י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

האמן הכי מרתק בישראל מציג: בית פתוח עבורכם

אוהבים ומעריכים אמנות? יש לכם הזדמנות פז לבקר בביתו של הצייר זהר בהרי, מי שכבש את עולם האמנות הישראלית בסערה ב-2016. בהרי, שרבים רואים בציוריו את בוא הגאולה, יארח מאה מבקרים בסטודיו שבביתו הפרטי בגן יבנה. מבקרי ואספני האמנות כבר בכוננות!

האמן הכי מרתק בישראל מציג: בית פתוח עבורכם
מתוך הסרטון

אם אתם אוהבים ומעריכים אמנות, יש לכם הזדמנות פז לבקר ביום שישי ה- 11.11 בביתו של הצייר זהר בהרי, מי שכבש את עולם האמנות הישראלית בסערה ב-2016. בהרי, שרבים רואים בציוריו את בוא הגאולה, יארח מאה מבקרים בסטודיו שבביתו הפרטי בגן יבנה. מבקרי ואספני האמנות כבר בכוננות!

"הזדמנות כזו לא תחזור", אומר לי דייב אספן אמנות ישראלית מקורית. "זהר בהרי הוא הצייר הישראלי הכי חשוב שפרץ בשנה האחרונה ובנובמבר נוכל לבקר בביתו, ללמוד ממקור ראשון על תהליך יצירתו ולרכוש ציורים במחירי השקה מתוך ידיעה ברורה שהציורים האלה יהיו שווים בשנים הבאות פי 5 ו-10 ממחירם הנוכחי".

תמיר קליסקי מיוצרי להקת "אתניקס": "בחיים לא ראיתי סיפור כזה כמו זהר. אמן מקורי שלא למד, לא מושפע ויוצר הכל מתוך תשוקה עצומה ובלב בוער. אני אהיה שם כדי לקנות לפני שיהפוך לסיפור הצלחה עולמי".

זהר בהרי, אמן רב תחומי המנגן, כותב ומצייר את סיפור חייו ואמונתו, יכול לסכם את תמצית הווייתו בשלוש פעולות שהוא מזמין כל אחד מכם לעשות: להקשיב, להביט ולהפנים.

לילה אחד בגיל 38 בהרי החל ליצור, לאחר שנים של עבודה בתוך משאית, הרחוקה אלפי שנות אור מאומנות. ברגע המכונן ההוא, התעוררה לחיים נפש האמן שלו, והוא החל ליצור בלי הפסקה, כמעט בלי מנוחה כאשר תחום אומנות אחד התחלף בשני וכך חוזר חלילה, כמעט בלי יכולת להפריד. האומנות שהתפרצה ממנו, חיזקה את האמונה או ההפך, אבל מבחינתו הוא לא בודק מה קדם למה, אמונה או אומנות, מבחינתו הם נובעים מאותו שורש.

זהר, הוא רק השליח, המקור שמעביר לו את המסרים האלה הוא גדול ונסתר, "אני מרגיש שאני חייב לכתוב חייב לצייר חייב לפסל חייב להביע את מה שאני נחשף אליו בדרך שלי. יש בי קול פנימי שמכוון ודוחף אותי ליצור ולהעביר את המסרים והחזיונות שאני רואה ומקבל, והקול הפנימי הזה מבורך ונוגע בהרבה אנשים".

בהרי שב באחרונה ממסע בינלאומי באירופה וארה"ב שם התארח בגלריות מובילות וכתוצאה מכך נרכשו השבוע שלושה ציורים שלו באלפי יורו. בהרי זומן להתראיין בערוץ 20 שם כיכב בשתי תכניות וכבר זכה לחשיפה נרחבת גם בתקשורת הישראלית האינטרנטית. בכתבה זו תוכלו אף לצפות בסרט קצר שהופק על חייו הסוערים.

בהרי, איש עסקים בתחום התובלה כבר שני עשורים, מספר: "ני לא מצייר בשביל כסף, לא מחפש תהילה ולא כבוד. בכסף שארוויח, אני לא הולך לתקן את העולם, אבל אני אוכל לעשות הרבה דברים טובים שיגיעו דרך האומנות שלי, למען נכים ניצולי שואה זקנים ולשם אני חותר וזו המטרה".

ככה פתאום קם אדם ומתחיל ליצור?

"ככה פתאום. לילה אחד שבו התעוררתי שטוף זיעה, בבוקר קניתי צבעים וקנבס והתחלתי להוציא מה שהיה עצור בי".

והאמונה, איך משתלבת עם האומנות?

"האמונה מפרה את האומנות וההיפך. אני לא שואל שאלות, אני פשוט זורם עם מה שקורה בחיי ולא עוצר, לאחרונה נכנס גם הפיסול לחיי והאמן משה סעידי, שנתן לי את הכלים איך להתמודד מול החומר ועכשיו מתהווה גם הספר. גדלתי בבית חילוני גמור. לא ידעתי מה זה שבת ולא דת, אבל אני בתשובה מהיום שנולדתי. אני רוצה להפריד בין האמונה לבין הדת. אני חושב שקודם כל הקדוש ברוך הוא רוצה אותך כמאמין, כאדם טוב עם לב נקי, עם לב לבן. תלך בדרך הישרה ותגיע רחוק. ברגע שתתעסק עם כל מיני תחפושות ושטיפות מוח, תלך לאיבוד. התשובה האמתית היא בלב".

אז מבחינתך כל אחד והאלוהים שלו?

"בהחלט. כל אחד והאלוהים שלו. היתה לי איזו התערבות עם אלוהים. בוא נראה אותך מה אני יכול לעשות עם האצבעות האלה במקום לקנות בשקל ולמכור בשניים. העובדה היא שבעקבות ההארה שחוויתי כתבתי מעל 200 שירים, יצרתי אלבומי עם אבי סינגולדה. אז נולד הציור ונולדו 200 ציורי אקריליק שהוצגו בתערוכות ובמקביל פתחתי סידור והנחתי תפילין".

ההתחלה של זהר בהרי מבחינתו היה טבעית וזורמת, אבל הסביבה לא הצליחה תחילה להכילה. פרץ היצירה התקבל בהססנות אצל קרוביו וחבריו וגם בקרב הממסד האומנותי, "בהתחלה לא האמינו ואמרו לי, מה קשור ציור? נגינה? לאט לאט, התחילו לקבל את היצירה כמו שהיא גם החברים וגם הממסד האומנותי. בתחילת הדרך שלי ישבתי עם יו"ר אגודת אמני אשדוד אליו שלחו לו 7 ציורים שלי ללא שם והוא שאל של מי הציירים? אמרו לו שזה צייר אחד והוא לא האמין ואמר לי הכל מדהים, אבל קח בחשבון שגלריית ידועות לא יקחו אותך. שלושה חודשים אחרי השיחה הזו הצגתי בגלריות, והיום אני מוכר בסכומים גבוהים כל יצירה שלי שהיא המסר שלי לעולם, ותהיה העדות לדברים שאני אעשה. מאז הצגתי בתיאטרון גבעתיים ובתיאטרון יהלום ובגלריית המגדל והכל קורה בקפיצות אדירות".

גם ההכרה הזו, לא הניחה את סימני השאלה של הסובבים אותו בצד. מבחינתו של זהר בהרי התשובה שהוא נותן לשאלה החוזרת ונשנית יום אחר יום, בפיהם של האנשים הקרובים והרחוקים ובהם אמנים, חברים ובני משפחה, שמקשים ושואלים מה הוא מבקש להביע דרך היצירה? להם הוא מבקש להשיב, "דרך הציורים שאני מצייר אני חוקר ומנסה להעביר ולגלות מעט צדדים נחבאים ואפלים, הקיימים ביקומים המקבילים שלנו. לציורים אני מוסיף מעט מן השחור והנסתר שמקיף אותנו במימד אחרים. לפעמים מנסה להציג את הצדדים הנפלאים והגלויים יותר או פחות, של האור הזורח בצבעים המרהיבים של גלקסיות אחרות מקבילות ורחוקות, וכמובן גם של הבריאה שלנו, אשר הולכת ונעלמת ונכחדת בעולמות מקבילים לשלנו".

חלק ממי שיקרא את התיאור הזה יתקשה להתחבר אליו

"אולי. אבל כל החוויה שאופפת את חיינו כבני אנוש כבני אדם, האורחים הזמניים בעולם נפלא זה, מנסה לקבל ביטוי חופשי בכל מיני טכניקות וצבעים, אשר נשפכים במלוא המרץ על הבד. במספר לא מועט של ציוריי, ניתן בכל אופן לנסות ולזהות את הישויות אותן אני פוגש בחלומותיי. כל אחד אשר יביט מספר דקות לא מבוטל בציוריי, יגלה תופעות על טבעיות כגון גלגולי נשמות, רוחות רפאים, חוויות חוץ גופניות, מסרים, חלומות, חזיונות, רוחניות וכל הנסתר מן העין הבלתי מזויינת שברשותנו. ישנם אנשים שלעניות דעתי, אם ניתנה להם הזכות, יגלו בחלק מן הציורים את המסרים ואם לאו, ייראו בו רק ערבוב צבעים בתנועה לא רצונית שלי- דהיינו "שיגעון".

והחלומות? מתי התחלת לחלום ולתרגם את החלומות ליצירה?

"מגיל צעיר אני חולם חלומות מגיל קטן, קם מתוך שינה וכותב את כל החלום לפרטי פרטים. עם השנים תדירות החלומות התגברה ובשנים האחרונות מוצאת את ביטויה באומנות שלי".

אתה חווה בדידות מול הנייר הריק ומול הקנווס שמשתקת אותך לפעמים?

"לא קרה לי מעולם. ברגעים האלה שבהם אני לבד מול הנייר הריק, הקנווס הבתולי אני מרגיש כוח ומלא השראה מכל מה שקורה בחיי, מהמראות והקולות והחוויות והכל מוצא את ביטויו ביצירה. ברגע שאני מחליט לשבת אני שומע מוזיקה כזו שמניעה אותי קדימה, כל מה שאני חווה ורואה מוצא את ביטויו ביצירה.

היצירה שלך מקורה בסבל?

"הנשמה שלי מתייסרת מבפנים שאני רואה אנשים מבוגרים קשיי יום ניצולי שואה, נכים. רואה אנשים שכל פיסה טובה דואגים לחרב. הכל משחק אפס. אנשים עושקים אחד את השני, מכאיבים אחד לשני. הציורים שלי מתארים יותר את הצד הסובל של העולם בצבעים עזים. ציורים עם סוג של הארה שחוויתי שנותנים תקווה ואור אבל ממקום סובל".

האם יש בך פחד שיום אחד הכל יגמר?

"אין דבר כזה . ההשראה קיימת בתוכי כל הזמן. בכל רגע נתון שאני רוצה ליצור אני יוצר, מצייר, כותב, מנגן. אני אומר את זה מתוך ענווה וצניעות, לא מתוך גאווה ולמרות שגדלתי על מוזיקה מזרחית וים תיכונית. המוזיקה שלי כמו גם הציור הם אחרים מלאים בהמון רגש".
ההכרה בבהרי כאמן לא החלה ביום אחד כאמור, אבל היא כאן כדי להישאר, ויצירתו ואמונתו סללה את הדרך אל ליבם ונפשם של אנשים רבים ומבחינתו הדבר המרגש ביותר שהתרחש בהמשך לאומנות הזו היא מפגש עם נשים בו סיפר על הדרך המשולבת של אומנות ואמונה שהובילו אותו לרגע הזה שבו הוא מנגן, מצייר וכותב את חייו.

ולכן, לראשונה בחייו, קורא לנו האמן המרתק למפגש אישי במקום בו הוא יוצר, ביתו הפרטי שבמושב המקסים גן יבנה. זה יקרה ב-11.11 יום שישי בין השעות 10-17.
מי שרוצה הזדמנות להכיר, להתרשם ולרכוש יצירות במחירי השקה (1880—7500 ש"ח) יוכל לעשות זאת ע"י הרשמה מראש לאירוע במייל: [email protected]

מהרו, יש רק 100 מקומות...
אמן אמנות ציור אקטואליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד