כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

האזינו לדף היומי, וקראו את הסיכום: בבא מציעא דף ל"ח

יום חמישי פרשת נח – ב' חשון תשע"ז: סיכום הדף היומי, ושיעורו הנפלא של פה מפיק מרגליות הרב בנימין מילצקי

האזינו לדף היומי, וקראו את הסיכום: בבא מציעא דף ל"ח
ל


דף ל"ח ע"א
המפקיד פירות אצל חבירו והן אבודין בכדי חסרונן כדרך שאר התבואות על ידי עכברים או ריקבון, לת"ק לא יגע בהן, לרב כהנא משום דאדם רוצה בקב שלו לפי שעמל בהם יותר מתשעה קבים של חבירו, לרב נחמן בר יצחק משום דחיישינן שמא עשאן המפקיד תרומה ומעשר על הפירות שיש לו בביתו, לרשב"ג [וכן דעת חכמים בברייתא] מוכרן בפני בית דין דהוא כמשיב אבידה לבעלים דחשש גם להפסד מועט דכדי חסרונן, לרבי יוחנן הלכה כרשב"ג לרב נחמן הלכה כחכמים.

המפקיד פירות אצל חבירו לשיטת ת"ק כיון דאסור למוכרן מותר לבעל הבית לעשות אותן תרומות ומעשרות על פירות שיש לו בביתו.

פירות מופקדים שמתקלקלים יותר מדרכן של שאר פירות, לרבי יוחנן גם לת"ק יש למוכרן ואעפ"כ מותר להבעלים לעשותן תרומות ומעשרות על פירות שבביתו דלא שכיח שמא היו אבודין יותר מכדי חסרונן ומכרו השומר, וכן אין לחוש שמא אחר שימכרם השומר יעשום הבעלים תרומות ומעשרות דלא שכיח שהבעלים יעשום תרומות ומעשרות על פירות שבביתו, דאם הם טבל אין הבעלים משהין אותו בטבלן ועשה אותן תרומות ומעשרות לפני שמכרן דאינם מתקלקלים יותר מכדי חסרונם אלא אחר זמן מרובה [ומ"מ מוכרן לכהנים בדמי תרומה בזול שמא עשו אותן הבעלים תרומה], לרב נחמן בר יצחק גם אם מתקלקלים יותר מכדי חסרונן אסור למוכרן דסבר דמתקלקלין יותר מכדי חסרונם לאלתר ושמא ימכרם לאלתר ואח"כ יעשהו הבעלים תרומות ומעשרות על פירות שבביתו והפירות המופקדים כבר אינם שלו ונמצא דאוכל טבל.

המפקיד יין והחמיץ שמן והבאיש דבש ויצא טעם דובשנו, לר"מ לא יגע בו אע"פ שהקנקנים מתקלקלים דאין חוששין להפסד מועט של הקנקנים, לחכמים מוכרם דחוששין להפסד מועט.

שומר המוכר פירות המתקלקלים מוכרן לאחרים ולא לעצמו שלא יחשדוהו שמא לקחן בזול, וכן גבאי צדקה בזמן שאין להם עניים לחלק פורטין לאחרים ולא לעצמן.

דף ל"ח ע"ב
קרקעות של שבוי אם יש קול שמת מורידין להן קרוב הראוי ליורשו ואוכל ומוכר ואם יבואו הבעלים קודם שיאכל יטול הקרוב כשאר אריסין, שמע שהבעלים באים וקדם ותלש הרי זה זריז ונשכר, לא שמעו שמת לרבנן אין מורידין קרוב לנכסיו לעובדן ולשומרן עד שיבואו הבעלים דשמא לא יזבל הקרקעות ויזרעם תמיד ויכחישם וכן פסק רב, לרשב"ג מורידין ולא חיישינן שיכחישם כיון דאם יבואו הבעלים שמין לו חלקו כאריס וכן פסק שמואל.

נכסים שעזבום הבעלים מדעתם והלכו למדינת הים, וירד להן קרוב מוציאין מידו, כיון דהיה ביד הבעלים לצוות הורידו יורשי לנכסי ולא צוה נשמע מזה דלא ניחא ליה.
בבא מציעא לח גמרא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד