י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

מיכאלי, אולי תלמדי לכבד את הבוחר החרדי?

בסטטוס הפמיניסטי שלה, שוכחת חברת הכנסת מהמחנה הציוני עקרון דמוקרטי חשוב - תני לעם להחליט, גם אם את לא מסכימה לתוצאה

אספת דגל התורה לפני הבחירות, צילום: שוקי לרר
אספת דגל התורה לפני הבחירות, צילום: שוקי לרר

בסטטוס פמיניסטי ומנוסח היטב, מסבירה חברת הכנסת מירב מיכאלי את טענותיה נגד אי שילוב נשים במפלגות החרדיות, ועל הדרך מקדמת את החוק שיזמה - הכופה שילוב של לפחות 40% מכל מין בכל חמישיית מועמדים של כל מפלגה לכנסת.

הבעיה של מיכאלי, ושל קולות שונים שצצים מפעם לפעם בנושא זה - אפילו מתוך המגזר, שהם שוכחים משהו מהותי יותר מכללי וחוקי השוויון, משהו שקוראים לו דמוקרטיה (והוא הבסיס המאפשר בכלל חוקי שוויון).

היופי בשיטה הדמוקרטית הוא כזה בדיוק שמאפשר לכל אחד ליזום מפלגה, מוזרה וחריגה ככל שירצה, ולהעמיד אותה למבחן הציבור. המפלגה עצמה היא כלום ושום דבר ללא ציבור המצביעים שטורח ללכת לקלפי ולומר בעצם "אני רוצה את המפלגה הזו, כמו שהיא, עם הרשימה שהציגה".

זכותו של כל אדם במדינה דמוקרטית להרכיב רשימה כפי שיחפוץ, היא יכולה לכלול חובשי משקפיים בלבד, ג'ינג'ים, אינסטלטורים או גברים, היא יכולה להיות מורכבת רק מחרדים או רק מערבים. שוו בנפשכם חוק שיחייב כל מפלגה לשבץ בעשירייה הפותחת שני חרדים, מה דעתך על זה מיכאלי? האם המחנה הציוני תיאות להקריב ארבעה מקומות עבור מועמדים חובשי כיפה שחורה?

בבסיס הרעיון של מפלגה חרדית, עומדת ההבנה שגדולי ישראל הם הבוחרים את הנציגים. זה הקונספט של המפלגה ועל הטיקט הזה היא רצה. מי שלא מקובל עליו העניין - יתכבד ויצביע למפלגה אחרת (ואיני נכנס להגדרה של האם וכמה זה ישפיע על הגדרתו כחרדי). סוף סוף, מאחורי הפרגוד האדם נמצא לבדו, איש לא ידע מה הוא שם במעטפה ואי אפשר לספר סיפורים על איומים בחרמות קהילתיים או אי קבלת הילדים לבית הספר.

כאשר גדולי ישראל בוחרים את הנציגים, זכותם לבחור אך ורק גברים, אם משיקולי צניעות, מקצועיות או כל שיקול אחר. זה בכלל לא ענייני או עניינה של מיכאלי. זה מין קטע כזה של יהודים חרדים, שכשהם מקבלים מרות של גדולי ישראל הם לא דורשים מה'גדוילים' להציג נימוקים מפורטים. פשוט סומכים עליהם וזהו. זר אולי לא יבין זאת - אבל עליו לכבד זאת.

בהערת שוליים אחת אני נוטה להסכים עם מיכאלי, לגבי הסעיף בתקנון אגודת ישראל שאוסר על הצטרפות נשים למפלגה (סעיף שככל הידוע לי אינו קיים בדגל התורה או ש"ס). אני לא מסכים איתה שאסור שסעיף כזה יופיע (כי כאמור, זכותה של כל מפלגה להציע כל קונספט הזוי שתרצה, והבוחר יחליט) אני פשוט חושב שהוא מיותר ומהווה סתם סדין אדום לעיניים חילוניות. די אם יצויין שהרשימה תיקבע על פי דעתה של מועצת גדולי התורה, וממילא אם הם יחליטו שלא לכלול נשים - כך יהיה.
יהדות התורה שס מפלגות נשים גדולי ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד