כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כאב ראש: בישראל משלמים על תרופות ללא מרשם מאות אחוזים יותר

הידעתם כי בישראל משלמים עשרות ומאות אחוזים יותר על תרופות ללא מרשם כגון אקמולי, יוד, טאמס ועוד? • האבסורד: גם תרופות שמיוצרות בישראל, עולות כאן יותר מאשר באמריקה • ומה משרד הבריאות עושה בנדון? • עם בואו של החורף - קצת נתונים מקוממים על מחירי תרופות ללא מרשם בישראל

כאב ראש: בישראל משלמים על תרופות ללא מרשם מאות אחוזים יותר
אילוסטרציה צילום: pixabay



השעה 03:40 לפנות בוקר. צרחותיו של בן השנה וחודשיים הקפיצו אותה מתוך שינה ללא חלומות אחרי יום שגרה מפרך. ניגשה במהירות וגילתה ילדון יושב במיטה ומורט את האוזן. יד על המצח – הוא קודח מחום. פסיעות מכניות לארון הכי מוכר בחדר השירות: ארון התרופות. שליפה מדויקת של סירופ אקמולי, מדידה למזרק, הבקבוק התרוקן. רגע לפני שהעולל נרגע ונרדם בחזרה, הספיקה לרשום בגדול על פתק שהוצמד למקרר: "לעבור בדחיפות בבית המרקחת". סצנה מוכרת בכל בית עם ילדים.

רבים וטובים מאיתנו מחזיקים בבית סל של תרופות ללא מרשם שלא היה מבייש מדף בית מרקחת מקצועי. עשרות תרופות, משחות, טיפות ועוד, שניתן לרכוש ללא מרשם, ובכך השגרה הרבה יותר קלה לרפואה.

האם עצרתם פעם לחשוב כמה כסף עולה לכם סל התרופות המינימלי השוכן בארון הביתי שלכם? האם חלמתם שאתם משלמים סכומי כסף גבוהים בפערים של עשרות ומאות אחוזים יותר מאשר באמריקה? 'לובי נשי - בחדרי חרדים' עם נתונים שכדאי לכם לקרוא.

230% יותר על אדוויל, 858% יותר לספריי אוטריוין

מחאה חברתית, מחירי הדיור, העוני בישראל ואפילו מחאת הקוטג', תפסו את כולנו מצקצקים בלשון אודות העוולות החמורות והגדולות שבהן 'מתהדרת' מדינת ישראל, בעוד שתחת ידינו יוצאים סכומי כסף בלתי פרופורציונאליים על דברים הכרחיים לבריאותנו, והם מגיעים לפערים הזויים של מאות אחוזים יותר מאשר באמריקה. כך למשל אותה אם שתעבור בבוקר בבית המרקחת, תשלם על אקמולי של טבע, 80% יותר ממה שתשלם חברתה באמריקה על תרופה מקבילה.

תשאלו אם כן מה החכמה? רוב התרופות מיוצרות באמריקה. ובכן, גם תרופות המיוצרות בישראל נמכרות כאן בעשרות ומאות אחוזים יותר מאשר באמריקה וגם תרופות שהאמריקאים בדיוק כמונו מייבאים מאירופה נמכרות כאן במחיר גבוה משמעותית, , אחת הדוגמאות לעוול בהתגלמותו הוא מחיר ה'אדוויל', המוכר לכולנו מכאבי הראש הרבים, שלא נדע. התרופה מיובאת מאירופה לאמריקה ולישראל, וכפי שניחשתם, אנחנו משלמים עליה 230% יותר ממה שמשלמים עליה האמריקאים. פלא שכואב לנו הראש?


בהריון? מזל טוב. המחיר בישראל 224% יותר על טאמס

אין מדובר רק בתרופות להורדת חום אצל הילד וכאבי הראש שלנו. על פי רוב מדובר בתרופות גנריות, כאלו המועתקות בסוף תקופת הפטנט ומיוצרות על ידי מספר חברות. חלקן הגדול מיוצר כאן בישראל ע"י חברות ישראליות כמו טבע, אוניפארם , תרו ד"ר פישר ועוד. בין התרופות, טיפול בצרבות, פולידין, נרות גליצרין, משחות נגד פטריות ועוד.

דוגמה לתרופה המיוצרת בישראל ונמכרת בה ביוקר, היא GASTRO 20mg. תרופה ללא מרשם של חברת אוניפארם, המפורסמת גם תחת האתר של "מיוצר בישראל" של התאחדות התעשיינים, בשיתוף עם משרד הכלכלה והסתדרות העובדים, נמכרת ב- 541% יותר מאשר בארה"ב. על פי אפליקציית "תרופה TOGO" שהשיק משרד הבריאות, GASTRO 20mg המיועדת למניעה וטיפול בצרבת וביתר חומציות במערכת העיכול העליונה ומיוצרת בישראל, עולה 32.95 ₪ ל 20 כמוסות, בעוד ברשת Walmart האמריקאית עלות התרופה היא רק 15.20 ₪ ל- 50 כמוסות - פער של מאות אחוזים.


אפליקציית משרד הבריאות בישראל מול רשת וולמארט האמריקאית

כל הנתונים בכתבה מוצלבים בין אפליקציית תרופה TOGO של משרד הבריאות בישראל, מול רשת WALMART באמריקה.

מצאנו בוודאות כי תרופות ללא מרשם רופא – עולות בישראל הרבה יותר, בפערים של מאות אחוזים. מדובר בנתח שוק המוערך ב-15% -20% משוק התרופות בישראל, המגלגל כמיליארד שקלים בשנה. אנחנו, האזרחים הקטנים, משפחות מרובות ילדים, משפחות אברכים ומעמד ביניים שנלחמים על כל שקל שייכנס למשכורת שלנו וחוסכים בכל מקום אפשרי, חוטפים את המכה הכואבת במקום שבו אין לנו אפשרות לחסוך. האם מדינת ישראל פועלת למען בריאות אזרחיה תוך כדי דאגה לרווחה אמתית?


תגובת משרד הבריאות

משרד הבריאות מפקח על מחירי תרופות ללא מרשם (OTC) לפי פרק ו' של חוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, התשנ''ו- 1996, כלומר בקשת להעלאת מחירים. תרופות ללא מרשם הן תרופות זולות יחסית בהגדרתן, כשהמחיר הממוצע לתרופות אלו עומד על 35 ₪.

בשנת 2001 חלה עליה במחירים, כאשר הוסר הפיקוח למשך 3 חודשים בלבד. בעקבות עליות המחירים בתקופה זו, הוחזר הפיקוח לאלתר ומאז הצטמצם הפער, הן בשל הפיקוח ההדוק של המשרד והן בשל שינוי השיטה המתבססת על "נוהל טיפול בבקשה להעלאת מחיר" המשקפת את מחירי הייחוס באירופה.
יש לציין כי כ- 60% מהתרופות הינן בסל וניתן להשיגן במחיר השתתפות עצמית בלבד.

בנוסף, משרד הבריאות השיק את האפליקציה לצרכן למידע ולהשוואת מחירי OTC ו GSL במטרה לעודד תחרות וצרכנות נבונה וכן בכוונת המשרד לפעול להקמת ועדה שתבחן את מחירי ה-OTC (תרופות ללא מרשם) וה- GSL (תרופות לשיווק כללי).

בהתייחס להשוואה לארה"ב:

אם רוצים להשוות את מחירי התרופות בין ישראל לארצות הברית, אפשר ורצוי להשוואת בין כלל סוגי התרופות. מחירי תרופות המרשם בארה"ב גבוהים משמעותית ביחס לישראל ואלו מהוות 90% מההוצאה הלאומית לתרופות בארץ. עובדה זו מסבירה חלק מהפער בהוצאה הלאומית לבריאות בין 2 המדינות.
הפער בין המחירים נוצר בין היתר כתוצאה מעלויות הייבוא והשוק המקומי הקטן בארץ - היקפי הצריכה וגודלי האריזות בארה"ב אינם משקפים את הצריכה בארץ.
הדרישות הרגולטוריות בארה"ב שונות מאלו שבארץ.

משרד הבריאות מודע למחירים הגבוהים של חלק מתרופות ה- OTC, ובוחן דרכי טיפול אפשריים להוזלתן. יודגש גם כי תקנות ה GSL, מחייבות גודלי אריזה מוקטנים לשם שמירה על בריאות ובטיחות המטופלים (הגבלת גודל ותכולת אריזה) שיש להן השלכות על הוצאות הייצור והשיווק.
נדגיש כי מרבית תרופות OTC, ניתן לקבל במרשם רופא ואף ללא מרשם בקופות החולים בהוזלה משמעותית.
מחיר התרופות תרופות ללא מרשם מחאה תרופות בישראל כאב ראש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד