ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

מכתב בהול ליועץ המשפטי מנדלבליט: "לבטל השתתפות הראשל"צ"

48 שעות להילולת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל: דרישה בהולה של התנועה לאיכות השלטון מהיועהמ"ש: "קוראים אנו לרב הראשי לישראל לבטל את השתתפותו באירוע המתוכנן... ויבהיר היטב כי לא ייעשה כל שימוש בשמו ובמעמדו לשם מגבית תרומות לישיבה"

הרב יוסף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90
הרב יוסף. צילום: יעקב כהן, פלאש 90

פרסום ראשון ב'בחדרי חרדים': התנועה לאיכות השלטון פנתה במכתב בהול לראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף וליועץ המשפטי לממשלה עו"ד אביחי מנדלבליט, בדרישה מהרב להימנע ממעורבות ביום ההתרמה המתוכנן בור הישיבה שבנשיאותו, יום התרמה שייערך ברדיו קול חי בחמישי השבוע, לזכר הגר"ע יוסף זצ"ל.

במכתב כותב עו"ד דניאל דושניצקי: "במידע אשר הגיע למשרדי התנועה, נטען בפנינו כי אדוני הרב הראשי לישראל, כב' הרב יצחק יוסף, עתיד להשתתף באופן פעיל בערב לגיוס תרומות לטובת ישיבה, אשר למיטב ידיעתנו נמנה הוא על מייסדיה וכיום משמש הוא כנשיא הישיבה, היא "ישיבת חזון עובדיה".

"בין היתר, נמסרה לידינו הקלטה, בה נשמע אחיו לכאורה של אדוני הרב הראשי לישראל, אומר את הדברים הבאים: [...] הגאון, הרב יצחק, שיהיה ראש הישיבה, והוא שימש כראש הישיבה 'חזון עובדיה' במשך הרבה שנים והעמיד שמה תלמידים הרבה. ואבי מורי הרגיש שהישיבה הזאת שייכת לו, ממש כך. הוא היה בא לשמה באופן קבוע, שיעורים שיעורים, מוסר שמה שיעורים, מתעניין כל הזמן. פונה לנדיבים שיתרמו לישיבה. היה אכפת לו מהישיבה הזו יותר מכל דבר אחר [...].

"עכשיו רבותי, אם אנחנו רוצים לעשות לו נחת רוח, אז אנחנו צריכים להחזיק את הישיבה הזו. מאז שאחי, הגאון הראשון לציון, נכנס לתפקידו, הוא לא יכול יותר להסתובב ולגייס כספים, אפילו פה הוא לא יכול לדבר איתכם על זה. אני ברוך השם משוחרר, אין לי שום עול, אני יכול לדבר, ואני אומר חד משמעית רבותי, בעזרת השם ביום חמישי יעשו יום התרמה ברדיו 'קול-חי'. יום התרמה. אני מבקש מכולם לתרום. זה חשוב מאוד מאוד. כל אחד, שיגיד לעילוי נשמת רבנו עובדיה יוסף בן גורג'יה, ויתרום. כל אחד כמה שהוא יכול. אם בהוראת קבע, אם בתרומה חד פעמית. העשיר ירבה והדל לא ימעיט [ככל הנראה פראפרזה על הפסוק "הֶעָשִׁיר לֹא-יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט" – ד"ד]. כך בעזרת השם, בזה אנחנו נעשה לו נחת רוח.

"אז שוב אני חוזר, יום חמישי, מצד אחד כולם מהבוקר בעזרת השם יבואו ללמוד איתנו תורה בבית המדרש 'יחווה דעת', יהיה מהבוקר שיעורים. בכוונה אני שמתי את אחי, הגאון הגדול הראשון לציון, שיהיה הראשון, למה? כי אני רוצה שזה יתחיל בגדול. יתחיל בגדול. כבר בהתחלה שיהיו בעזרת השם ציבור גדול ואנחנו נשב ונלמד תורה. הוא יישב בשמיים וישקיף ויראה ויברך אותנו בכל הברכות שבתורה. זכותו תעמוד לנו. זכותו תגן עלינו. אמן כן יהיה רצון. נגיד קדיש ביחד, כן?' [ההדגשות של הח"מ]".

המכתב ממשיך וטוען: "ואכן, מתשדירי שירות שמשודרים ללא הרף ברדיו "קול-חי", עולה כי מתוכנן אירוע משמעותי ביום חמישי הקרוב, יום 03.11.2016. ככל שיש אמת בדברים אלו, הרי שהמדובר בתרומה ומגבית אסורה על ידי עובד מדינה, בניגוד לכאורה לסעיף 5 לחוק שירות המדינה ובניגוד לכללי האתיקה לדיינים".

בהמשך מסביר נציג התנועה מדוע הרב הראשי כלול באיסור זה ונחשב עובד מדינה, ומציין גם: "ואם לא די בכך, שלישית, הרי שאדוני הרב הראשי מכהן במקביל כנשיא בית הדין הרבני הגדול, ולמעשה כדיין שעליו חלים כללי האתיקה לדיינים. בין היתר, נקבע בסעיף 28(א) לכללי האתיקה לדיינים, כי 'דיין יהא רשאי לכהן, על פי היתר, כחבר בגופים ציבוריים של מוסדות חינוך, כגון נשיאות של ישיבה... אולם, אין הוא יכול להשתתף בגוף המנהל בפועל של המוסד הציבורי בו הוא מכהן, לרבות ניהול כספי'. ולמען הסר ספק, קובע סעיף 28(ב) כי 'דיין לא יעסוק בגיוס כספים למען מוסד כלשהו'. על כן, אף מכללים אלו עולה בבירור, כי אל לרב הראשי לישראל לעסוק – במישרין או בעקיפין – בגיוס כספים, וזאת גם מתוקף תפקידו כדיין במדינת ישראל.

"מכל האמור עולה, כי ככל שיש אמת במידע שנתקבל במשרדינו, לפיו אדוני הרב הראשי לישראל הינו "הרוח החיה" מאחורי ישיבת "חזון עובדיה" וכי עתיד הוא להשתתף, בדרך זו או אחרת, במגבית לטובת הישיבה - הרי שסבורים אנו שהדבר עומד בניגוד לדין.

"לפיכך", מסיים המכתב את הפניה, "ככל שהדברים נכונים, קוראים אנו לאדוני הרב הראשי לישראל לבטל את השתתפותו באירוע המתוכנן ליום חמישי הקרוב ויבהיר הבהר היטב כי לא ייעשה כל שימוש בשמו ובמעמדו לשם מגבית תרומות לישיבה, וזאת נוכח האיסור על נטילת חלק באירוע התרמה על ידי עובד מדינה, וביתר שאת כשעסקינן בעובד מדינה כה רם-מעלה. אין זה ראוי שמשרת ציבור יפעל לגיוס תרומות עבור ארגון פרטי זה או אחר. כן נבקש מאדוני היועץ המשפטי לממשלה להנחות את הרב הראשי לישראל להימנע מהשתתפותו באירוע האמור, וזאת מן הטעמים המפורטים במכתבנו זה".
הרב יצחק יוסף התנועה לאיכות השלטון התרמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד