כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

התפטרות דרעי וכניסת מלכיאלי: מהלך מתוחכם - ופגיעה באידישקייט

דרעי הצליח להפתיע במהלכו האחרון - השאלה היא מהם מניעיו • יעקב גרודקה מנתח את היתרונות והחסרונות שבהתפטרות - האם ש"ס נחלשת, הקשר להקלטת הרב מאיה, ומה המסר העולה מקידומו של מלכיאלי, שהסתבך בפרשת הנדל"ן וחילולי השבת?

דרעי. צילום: Tomer Neuberg/Flash90
דרעי. צילום: Tomer Neuberg/Flash90

התפטרותו של אריה דרעי הפתיעה אולי בעיתוי ובצורה בה נעשתה (שלא במסגרת החוק הנורבגי, המגביל את ש"ס להתפטרות של שר או סגן שר בודד), אבל לא הפתיעה בעצם קיומה. מזה זמן מה טוענים אלו המכירים את יו"ר ש"ס כי נמאסו עליו הריצות למליאה ומילוי תפקיד של ח"כ מן השורה והוא מעדיף להתמקד בעבודתו במשרד הפנים והפריפריה.

היתרונות והחסרונות של הצעד המדובר:

מלבד איבוד החסינות על פניו, מבחינת דרעי מדובר בצעד מתחוכם להפליא. הרווח הראשון כאמור הוא החיסכון במטלות היומיומיות של ח"כ מהשורה בקואליציה שאינה רחבה במיוחד, ריצה למליאה להצבעות, נוכחות בועדות וכדומה. הרווח השני הוא הכנסתו של ח"כ נוסף צעיר ובעיקר נאמן ללא עוררין לדרעי, אל הסיעה, מיכאל מלכיאלי.

הרווח השלישי ואולי הגורם לטיימינג הנוכחי, הוא טשטוש תקשורתי להקלטות של חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי משה מאיה שנחשפו היום על ידי הכתב הפוליטי של וואלה! יקי אדמקר וסוקרו כאן ב'בחדרי חרדים'. שעה קלה אחר הפרסום, הודיע דרעי על ההתפטרות והשכיח במידת מה את הסערה שפרצה. לא בכל יום מספר חבר 'מועצת' כי אין לה שום משמעות ותוקף את הפוליטיקאים שעל פניו אמורים להיות כפופים להוראותיו. הספין הפעם חזק -בהיסטוריית הסיקורים, התפטרות דרעי תאפיל על הקלטת הרב מאיה שדלפה.

הרווח הרביעי והעתידני, לקראת הרכבת הרשימות לכנסת הבאה. כאשר דרעי ירצה להרכיב רשימה חדשה ולרענן את השורות, יצטרך להציג בפני 'מועצת החכמים' סיבות מספקות להדחת הח"כים המכהנים מהקדנציה הקודמת ולהעדפת אנשיו על פניהם, הוא יוכל להציג במקומם את החדשים - גואטה ומלכיאלי נאמניו שכבר כיהנו בכנסת הנוכחית ולספק את הישגיהם כסיבה טובה לקידומם לצמרת הרשימה על פני הוותיקים.

כל הרווחים הללו נאים ברמה האישית והמפלגתית, אך הבעיה הגדולה היא הנזק המרכזי שהתפטרות כזו גורמת, בכך שהיא מונעת דה פקטו מש"ס לעזוב את הממשלה.

בפעם הבאה שש"ס תאיים בפרישה בעקבות חילול שבת ממשלתי או סיבה מוצדקת אחרת, נתניהו יוכל ללגלג ולחזור לישון בשקט. הוא יודע היטב שדרעי לא ישוב לביתו בהקבלן כאחד האדם, ללא תפקיד מיניסטריאלי ואף ללא שכר של ח"כ.

נזק נוסף הוא דוכן הכנסת. מצלמת ערוץ הכנסת, מצליחה להביא מספר פעמים בשנה משמעות רבה למטר הרבוע הזה. דברים הנאמרים שם, משפיעים לעיתים על מדינה שלמה. דרעי אמנם לא הרבה גם עד עתה לנאום בכנסת, אולם ברגעים קריטיים ליהדות החרדית ולאידישקייט, יש משמעות רבה לשני המיקרופונים הזעירים המוצבים דרך קבע ומעבירים את קול נציגי העם בדקות חשובות המוקנות לח"כים בלבד. גם פרוש פיספס את זה בהתפטרותו, כשבעבר הוכיח את ניצול הסיטואציה והמיקום במאבק על חוק הגיוס כשכבל את עצמו באזיקים למיקרופון. גפני לעומתם, מהווה מודל יעיל להעברת מסרים יהודיים קליטים לעם דרך במת הדוכן. (יצוין כי כשר יוכל עדיין דרעי להגיב מעל הדוכן לשאילתות המופנות אליו לדוגמא).

ולסיום, לא ניתן להתעלם מהפגיעה באידישקייט שיש במהלך. א. איבוד כוח המיקוח החרדי - נתניהו יודע כעת שש"ס תישאר בממשלה כמעט בכל מצב. ב. מלכיאלי היקר היה כוכב שערוריית ההיעדרות מהצבעה שיכלה למנוע חילולי שבת, ועל פי פרסומים זרים נרקחה על ידי אחיו של דרעי, כחלק מעיסקה נדל"נית. כפי שנחשף בזמנו ב'בחדרי חרדים', חכם שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, סירב אז לפגוש את מלכיאלי עד שהתנצל. האם דרעי "מפנק" כעת את מלכיאלי, עבור העזרה לאחיו? שאלה קשה והמסר העולה ממנה קשה אף יותר.
אריה דרעי מיכאל מלכיאלי שס פרשנות התפטרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד