כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האביב החרדי ואדמו"רים חדשים // דב אייכלר

עליית קרנם של אדמו"רים חדשים שזה מקרוב באו, ורבניות חרדיות המרכזות סביבן מאות ואלפי מעריצות ותלמידות, מספרת סיפור על חברה חרדית מגוונת יותר - ואולי אפילו טומנת בחובה בשורה. טור

האדמו"ר הצעיר מקעכניא. צילום: יהודה פרקוביץ
האדמו"ר הצעיר מקעכניא. צילום: יהודה פרקוביץ

אינפלציית האדמו"רים שנולדים לאחרונה ומתקבלים בלעג לקול תרועות ההמון אינה אלא מראה משעשעת אל מול פני הנפוטיזם החרדי שהולך ועובר מהעולם בשנים האחרונות בציבור בכלל ובעולם החסידות בפרט.

כבר לא מהיום, ככה כבר כמה שנים טובות שאלפי אברכים חסידיים מוצאים לעצמם אדמו"רים שלא נולדו בנשקי"ם אלא פשוט נולדו עם הכריזמה המספיקה ויכולות הנהגה.

זה התחיל עם הרב צבי מאיר זילברברג שכיום מנהיג חצר ענקית עם מאות משפחות, לאחר מכן הפציע הרב מורגנשטרן שיש לו כיום חצר לא קטנה גם כן, וכמוהם יש היום כמה וכמה רבנים.

הקהילות מהסוג הזה אינן מחייבות קוד מסויים של לבוש ואף מאפשרות השתייכות קהילתית לחסידות עם שירותי קהילה, מה שלא מפריע להן להפוך לאימפריות ולתעשיות כלכליות שמשאירות לעיתים אבק למסגרות החסידיות שאנחנו רגילים. מהסיבה הפשוטה, אין להם את העלויות שיש לחסידות עם בית כנסת מקווה תלמוד תורה ישיבה וכו וכו.

דוגמא נוספת אולי קצת שונה אבל בהחלט זהה לתופעה היא הרבנית ימימה מזרחי. אין כיום אשה חרדית אחת, ממאה שערים עד קצה אלעד שלא מכירה אותה, ורובן המוחלט מעריצות אותה וקוראות את דבריה כל שבוע בשקיקה.

השבוע הרבנית מזרחי חיתנה בן באולמי רמדה בירושלים, אל המקום הגיעו בכירים וקהל אלפים ממש כמו חתונה של ראש ישיבה מובילה במגזר, או של חסידות מעטירה בירושלים.

כמו הרבנית ימימה מזרחי יש כיום עשרות נשים וגברים שמקבצים סביבם את מי שיש עצמו בין הכסאות, ויש כאלה רבבות. "עשה לך רב" קיבל היום משמעות פרקטית ומציאותית במיוחד, אתה לא מרוצה מהקהילה שלך? יש מתחרים, והרבה. מגוון רב של רבנים ורבניות מכל הסוגים והמינים מחייבים יותר ופחות, וודאי לא סוגרים אותם בחברה שאינם מרוצים בה.

אם מדובר בתופעה מבורכת שתשים קץ לממסדים עתיקים שעוברים בירושה או שבבוא הזמן הם עצמם יהפכו לממסדים מסואבים ואף יעבירו את האימפריות (הכלכליות לרוב) בירושה - ימים יגידו.

וימים, כידוע לכולנו, יודעים לדבר.
חרדים אדמורים ימימה מזרחי דב אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד