנגד, אחיו של הראשל"צ, חבר המועצת רבי דוד יוסף, אשר ידוע כאחד מידידיו של רבי יעקב כהן, כשנודע לו שניסו לקשור אף את שמו לניסיון ההחרמה, הגיב בתום האירוע וביקש ממקורביו לפרסם כי אין לו יד ורגל בזה וכך נמסר ל"בחדרי": "מביתו של חבר המועצת הגר"ד יוסף נמסר, כי הרב אישר מלכתחילה את השתתפותו באירוע התורני בביתר עילית, ביחד עם ידידו הגאון רבי יעקב כהן, והוא אכן נכח באירוע לצידו של נשיא המועצת מרן שליט"א ובנו רבי יעקב, התמונות מדברות בעד עצמן".

לשכת הראשל"צ נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא, לא הייתה בקשה כזאת מצידנו, והרב גם לחץ לו יד. אגב, הרב השתתף לא לפני הרבה זמן בהנחת אבן הפינה לישיבה שלו, כל הסיפורים האלה המצאות של עיתונאים".
הרב יצחק יוסף הרב יעקב כהן השלום הספרדי הרב עמאר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 39 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד