י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

מפת מערכת היחסים בין האחים הרבנים למשפחת יוסף נחשפת לראשונה

דווקא במועד ציון 3 שנים לפטירת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, נחשפות במלוא עוזן המחלוקות והיריבות בין האחים הרבנים למשפחת יוסף • היועצים שבוחשים מאחורי הקלעים והיחסים עם דרעי • "בחדרי חרדים" עם מפת מערכת היחסים המלאה

מפת מערכת היחסים בין האחים הרבנים למשפחת יוסף נחשפת לראשונה

3 שנים לפטירת מרן • דווקא במועד ציון שלוש שנים לפטירתו של מרן הרב עובדיה זצוק"ל, המתח בין בני המשפחה, הרבנים למשפחת יוסף, נחשף מחדש ומתגלה במלוא עוזו בדמות מסעות התרמה נפרדים ומתחרים המשקפים את היחסים בין האחים הרבנים לבית משפחת יוסף.

כל רב מבין האחים בדמותו הגדולה מייצג כיום בנפרד דברים שונים. לעיתים האינטרסים חופפים ולעיתים מנוגדים. לעיתים הקרע חריף וגלוי לכל ולעיתים היחסים נשמרים, אך קרים.

היחסים בין האחים, כמו גם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, הדומיננטי מאוד בסיפור, נעים בין חמימות סבירה לקרירות מופגנת, כאשר ישנם מקרים בהם אחד האחים יתמוך נגד רצונו במהלך מסוים רק כדי להפריע למהלך של אח אחר.

"בחדרי חרדים" מציג לראשונה את מפת היחסים המלאה בין האחים הרבנים למשפחת יוסף.

הגאון הרב יצחק יוסף
הראשון לציון עוסק בעיקר בתפקידו הממלכתי, אך ממשיך לעסוק ולהופיע גם בכנסים של תנועת ש"ס, מה שרק לאחרונה הוביל לבקשה מהיועץ המשפטי לממשלה למנוע את השתתפותו במסע התרמה לישיבת "חזון עובדיה" - אליו נגיע במהשך.

אנשיו של הרב, דודו עמר ויוסף חיים כלף, מנהלים את אסטרטגיית הבית, האינטרסים והיחסים - בשליחותו, מכוחו ועל פי עמדתו.

השניים נמצאים ביחסים שנחשבים טובים עם יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, אך מתחת לפני השטח ישנן מתיחויות מפעם לפעם - כשהאינטרסים מתנגשים. כך למשל בשאלת קירובו של הראשל"צ הרב עמאר, העמדות חלוקות. ולא רק שם. בתקופה האחרונה הם אינם מסתובבים בקרבת היו"ר הדומיננטי.

אנשי בית הרב יצחק נמצאים ביחסים מתוחים מאוד גם עם ביתו של נשיא מועצת החכמים, חכם שלום כהן. כך גם היחסים עם האחים - הרב משה ואברהם יוסף.

מנגד, עם האח הרב דוד יוסף, היחסים דומים לאלו עם דרעי - קר/חם. בסביבתו של הגר"ד יוסף לא רוחשים אהדה לצמד היועצים הקרובים, אולם לאור בקשה מיוחדת של הראשל"צ הוא אישר לערוך את ההתרמה שקיימו ל"חזון עובדיה" ב'יחווה דעת', ואף עלה לשידור במהלך יום ההתרמה.

ההצטרפות ליום ההתרמה נועדה בראש ובראשונה לצאת כנגד ההתרמה של הרב משה יוסף שנערכה יממה קודם לכן ברדיו "קול ברמה" - כלומר, "לא מאהבת מרדכי".

הגאון הרב דוד יוסף
נחשב לדמות התורנית הכי מחוברת לדרעי, אך בין השניים ישנם גם עליות ומורדות. כך למשל היה בסוגיית הבחירות בירושלים, כשדרעי תמך בסופו של דבר ברב עמאר, במה שנתפס בעיני הגר"ד כמהלך כואב לאחר שציפה לקבל את תמיכתו המלאה ולהתמנות לרב העיר הספרדי.

הגר"ד נמצא במצב של מתיחות גדולה עם האח הרב משה יוסף, וכאמור, נמצא בקשר קורקטי בלבד עם הראשון לציון. כחלק מהשינויים שמתרחשים מתחת לפני השטח בש"ס, מארגן הגר"ד יוסף את ה'יום שכולו תורה' בבית מדרשו 'יחווה דעת' - בשיתוף פעולה מלא עם ש"ס, כאמור, רק כתגובת נגד להתרמה של הרב משה יוסף.

על מעמדו התורני החשוב בש"ס ניתן ללמוד בין היתר בהחלטת נשיא המועצת חכם שלום כהן ללמוד את ספריו - 'הלכה ברורה', ברשת החינוך של ש"ס.

הגאון הרב אברהם יוסף
רבה של חולון נמצא בקשר חזק וקרוב אל האח הקטן הרב משה, אך יחסיו עם הראשון לציון מתוחים מאוד, כמו גם עם היו"ר דרעי. לצד זאת, יחסיו עם האח הרב דוד יוסף קורקטיים בלבד.

הרב אברהם יוסף יצא פומבית נגד ההילולות שעושים לאביו, אך שיתף פעולה בהתרמת הרב משה יוסף לבית מרן בקבלן 45, שהתקיימה ברדיו "קול ברמה" - הנחשדת בש"ס כאנטי דרעי.

הרב אברהם יוסף נחשב ל"חוליה החלשה" והפחות מעניינת ויצרית במאבק האחים. לאחר שנכווה כבר בעבר, בשנים האחרונות הוא שומר על פרופיל נמוך יחסית.

הגאון הרב משה יוסף
יחד עם הרעייה יהודית יוסף, השניים נמצאים במתח עצום עם הרב דוד יוסף ועם השר דרעי - קרע קשה, שהביא אותם לקיים התרמה בקול ברמה - מה שנחשב לאצבע בעין לש"ס.

גם עם הרב יצחק יוסף, בעיקר עם אנשיו, המתח הוא אדיר. הרב משה לא הוזמן לאירועים שהם מקיימים, ומהלך גיוס הכספים כעת נועד לממן את רכישת ביתו של מרן הגר"ע זצ"ל משאר היורשים - ולהחזיקו כמוקד הכוח העיקרי של בני הזוג, שכיום ממודרים מכל השפעה בש"ס.

היציאה לדרך עצמאית בדמות ההתרמה, מגיעה לאחר שנכון להיום הרב משה יוסף מחזיק בנכס האסטרטגי - בית מרן בקבלן 45. התוכנית היא להפוך את המקום לנקודה היסטורית שתשמר את זכרו, ותישאר בשליטתם הבלעדית.

ניתן לומר באופן כללי כי הרב משה ורעייתו יהודית עומדים לבדם כמעט מחוץ לכל המערכת הש"סית, ממודרים לחלוטין מכל מוקדי ההשפעה. וכאמור, הדבר היחיד שנותר - הבית ברחוב הקבלן. יש סיכוי לא רע שיותר מזה הם לא צריכים, ובמידה ויצלחו את המהלך הגרנדיוזי, הם יצליחו לייצר עמדת כוח חדשה וחזקה.
הרב עובדיה הרב דוד יוסף הרב יצחק יוסף הרב משה יוסף הרב אברהם יוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 76 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד