י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

רחל אליצור בראיון: הקולנוע החרדי כבר כאן

מנהלת השלוחה החרדית של בית ספר לקולנוע "מעלה" בירושלים, מספרת על התאמת הלימודים למגזר, התוצרת המסקרנת של הבוגרות וההתמודדות עם קונפליקטים

מעלה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
מעלה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

כל סצנה בסרטה החדש והמופלא 'לעבור את הקיר' של רמה בורשטיין היא אמת רעננה. כל משפט גונב לבב.

אני מציינת זאת בהתפעלות באוזני רחל אליצור, מנהלת השלוחה החרדית של בית ספר לקולנוע "מעלה" בירושלים. בית הספר. חלוץ בתחום תעשית הסרטים החרדית, כולל לימודי מקצועות כמו בימוי, הפקה, תסריטאות, צילום ועריכה.

אופנת הסרטים החרדיים עדיין לא תמה. מגזרנו, על כל פלגיו (במקרה של לעבור את הקיר- ברסלב) עדיין מרתק ומושך צופים רבים. "ואולם יש לעשות אבחנה ברורה", אומרת אליצור. "סרטה של בורשטיין אינו סרט חרדי אלא סרט על חרדים. הוא מתוקצב ע"י הגורמים הייעודיים, ומתייחסים אליו כאל סרט לכל דבר. זה שהנושא הוא חרדים, ובאופן ההולם את התקופה - כבר לא באופן שצוחק עליהם, הופך אותם לקונילמלים או נלעגים באופן אחר, זה עדיין לא הופך אותו לחרדי".

סרט חרדי הוא סרט שמיועד לחרדים. כמו הסרטים של דנה פרלשטיין, טלי אברהמי ועוד. הם יכולים להיות מוכרים ומתוקצבים?

"לא כפי שהם. הגם שהם משתפרים והולכים. מהסיבה הפשוטה שהם מיועדים רק לנשים. זה לא יעבור בשום קרן. ואום יש קרנות מעודדות כמו קרן גשר, מפעל הפיס. עידוד בקטנה, אבל לא התקציב הנדרש".

את לימודי הקולנוע שלה החלה רחל בבית ספר הדתי ללימודי קולנוע מעלה. "בתור ילדה חרדית לא גדלתי עם סרטים. אבל אהבתי מאד לקרוא, וכתבתי המון. חיפשתי בעצם לימודי כתיבה מקצועיים והדבר היחיד שהתאים לחיפוש שלי היה לימודי תסריטאות. הגעתי, ועולם חדש ומופלא נפתח בעיני. למדתי שניתן לספר סיפורים בדרך אחרת".

לאחר שסיימה את לימודיה, התקשרה המנהלת והציעה לה לפתוח שלוחה חרדית בעקבות ביקוש גדול מאד. "דרישה לעורכות וצלמות. לימודי סטילס שהם לא רק צילומים לילדים אלא גם אורבניים פורטרט צילומי רחוב (סנאפשוט)".





שבוע הבא יפתח אי"ה מחזור שלישי של מסלול הכשרה מקצועית לנשים חרדיות.

מתקצבים אתכם?

"עדיין לא. אנחנו נעזרים בתרומות. בית ספר מעלה מתוקצב על ידי משרד התרבות. אבל אנחנו עוד לא הגענו לאישור מבחינת הקריטריונים (ארבע שנים וסך שעות מסויים. מה שלא עולה בקנה אחד עם יכולתה של אישה חרדית). הסרנו את חמרי הלימודים הלא הולמים לאישה חרדית כמו פרקים בתולדות הקולנוע ותולדות האומנות- שיש בהם הרבה כפירה. (אבולוציה וכו') לא מתאים, ותכלס, גם לא נדרש. סך הסרטים הניתנים לצפיה בציבור החרדי הם מעטים מאד לצערי. אבל עם השנים רואים התקדמות. אני מתפעלת מהיוצרות החרדיות שיוצרות סרטים לנשים דווקא מתוך גבולות".

הגברים הם חפצים דוממים. לא מדברים..

"כן. באחרונה התחילו להכניס כל מיני דמויות גבריות תמרוריות כמו שוטרים וערבים,.. אבל ההתקדמות היא גדולה ויפה. לא מזמן הבאתי את טלי אברהמי אלנו לתת שיחה לבנות והיא נתנה שיחה מדהימה. היא בימאית מוכשרת מאד. באחד הסרטים שלה הייתה סוגיה מעניינת: הדמות, נערה, הייתה אמורה לבשר להוריה שהיא הולכת להתחתן עם גוי.

"איכשהו, משפט כזה בסרט לבנות חרדיות לא נראה לה מתאים. איך היא פתרה זאת? באופן שבו הגררס פותרים בעיות אירוסין: מתחברים לשוויגער במקום לחתן. הנערה אמרה השוויגער שלי עומדת להגיע לעיר!! ואז נקבה בשם אימו הגויה של החתן המיועד... בעיני זה מעניין מאד. מקורי. מאתגר: דמייני לך שאת צריכה לכתוב תסריט בלי כן ולא שחור לבן. זה פשוט מרחיב דעת ומדהים לראות את הפתרונות המקוריים".

השלוחה החרדית רואה בועדת היגוי תנאי הכרחי לקיומה. (מעלה הוא בית ספר דתי אמנם, ויש רב - מרדכי ורדי שמו, שאמנם מאשר דברים שחרדים לא היו מאשרים אבל עדיין עוצר ותוחם איכשהו).

דור העתיד
"יש לנו כעשרים בוגרות. \ רובן עובדות בעריכה ובהפקה תסריטאות ובימוי. סרטי אירועים צלמת, מרכזת מסלול בסמינר, עורכות וידיאו מהבית. כל בת מקבלת תעודה לאחר רזומה של סרט תיעודי (דוקומנטרי) אחד, סרט תדמית אחד, וסרט לאירוע".

דוגמאות לנושאי הסרטים שהיו?

"התמודדות עם בת שיוצאת בשאלה. פאנית חילונית שעושה פאות דווקא ללקוחות חרדיות. בוגרת אחת עשתה סרט על סבא שלה שלא היה לה קשר איתו ובזכות הסרט התחילו לפתח קשר. בעלת תשובה שיש לה עדיין שאריות מהעולם הקודם (הכלבה שלה מתה והיא קברה אותה והיא מתפללת ליד הקבר) בלבול מאפיין. מסורב גט. סרטים תיעודיים מרגשים ונוגעים ללב. מרענן".

יש מצב שבוגרת שלכם תעשה סרט פיצ'ר (סרט דרמה באורך מלא)?

"אנחנו לא מתיימרים עדיין ללמד כיצד לעשות פיצ'ר. בשביל זה צריך ללמוד ארבע חמש שנים. אנחנו כן נותנים לבנות טעימה מהו סט עלילתי איך ללהק שחקניות איך לעשות אודישן איך לביים איך להתעסק בסט עם כמה מצלמות. דולי- עגלת מצלמה תנועה חלקה. הן מקבלות מספיק ידע פורמאלי וכלים מעשיים כדי לצאת לדרך וכל אחת מהן יכולה להגשים את החלום של הפקת סרט. יש מי שנולד לספר סיפורים. אנחנו מלמדים כיצד לעשות זאת".
סרט מעלה קולנוע יוצרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד