י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

צריך השתלת שיניים? קח שתל מהמדפסת

אבי איתן סוקר את חזון העתיד ואת ההתקדמות הטכנולוגית העכשווית בטיפולי השיניים

צריך השתלת שיניים? קח שתל מהמדפסת

תארו לעצמכם שאתם נכנסים למרפאת שיניים, ולאחר שרופא השיניים בודק אתכם הוא מקליד על המחשב את תוצאות הבדיקה ותוך דקה, בחלקו השני של החדר, מתחיל לפעול מכשיר שמייצר עבורכם על המקום את כל מה שאתם זקוקים לו בטיפול – כתרים, שתלים או גשרים. דקה אחר כך המוצרים כבר מוכנים בהתאמה מושלמת לפה שלכם והרופא יכול לסיים במהירות את הטיפול.

מסתבר שההתפתחות הטכנולוגית והממוחשבת הפכה את מה שעשוי היה להיראות כמו תרחיש בדיוני ועתידני למציאות ממשית. לפני חודשים ספורים הוכרז על ידי אחת מיצרניות המדפסות התלת ממדיות המובילות בעולם על חומר ההדפסה הראשון שהוא בעל תאימות ביולוגית. באמצעות החומר הזה יכולים רופאי שיניים להדפיס במרפאותיהם שתלים דנטליים, מוצרים התומכים בניתוחי פה, מוצרי יישור שיניים ומודלים ללימוד. כל זאת, במחיר זול יחסית באופן שיכול להפוך גם עבור הפציינט את הביקור אצל רופא השיניים לפחות כואב בפה ובכיס.

רופא השיניים ד"ר אחמד חלילי מסביר שמרפאת השיניים שצועדת עם הזמן ועם החידושים הטכנולוגיים הפכה לידידותית בהרבה למטופל. היא כוללת טיפולים בלייזר וטיפולים ממוחשבים המאפשרים טיפולים מדויקים בהרבה מן העבר, ועם הרבה פחות חיתוכי בשר וכאב.

"הטיפולים בלייזר הם טיפולים באמצעות מיכשור חדש, מתקדם ומודרני יותר. הלייזר מחליף את המקדחה ואז גם אין את הרעש של המקדחה. באופן הזה, יש פחות כאב ופחות פחד למטופל", הסביר. לדבריו, הלייזר משמש לעקירות שיני בינה ולכל פרוצדורה כירורגית שקשורה לחלל הפה. כל זאת, ללא דם וללא כאבים מיותרים. הלייזר משמש גם לטיפולי שורש ומנקה את שורשי השיניים מהחיידקים. "הלייזר הורס את כל החיידקים ואז השורשים נהיים נקיים בצורה גבוהה מאוד, לא כמו ההליך הרגיל שבו שטפנו את השן עם חומרים כימיים ועדיין נשארו חיידקים".

הלייזר משמש את רופאי השיניים היום גם לטיפולי הלבנת שיניים. "יש תוצאות מדהימות ויפות. בטיפול באמצעות הלייזר אפשר בתוך עשרים דקות להלבין את השן. פעם המטופל היה צריך להמתין יותר משעה אחרי שנמרחו חומרים על השן שלו כדי להגיע לתוצאה הרצויה והיום זה מהיר יותר ומגיעים לתוצאה יותר טובה מהתהליך הרגיל", הסביר ד"ר חלילי.

מחדירים שתלים בקידוח ישיר ללא חיתוך

חידוש טכנולוגי נוסף שהוכנס למרפאות הוא האפשרות לבצע צילומים ממוחשבים. אם בעבר היו המטופלים נדרשים לכתת רגליהם מהמרפאה למכוני צילום, לשוב אל המרפאה ביום אחר, ולבזבז זמן רב, היום יש במרפאות רבות מכשור שמאפשר לרופאים עצמם לעשות את הצילומים הממוחשבים תחת אותה קורת גג שבה הם מטפלים בהם. "הצילומים הממוחשבים מאפשרים לנו לבחור בדיוק איפה אפשר לשים את שתלים דנטליים במקום הכי טוב בפה. המשמעות של זה היא שאפשר להכניס את השתלים בקידוח ישיר ולא תוך הליך כירורגי מורכב. לא פותחים ולא חותכים את הבשר. פשוט שמים את השתל איפה שהמחשב מראה לנו במקום הנכון, פותחים פתח קטן ומכניסים את השתל", ציין.

לדברי ד"ר חלילי, חידוש טכנולוגי מבורך נוסף נוגע לטיפולים האסתטיים ולציפויי השיניים. "פעם היו עושים כתרים שהכריחו לשייף את כל השן, לעשות טיפול שורש ולהלביש על השן כתר. הטיפולים האלה היו לוקחים שבועיים עד שלושה שבועות – מהיום של טיפול השורש ועד להרכבת הכתר. אפשר היום לשנות את הצורה של השיניים בלי לעשות טיפול שורש ובלי לשנות את הצורה של השן. משנים אותה על ידי הדבקה של ציפוי אסתטי חיצוני דק בעובי של פחות מחצי מילימטר", אמר. עוד הסביר כי טיפול השורש שהיה כרוך בטיפול הזה היה נצרך כי במהלך הטיפול להכנת הכתר היו מורידים רופאי השיניים חומר שן בכמות גדולה וחושפים את השורש של השן ואת העצבים. "השן תהיה רגישה אם לא נעשה טיפול שורש. בגלל זה, מראש, היו מוציאים את השורש. היום לא צריך את זה. היום מורידים רק שכבה דקה מהשן ובחלק מהמקרים לא מורידים כלום מהשן ומדביקים את הציפוי על השן. ככה אפשר ביום אחד לעשות סט שיניים יפה למעלה ולמטה ולעשות לשיניים צורה יפה".

תירגע, המצלמה מראה מה הרופא עושה

מלבד הפתרונות הטכנולוגיים שמשמשים להארד קור של טיפולי השיניים, יש חידושים טכנולוגיים שמאפשרים למטופלים להירגע בזמן הטיפול. אחד מהם היא המצלמה האינטרא-אוראלית. מדובר במצלמה שמכניס רופא השיניים לתוך הפה של המטופל על מנת שהוא יוכל לראות על מסך צבעוני שמותקן מולו את השיניים הפנימיות ואת מה שבדיוק עושה רופא השיניים בתוך הפה שלו.

איך הפציינטים מגיבים לזה?

"הם מבסוטים. לא חשבתי שיהיה כזה פידבק יפה. באים ואומרים לי דוקטור יש לי חור. אתה מצלם והוא אומר אה, או קיי. הוא מרגיש נוח ורגוע ויודע שהרופא לא עובד עליו", מסביר ד"ר חלילי.

יש פתרונות טכנולוגיים חדשים למי שסובלים מחרדת רופאי שיניים?

יש דברים שיכולים לעזור כמו כדורי הרגעה או גז צחוק אבל יש אנשים שמה שלא תעשה – זה לא יעזור. הדבר החשוב ביותר זה האישיות וסגנון הדיבור של הרופא ואיך שהוא ניגש אל המטופל. זה יותר חשוב מלהגיד לו שיש כדור הרגעה או שלא יכאיבו לו. כשהמטופל נכנס אל המרפאה הוא מרגיש את האווירה – שהיא נעימה ושיש יחס אישי ושהרופא מדבר איתו ברוגע. הרופא יכול להשרות רוגע על המטופלים".

לפרטים>>
שיניים טיפול מרפאה טכנולוגיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד