כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

לשבת, לזחול: כשהתינוק לומד להזדקף

אחרי שהצליח להתהפך, מגלה התינוק את האפשרות להתיישב – מה שיאפשר לו בהמשך לזחול ולהכיר את העולם שסביבו • הכתבות בשיתוף מכבי שרותי בריאות

לשבת, לזחול: כשהתינוק לומד להזדקף



ישיבה עצמאית מקנה לתינוק נקודת מבט חדשה. ברגע ששרירי גבו וצווארו חזקים דיים כדי לשאת את גוו בתנוחה זקופה, לא יחלוף זמן רב עד שהוא ילמד לשכל את רגליו ולעבור מתנוחת ישיבה לתנוחת זחילה, ולהיפך. 'מכבי שירותי בריאות' מספקת מידע חיוני להורה הטרי, כיצד לעודד ולהתייחס לתופעה ובאלו מקרים עליו להיות מודאג ולפנות לרופא.

התינוק ילמד לשבת באופן עצמאי סביבות גיל 7 חודשים, לאחר שישלוט היטב בתנועות ראשו וידע להתהפך בשני הכיוונים. בגיל 8 חודשים רובם המכריע של התינוקות (כ-90%) מסוגלים לשבת ללא תמיכה במשך מספר דקות, אולם לאחר מכן יפלו קדימה, בדרך כלל כי יאבדו ענין וריכוז.

התהליך מתחיל כבר החל מגיל 4 חודשים לערך, כאשר שרירי הצוואר והגב של התינוק מתחזקים באופן משמעותי כך שהוא יכול להרים את ראשו לגובה כשהוא שוכב על בטנו. בהמשך יתרומם התינוק על אמותיו. זכרו, על אף שבסביבות גיל 5 חודשים יכול התינוק לשבת ללא תמיכה במשך זמן קצר - לא מומלץ להושיב אותו עד שהוא לומד להתיישב בעצמו, כדי למנוע עומס מיותר על עמוד השדרה.

בשלב ראשון, כשהתינוק יתחיל להתיישב בעצמו, הוא יטה קדימה ויתמוך את משקל גופו על ידיו. בהמשך ילמד לשבת ללא תמיכת הידיים ואף יוכל להסתובב סביב עצמו. בשלב הבא, לאחר שישב בצורה יציבה, ילמד התינוק לעבור ביעילות לתנוחת זחילה כדי שיוכל לצאת ולחקור את סביבתו. תינוקות בגילאים אלה סקרניים מאד ולכן חשוב לאפשר להם סביבה בטוחה כדי שיוכלו להתנועע בה בחופשיות.

לאחר שישלוט היטב בראשו ויוכל לשבת (גם עם תמיכה) תוכלו להתחיל להציע לתינוק מזון מוצק. השליטה בראש ובצוואר חיונית גם במעבר מהנקה או משתיית חלב למזונות מוצקים - כדי לאפשר בליעה יעילה של המזון ללא חנק.

עודדו את התינוק לשכב ולשחק על בטנו כדי שירים את ראשו ויחזק את שרירי הגב והצוואר. לאחר שיוכל לשבת בעצמו גרו אותו עם צעצוע או חפץ צבעוני כדי לעודד אותו לעבור מתנוחת ישיבה לתנוחת זחילה. אם בגיל חצי שנה התינוק אינו שולט היטב בתנועות ראשו ואינו מרים את ראשו כשהוא נתמך על זרועותיו, התייעצו עם רופא הילדים.

לכתבה המלאה

מכבי ישיבה זחילה תינוק התפתחות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד