י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

האם גם המורות החרדיות תעבורנה הכשרה?

בבתי הספר הכלליים כבר עובדים על רפורמה לשיפור איכות המורים והעלאת הידע, האם זה יחדור גם לבית יעקב?

צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90
צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש90 צילום: יונתן זינדל פלאש90

כל שלהי אוגוסט ספטמבר בואכה אחרי החגים, הופכות כתבות בנושאי הוראה וחינוך לרלוונטיות מאד.

בספטמבר 2015 פורסם בקול רעש גדול סקר שהוצג בעיתונות עם הכותרת "בורות המורים" ובו פורסם מבחן שעברו כל רועי הצאן האנושי בישראל, שתוצאותיו, כך הסתבר, היו עגומות מאד מאד.

במערכת החינוך הגיבו בתדהמה להישגיהם העלובים של המורים שהשתתפו בסקר שעל שאלותיו הבסיסיות התקשו רובם לענות. כך בתשובה לשאלה "לאילו מדינות יש גבול עם ישראל?" השיבו נכונה רק 52% מהמורים. רק 24% ידעו לנקוב בתאריך הלועזי שבו נרצח רה"מ יצחק רבין, כאשר התקבלו תשובות מביכות כגון "בסביבות פברואר", "בשנות ה־80" ו"11 בספטמבר"...

מוריו הנאורים במדינה הנאורה של עם הספר אכזבו קשות את ראשי המערכת. והצעות חוק החלו לעלות בנושא מיד עם פתיחת מושבה של הכנסת. בימים אלו התקבלה הודעה, כי משרד החינוך מוביל מהלך, שבמסגרתו מורים חדשים יצטרכו לעבור מבחני אישיות וידע כללי כתנאי קבלה לעבודה במערכת החינוך. מדובר בתהליך שאמור להשביח את איכות עובדי ההוראה.

עד היום מורה שמבקש/ת להתקבל לעבודה בבית ספר נדרשה לעבור ראיון אישי אצל מנהל/ת המוסד בלבד. הרפורמה החדשה שעליה עמלים בימים אלה במשרד החינוך תדרוש מהמורים שירצו להיקלט במערכת החינוך לעבור תהליך התאמה שיורכב ממבחני אישיות, וכן ממבחני ידע כללי.

ראשי האקדמיה והמכללות חצויים בדעתם לגבי המהלך- מחד, הם מסכימים כי יש לשדרג את חומר ההוראה האנושי. ומאידך, הם סבורים, כי הם מנפים אותם בעצמם, בבואם להתקבל ללימודים במכללות, וכי משוכה נוספת שתעמוד בפני סטודנטים להוראה בטרם יוכלו להתקבל לעבודה, תהווה שיקול שלא למוד מלכתחילה את המקצועה.

ואולם כאילו להגברת האמביוולנטיות, המורים ששאלנו, מסכימים כולם עם העובדה, ש"הילדים היום אינם הילדים שלפני עשרים ושלושים שנה", כך גם אומרת שולה בריח, מורה בבית ספר לבנות בחדרה. "החומר שונה לחלוטין- ילדים יודעים יותר, מוצפי ידע יותר, בעידן שבו מנועי חיפוש נגישים לכל, מורה איננו כבר הסמכות היחידה לידע, ולכן, המורים צריכים להתאים את עצמם ולחנך באופן שונה והולם את התקופה".

"אני אישית מכירה מורות שמאייתות באופן שגוי בקבוצות הוראה בווצאפ", אומרת יהודית כהן, מורה בגיל הפנסיה, ממצפה נטופה שבצפון. "מן הראוי שמהפך יתחולל. שהצעת חוק באשר לסף הכניסה של מורה להורות בבית ספר, יעלה, ולא במעט. לא ייתכן שמורים יהיו עלגים או דיסגרפיים. חייבים ללמד את המורים"!

ומה קורה אצלנו?

בחינוך העצמאי נכון להיום לא יחולו שינויים מהסוג הזה. כמו תמיד. מסתבר שנפגר אחרי כולם,
אם כי יש יסוד להניח, שאיכות המורות החרדיות, עולה על הכלליות. ביתיה מלאך, מנהלת בית הספר "בנות ירושלים" ברחביה, ירושלים. ממלכתי חרדי המונה כ100 בנות. שליש מהן ממשפחות 'חוצניקיות', ושני שליש ממשפחות ישראליות. ייחודיות בית הספר היא לימודי קודש וחול ברמה אקסלוסיבית גבוהה. אך יש אזכור ליום הזיכרון ויום השואה, למשל.

מלאך מסכימה לחלוטין עם התקנה החדשה. "ההוראה בבית ספרי מותאמת לדור ולתקופה. כל המורות חרדיות, אבל שהשלימו תואר ראשון לפחות. אני מעודדת השמה לתואר שני כי אני סבורה שעל מורה להיות כלי מלא ידע, דוגמא אישית בכל תחום".

תכנית הלימודים בבית הספר המיוחד היא חרדית לכל דבר. תלבושת כמו בית יעקב רגיל. ורק שיטת הלימודים היא אחרת: מדעים. אמנות. רמה גבוהה. צורת למידה של חקר. "במקום הוראה פרונטלית המונהגת עדיין בבית יעקב, אנחנו עובדים בשיטה תחקירית: כל ילדה בודקת מושג ומספרת. ומלמדת".

למשל?

"מושגים. למדנו בכיתה ב על נושא הגשם- כל ילדה התבקשה להביא נושא שקשור לגשם. וכך כל הילדות למדו יחד. הכל הגיע מהילדות. מנושא הגשם- הגענו ליערות הגשם, לסופות הוריקן, ולמה לא... בשיטה הזו, השאלות יותר עמוקות. בדיקה עצמית. לא רק מחכים שצוות ההוראה יגידו לך מה לעשות".

האם השיטות הללו יתקדמו גם לבית יעקב?

כמו תמיד הכל איכשהו זה עניין של כסף. אם בבית יעקב ישלמו למורות כמו בחינוך הממלכתי (בבי"ע המשכורות הממוצעת בין 6 ל8 לותיקים מאד ובמשרד החינוך בין 8-15 אלף ש"ח) ייתכן ויוכלו להחל מסנני הוראה מהסוג הזה.

אה, אבל שכחנו. זה ייצור בעיה לשבעים וחמשה אחוזים מהמורות המצויות בעבודה בגלל פרוטקציה טהורה. מסובך מידי. קבלו ביטול.
מורים חינוך בית יעקב הוראה ממלכתי חרדי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד