כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

טריק של קבלן חרדי פתר משבר נדל"ן

'מתווה רייסנר' של הקבלן החרדי יקי רייסנר עשוי להוות פריצת דרך במקרים של קריסה כלכלית לחברה מבצעת • בינתיים, רייסדור חוזרת לבנות כבר בראשון הקרוב את הפרויקטים שלה בגבעת שמואל וחריש - למרות קריסת אורתם

טריק של קבלן חרדי פתר משבר נדל"ן



אחרי כחודש בהם תקועים אלפי יחידות דיור בישראל, מסתמן אור בקצה המנהרה: פרויקט ראשון של חברת 'אורתם סהר', חברת הבניה הגדולה בישראל שנקלעה למשבר כלכלי והקפאת הליכים - חוזר לשלב הביצוע, לאחר שהקבלן החרדי יקי רייסנר הוביל מתווה פשרה מקורי שאומץ על ידי בית המשפט.

קצת רקע: לפני כחודש עבר שוק הדיור את אחת הטלטלות הגדולות בתולדותיו - חברת הביצוע למגורים הגדולה בישראל, אורתם סהר, נקלעה להקפאת הליכים והבניה של כ-4 אלף יחידות דיור ב-34 פרויקטים שונים נפסקה. בית המשפט מינה נאמנים חדשים לחברה והחל הליך איטי ומייגע שנועד להבטיח את השלמת הפרוייקטים.

רייסנר, המחזיק שני פרויקטים בביצוע של אורתם - 204 דירות בגבעת שמואל בפרויקט למגזר הדתי הנמצא בשלבי סיום ו-256 דירות בחריש בפרויקט לחרדים שרובו כבר נעשה - הציע לבית המשפט רעיון ייחודי, שעיקרו מוכנות הקבלן להוסיף מכיסו את הכסף הדרוש ולסיים את הפרויקט לפי הלו"ז המתוכנן.



רייסנרצילום: רייסנר
רייסנר


נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט איתן אורנשטיין, אימץ את הרעיון בחום ובפסיקה אף קרא לחברות האחרות המתנהלות מול אורתם לנקוט בצעד דומה. זאת לאחר שההסדר אושר מול הבנק ועבר תהליך מזורז של אישור משפטי החל מאתמול בלילה וכלה היום בבוקר. כך, כבר בבוקר ראשון יחזרו הפועלים לאתרי הבניה של רייסדור.

הרעיון העומד בבסיסו של ההסכם, שכבר זכה לכינוי 'מתווה רייסנר', מציע שהקבלן יעביר את שארית הסכום שהוא חייב לאורתם לחשבון נאמנות נפרד, ממנו ימומנו שאר עלויות הבניה בפרויקט שלו ישירות מול הספקים וקבלני המשנה. במידה והעלות תחרוג מהסכום - יוכל הקבלן לשאוב את היתרה מהערבות שהופקדה בבנק על ידי החברה, כאשר מחציתה תישאר לטובת הדיירים אם וכאשר יידרש בדק בהמשך.

כאמור, השופט אימץ את הרעיון בחום, והפטנט החרדי עשוי לשחרר לדרך גם פרויקטים נוספים של אורתם, שיבחרו במסלול המדובר.

יקי רייסנר מסכם ל'בחדרי חרדים': "קריסת אורתם היא עובדה ויש צורך לכסות על פער הביצוע שנוצר. יזמים הם לא קבוצת רכישה ועליהם לספוג את ההפרש ולהמשיך הלאה. אני מאמין שתוך חודש הדיירים בפרוייקטים שלנו לא יזכרו שאורתם נכנסה להקפאה..."
יקי רייסנר בניה גבעת שמואל אורתם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד