א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

בחדרי חרדים מגיש • חוזרים למליאה: מפת המאבקים הפוליטים של מושב החורף

פרויקט מקיף: לרגל הפתיחה החגיגית של מושב החורף היום, מגיש 'בחדרי חרדים' את מפת המאבקים הפוליטיים, החוקים והרפורמות שעל סדר יומה של הממשלה במהלך החורף הקרוב • וגם: על מה יאבקו הנציגים החרדים במושב שיחל היום?

בחדרי חרדים מגיש • חוזרים למליאה: מפת המאבקים הפוליטים של מושב החורף
]

מושב הכנסת השלישי של הכנסת ה-20 ייפתח היום (שני) בשעה 16:00 בישיבת מליאה חגיגית לפתיחת כנס החורף. בישיבה ינאמו יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג.

אולם לאחר שמעטה החגיגיות יתמוגג מעט, המאבקים הכל-כך אופייניים לבית הנבחרים יפרצו את נחמדות היום הראשון בקול רעש גדול, והכנסת תדון בהצעות אי אמון של מפלגות האופוזיציה.

מושב הכנסת הנוכחי צפוי להיות סוער במיוחד, ועל ראש הממשלה "קינג" נתניהו להצליח להתגבר על הקשיים הקואליציוניים הרבים המאיימים להפיל את ממשלתו, ולנווט בין ים האינטרסים המקיפים את מפלגות הקואליציה.

"בחדרי חרדים" משרטט את הנושאים המרכזיים שיעסיקו את הקואליציה בכנסת הנוכחית ואת המטרות המרכזיות שיעמדו בראש סדר העדיפויות של המפלגות החרדיות - ש"ס ויהדות התורה.

שר האוצר כחלון, פלאש90צילום: שר האוצר כחלון, פלאש90
שר האוצר כחלון, פלאש90

תקציב המדינה
אין ספק כי המטרה המרכזית של הממשלה הנוכחית ושל העומד בראשה היא העברת תקציב המדינה לשנים -2018-2017.

שר האוצר משה כחלון יניח כבר היום את הצעת חוק התקציב יחד עם חוק ההסדרים על שולחן ועדת הכספים, ומליאת הכנסת תעלה את שניהם לתחילת דיון מיד אחר הצהרים, כשההצבעה בקריאה הראשונה עליהם צפויה להיערך ביום רביעי בלילה.

תאגיד השידור הציבורי
ראש הממשלה בנימין נתניהו נחוש להעביר לאישור הממשלה כבר בראשון הבא את הצעת החוק של יו"ר הקואליציה דוד ביטן לביטול תאגיד השידור הציבורי - וזאת חרף התנגדות השרים, כולנו – משה כחלון, יואב גלנט, הבית היהודי – נפתלי בנט, איילת שקד, ש"ס - אריה דרעי, דוד אזולאי, ואף הליכוד – גלעד ארדן וגילה גמליאל.

הבוקר אמר ביטן כי "אני מבטיח שתוך שבועיים - שלושה חוק ביטול התאגיד יעבור בכנסת, כרגע נשאר לשכנע רק כחלון".

בנט, יצליח להעביר את החוק?צילום: בנט, יצליח להעביר את החוק?
בנט, יצליח להעביר את החוק?

חוק ההסדרה
חוק ההסדרה שנועד למנוע את פינוי המאחז עמונה יעלה להצבעת השרים בשבוע הבא, לאחר שהיועץ המשפטי אביחי מנדלבליט ביקש אתמול משרי הליכוד לדחות את ההצבעה על החוק, שלטענתו "לא יעבור את מבחן בג"ץ".

מנגד, 'הבית היהודי' מתכוונת ללכת על כל הקופה, וחברי המפלגה קיבלו הוראה להיאבק על עמונה – גם במחיר של פרישה מהקואליציה. אין ספק, כאב ראש לא קטן לראש הממשלה.

מס על דירה שלישית ומעלה - ומחירי הדיור
החוק למיסוי דירה שלישית שמוביל שר האוצר כחלון, משולב בתוך חוק ההסדרים. ההערכה היא שהחוק יעבור שינויים בוועדת הכספים, לאחר שהוא יעבור במליאה לאישור בקריאה ראשונה, זאת בעקבות התנגדות מבית לחוק הנוכחי של כחלון.

בליכוד הבהירו כי תמיכה בחוק של כחלון לא תותנה בתמיכה בחוק לביטול התאגיד של ביטן.

גפני וליצמן, שיהיה בהצלחה. צילום: פלאש90צילום: גפני וליצמן, שיהיה בהצלחה. צילום: פלאש90
גפני וליצמן, שיהיה בהצלחה. צילום: פלאש90

יעדי המפלגות החרדיות במושב החורף: הדיור, הגיוס, הכותל וזילבר
• משבר הדיור: מבחינה רשמית, המפלגות החרדיות הצהירו כי המאבק החשוב ביותר מבחינתם במושב החורף - הוא להביא פתרון למצוקת הדיור החרדי.

כפי שחשף "בחדרי חרדים" כבר בכינוס 'דגל התורה' בחול המועד סוכות בחיפה הבהירו הח"כים כי "כעת המלחמה שלנו היא הדיור החרדי". בהמשך נחשף ב"בחדרי חרדים" כי האדמו"ר מויז'ניץ מוביל מהלך משולש בין ליצמן גפני ודרעי – במטרה לגבש פתרונות ודרישות שיוצגו בפני ראש הממשלה.

קודם לכן נחשף ב"בחדרי חרדים" כי המפלגות החרדיות הציגו דרישות לכחלון וגלנט - הקמת מנהלת מגזרית חרדית ומסלול נפרד למגזר החרדי לתוכנית 'מחיר למשתכן', היום יציג ח"כ יעקב אשר לחברי סייעתו את הדרישה המלאה להקמת המנהלת וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים".

אין פתרונות קסם. גם החרדים יודעים את האמת, כחלון כשל בכל הארץ לא רק בזירה החרדית. היעד החרדי לפתרון המצוקה החרדית - השתלבות בערים חילוניות, במרכז ובעיקר בצפון ובדרום.

• שמירה על קיום ההבטחות - תקציבי הת"תים, הישיבות והכוללים: בעקבות הקיצוץ הרוחבי שאושר על ידי הממשלה בתקציב המדינה, גם תקציבי המוסדות החרדים עלולים להיפגע, וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" לפני חג הסוכות, כי בעקבות פעילות של יו"ר ועדת הכספים גפני וסגן השר פרוש במשרד החינוך – נמנע קיצוץ לאברכי הכוללים.

כאן יהיה המאבק הקשה, לעקוב אחר כל שקל שהובטח בהסכם הקואליציוני ולבדוק שהתקציב הדו שנתי שיאושר לא יפגע בעולם התורה והישיבות, בשום צורה.

• בג"ץ - יישום מתווה הכותל: כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים", בסוף השבוע שעבר הודיע בג"צ למדינה כי עליה להשיב לעתירה של התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית בתוך שלושה שבועות. במרכז העתירה: הדרישה ליישם במידי את מתווה הכותל שאושר בממשלה, וכעת זוכה להתנגדות חריפה במפלגות החרדיות. בשלב זה בג"צ שולט בנושא, והחשש הגדול הוא שהוא ירחיק לכת לטובת הרפורמים, ויחמיר את המצב יותר מהמתווה עצמו.

לשמור על ההישגים. אריה דרעי, צילום: יונתן זינדל, פלאש90צילום: לשמור על ההישגים. אריה דרעי, צילום: יונתן זינדל, פלאש90
לשמור על ההישגים. אריה דרעי, צילום: יונתן זינדל, פלאש90

• הדרת נשים - הנחיותיה של דינה זילבר: במפלגות החרדיות הבהירו כי הם יעשו סוף להתערבותה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר באירועי תרבות ודת המיועדים למגזר החרדי והדתי, וימנעו את הכפייה לקיים את אירועים בעירוב נשים וגברים ללא מחיצה.

רק הבוקר חשף "בחדרי חרדים" אירוע נוסף שיתקיים בשבוע הבא לסטודנטים בירושלים, שעל פי הנחיותיה של זילבר, עיריית ירושלים אוסרת לקיים אותו בהפרדה.

• יעדי הגיוס ודו"ח המנכ"לים: טיוטת דו"ח המנכ"לים שאמורה לעלות לשולחן הממשלה צפויה להעסיק את הח"כים החרדים במושב החורף, הדו"ח של הצוות הבין – משרדי לקידום עמידה ביעדי הגיוס כולל בתוכו סעיפים בעיתיים רבים בנושא גיוס החרדים.

לטענת המפלגות החרדיות, הדו"ח מתערב באופן חמור בנעשה במגזר החרדי ופועל באופן מעשי לעודד גיוס בכל האמצעים הנדרשים, כולל שינוי תמיכות המוסדות החרדיים ובילוש אחר מתחזים חרדיים.

• רפורמת הסיעוד: שר הבריאות ליצמן לא מתכוון לוותר על רפורמת הסיעוד שהוא מוביל. מבחינתו, היות והיא נכללה בהסכם הקואליציוני, אם היא לא תאושר – 'יהדות התורה' תפרוש מהקואליציה.

על פי סעיף 80 בהסכם הקואליציוני, הרפורמה אמורה להיכנס לתוקפה בתחילת 2017 במטרה להעניק ביטוח סיעודי לכל אזרח במתכונת של סיעוד ממלכתי. ליצמן מאשים את האוצר. "ככל שאני מנסה להתחיל את המהלך – אני נתקל בהיעדר שיתוף פעולה ברור מצד משרד האוצר, מה שאומר שישנה הפרה מהותית של ההסכם הקואליציוני על כל המשתמע מכך", אמר.

הדסק הפוליטי של "בחדרי חרדים" מאחל לחברי הכנסת מכל סיעות הבית - הצלחה גדולה במשימתם, ובפרטי לחברי הכנסת החרדיים העומדים כחומה בצורה על משמר עולם התורה והצביון היהודי במדינה.
מושב החורף משה גפני יעקב ליצמן חברי כנסת הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד