כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

הרב מאזוז: לקבוע בישיבות לימוד 'יביע אומר'

ראש ישיבת 'כסא רחמים' נשא דברים לזכר מרן הרב עובדיה זצ"ל, ותקף את חוסר לימוד ההלכה בישיבות הספרדיות

הרב מאיר מאזוז. צילום: פלאש 900
הרב מאיר מאזוז. צילום: פלאש 900

הגר"מ מאזוז אמר הערב (מוצ"ש) לאחר השיעור השבועי, בשיעור מיוחד שנמסר עבור ההילולא של רדיו 'קול ברמה' לזכרו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, באירוע הנערך כעת באולמי מונדיאל בירושלים כי על בחורי ישיבות ללמוד בספריו של הגר"ע יוסף, לדעת פסיקת הלכה.

ל'בחדרי חרדים' הגיע תוכן דבריו של הרב: "לצערנו בישיבות לא יודעים אפילו לפסוק פסיקה קטנטנה, לומדים רק לפלפל ולפלפל, בא אלי אחד עם שאלה בהלכה, למד בישיבה 'מפוצצת' - אבל לא יודע מימינו ומשמאלו. איך לומדים לפסוק? משנה ברורה, כף החיים ובן איש כותבים לך בקיצור, זה בשביל לדעת הלכות ליום יום. אבל כשיש שאלה אתה צריך לדעת את המקורות - בית יוסף ואחרונים עד ההלכה. וזה אפשר ללמוד בספרים של מרן הרב טרח והכין. ללמוד ממנו.

"בישיבות אינם יודעים את הערך של הספרים שלו, בישיבה אצלנו לומדים כל שבת בספר 'יביע אומר', לומדים לדייק בלשון שלו, איזה תענוג, איזה סגנון מיוחד במינו. והרב למד את זה מעצמו, יש ספר על הגר"א 'עליות אליהו' מתחיל ככה: 'ועלה האיש ההוא וכל עילויו לא היה אלא מעצמו', אפשר לומר כך על הרב עובדיה, לימדו אותו כמובן אבל הסגנון והגדולה שלו היה מעצמו.

"כשאדם לומד יביע אומר הוא לומד כללים, לומד לעיין, לפסוק, להכריע, אבל לא מיד תפסוק, בתחילה יראה לרב שלו פוסק הלכה, ולאט לאט ידע לפסוק. מקובל בישיבות שלא ללמוד בית יוסף לפני גיל 18, מה זה מעשה בראשית? מעשה מרכבה? קבלה? ב"י שווה 12, כבר מגיל 12 אפשר ללמוד, לפחות יום אחד בשבוע ללמוד טור ובית יוסף, לראות איך מרן מסכם סוגיא של כמה דפים בשני שורות, תענוג ללמוד בית יוסף, למדנו ב"י כבר מגיל קטן מאוד.

"הרב עובדיה אור מיוחד בדור הזה, בכל הדורות הייתה ירידה בהערכה לחכמי הספרדים, הרב העלה את חכמי הספרדים. תלמדו מספריהם את העיון את היושר את החכמה, אתה לומד יביע אומר אתה מקבל ביטחון לפסוק, להכריע, אין לך רתיעה.

"חשוב ללמוד את העיון ואת הפלפול, אבל חשוב ללמוד גם את הפסיקה. ללמוד את הפסיקה בבהירות וסגנון נהיר יש לנו את יביע אומר, את יחוה דעת, 'יום ליום יביע אומר, ולילה ללילה יחווה דעת' מי שיש לו זמן ביום שהוא צלול, ילמד יביע אומר, אבל מי שבא בלילה ויכול להירדם, יקח לו חודשיים לגמור תשובה ביביע אומר, ילמד יחווה דעת, תמצית של יביע אומר, בשפה ברורה ובנעימה", סיים הרב מאזוז.
הרב מאזוז פלפול ישיבות יביע אומר בחורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד