י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

שחקנים חדשים בדרך לשוק הבנקאות הישראלי?

שורת תיקונים שמציע חוק חדש יגרמו להגברת התחרות מול הבנקים הגדולים בשירותי הבנקאות האוטומטיים, עליהם המליץ בנק ישראל

צילום: נתי שוחט, פלאש90
צילום: נתי שוחט, פלאש90 צילום: נתי שוחט פלאש 90

במסגרת הדיון בוועדת הרפורמות בראשות ח"כ אלי כהן בהצעת חוק להגברת התחרות בשוק הבנקאי, דנה הוועדה בהסדרה של חברת "שירותי בנק אוטומטיים" (שב"א) ובעמלות שגובות חברות כרטיסי האשראי בעסקאות מט"ח ובסליקה.

במהלך הדיון נסקרו התיקונים להצעת החוק שנועדו להבטיח שחברת "שב"א" תוכל לשמש פלטפורמה לכל השחקנים הקיימים, ולאלו שיכנסו בעתיד. על פי המתווה, שיעור האחזקה של הבנקים הקיימים בחברת שב"א לא יעלה על 10%. הירידה בשיעורי האחזקה של הבנקים תהיה תוך ארבע שנים מיום תחולת החוק. היום, הבעלות של חברת שב"א מתחלקת באופן הבא: בנק לאומי 42% בנק הפועלים 35% בנק דיסקונט 20% והבנק הבינלאומי 3%.

במסגרת התיקונים לחוק הוצגה האפשרות להעניק לבנקים אפשרות למכור שירותי מחשוב לגופים בנקאים אחרים. צעד זה חיוני על רקע ההשקעות הרבות הנדרשות במערכת הבנקאות הקיימת. כיום, הבנק היחיד שמקבל שירותי אירוח מבנק אחר, הוא בנק איגוד ע"י בנק לאומי.

במסגרת דיוני הוועדה, ועל רקע חשש שעלה כי הבנקים ימנעו ממכירת שירותים אלו, תיבחן האפשרות לחייב אותם למכור שירותים במחיר שיקבע ע"י שר האוצר או גוף אובייקטיבי אחר.

יו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן אמר כי התיקונים לחוק נועדו לקדם כניסת שחקנים חדשים לשוק הבנקאות באמצעות הורדת חסמים. ביניהם מערכות מחשוב משותפות, דרישת הון עצמי, מאגרי מידע ועוד. "מטרת העל של החוק היא יצירת תחרות במערכת הפיננסית לטובת הלקוחות. אין לנו מטרה להקים ענף חדש של כרטיסי אשראי שישלט על ידי שתים או שלוש חברות. הצלחת הרפורמה תהא בכך שיקומו בנקים חדשים וחברות כרטיסי אשראי נוספות אשר ייצרו מגוון, ויתחרו על הלקוח. יש לבחון התאמות מהותיות בחוק שיבטיחו כניסה של שחקנים חדשים".

יו"ר הוועדה ח"כ אלי כהן הציע לאזרחים לא לשלם בכרטיסי אשראי בחו"ל. במסגרת הדיון בוועדה, הוצגו נתוני עמלות בגין שימוש בכרטיסי חיוב בחו"ל מהן עולה כי עמלת משיכת מט"ח, מגיעה ל-4% ויותר (עמוד 8 למצגת שבנק ישראל הציג בוועדה) ח"כ כהן התייחס לעמלות המשיכה החריגות וקרא ללקוחות לחשוב טוב לפני שהם משלמים בכרטיסי אשראי בחו"ל. על רקע העמלות הגבוהות האלה, דרש יו"ר הוועדה מבנק ישראל לראות לא רק את הבנקים, אלא גם את לקוחות הבנקים.
כספומט שירותי בנקאות אוטומטיים בנק ישראל תחרות בנקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד