כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

נאור נגד שקד: הצבת אקדח. אפסיק לדבר איתך

צעד דרמטי ולא שגרתי - נשיאת בית המשפט העליון הכריזה על "חרם" כלפי שרת המשפטים, בעקבות הצעדים האחרונים של איילת שקד

נאור נגד שקד: הצבת אקדח. אפסיק לדבר איתך
ל

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור הודעה לשרת המשפטים אילת שקד כי היא מפסיקה את ההתייעצות וההידברות עמה בכל הקשור למינוי שופטים.

בחודשים האחרונים מקיימים חברי הוועדה לבחירת שופטים, בפורומים כאלה ואחרים, הידברויות והתייעצויות מוקדמות בעניין רשימת המועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, אשר טרם התפרסמה, ונעשים ניסיונות לבחון אם ניתן יהיה להגיע להסכמות בעת בחירת שופטי בית המשפט העליון.

נאור פנתה במכתב לשקד בה כתבה היא הצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב לפיה בחירת שופט לבית משפט העליון תיעשה ברוב רגיל של חברי הוועדה לבחירת שופטים ולא ברוב מיוחד כפי שקובע החוק כיום. "מאז פרסום ההצעה ופרסומים רבים בכלי התקשורת לפיהם הצעת החוק היא מטעמך, לא נשמעה מפיך כל הסתייגות מהצעת החוק או מעיתוי העלאתה.. אין לי אלא לפרש את שתיקתך כהבעת עמדה..".

הנחת ההצעה בעיתוי הנוכחי מהווה בנסיבות העניין משום "הצבת אקדח על השולחן" כותבת נאור. משמעותה היא שאם חלק מחברי הוועדה לא יביעו הסכמה למינוי מועמדים מסוימים, באופן שאינו מאפשר את מינויָים ברוב מיוחד, אזי "כללי המשחק" הקונסטיטוציוניים ישונו כך שניתן יהיה למנותם ברוב רגיל של חברי הוועדה.

"מצב דברים זה אינו מאפשר לנו, שופטי בית המשפט העליון החברים בוועדה לבחירת שופטים, להמשיך עמך במהלך של התייעצויות וניסיון מוקדם להגיע להסכמות. לא ניתן לפעול בדרך זו שעה שכללי ההכרעה עשויים להשתנות "תוך כדי תנועה"

"על דעת חבריי המשנה לנשיאה רובינשטיין והשופט ג'ובראן" כותב נאור לשקד, "אין בכוונתנו להמשיך עמך לעת הזו בהידברויות ובהתייעצויות מוקדמות בנוגע לגיבוש רשימת המועמדים ובנוגע להסכמות אפשריות".

עוד הבהירה במכתב כי "אין אנו מבקשים להתערב בהליכי החקיקה של הכנסת, אף שיש בהם משום ניסיון לשנות את כללי המשחק תוך כדי המהלכים עצמם.. ברור שכשם שהרשות המחוקקת פועלת בכל דבר ועניין כהבנתה, אף אנו - השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים - נפעל כל אחד לפי שיקול דעתו, והכל כמובן תוך כיבוד החוק".

מלשכת שרת המשפטים איילת שקד נמסר: "ישיבות הוועדה לבחירת שופטים ימשיכו כסדרן. בימים הקרובים תפורסם רשימת המועמדים לבית המשפט העליון".

השר יריב לוין הגיב לדברי נשיאת העליון: ״אי אפשר שלא להזדעזע ממכתבה הבוטה של נשיאת ביהמ״ש העליון, אשר ממנו עולה כי לראייתה בית המשפט איננו שייך למדינה אלא עומד מעליה כאילו היא נחלתו הפרטית. הנשיאה מנסה להטיל אימה על שרת המשפטים, על הממשלה ועל הכנסת, תוך שימוש בכלי פסול של חרמות, בו משתמשים אויבינו כאשר הם מנסים לכפות עלינו מהלכים הפוגעים במדינת ישראל ובחוסנה.

"החלטת נשיאת בית המשפט עליון להחרים את ההתייעצויות בעניין הליכי מינוי השופטים היא הזדמנות לבצע את השינוי הנדרש בהרכב הוועדה, באופן שיוציא ממנה את השופטים החברים בה והמכתיבים את המינויים בשיטת ״חבר מביא חבר״, ללא שקיפות ובאופן שנוגד את ערכי היסוד של הדמוקרטיה. אני מצפה מכל שרי הממשלה וחברי הכנסת להתייצב כאיש אחד אל מול הניסיון למנוע מנבחרי הציבור למלא את תפקידם".

ח"כ קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, על הודעתה של נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור: "ממשלת ישראל ממשיכה לעסוק בריסוק סמלי הדמוקרטיה במדינה ובפגיעה בשומרי הסף שלנו. בית המשפט העליון הוא שומר הסף של מדינת ישראל שמגן על אזרחי המדינה מפני הממשלה ההרסנית הזו ונטייתה לעשות באזרחים ככל העולה על רוחה.

"הניסיון למנוע משופטי העליון להשתמש בזכות הווטו ובכך לסרס את עמדתם היא הדרך האלימה של הממשלה לפגוע בהפרדת הרשויות ולהשליט סדר חדש כאן. אני רוצה לחזק את ידה של השופטת נאור ושאר שופטי עליון במאבק החשוב הזה ולהבהיר שאנחנו לא נאפשר את זה ונלחם בזה בכל הכוח."
מרים נאור איילת שקד בית משפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד