י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

החוק קובע: אין יותר מפגרים בישראל

לפי חוק שעבר בקריאה ראשונה פה אחד - יוחלף השימוש בביטוי הפוגעני ובמקומו יוגדר 'אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית'

צילום ארכיון: דודי ועקנין, פלאש 90
צילום ארכיון: דודי ועקנין, פלאש 90

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ב) פה אחד לקריאה ראשונה את הצעות החוק של חברי הכנסת מירב בן ארי, איציק שמולי ואחרים, לפיהן השימוש במונח "מפגר" על כל הטיותיו יוחלף במונח "אדם / אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית". זאת בשל תפישתו ככינוי משפיל ופוגעני.

מ"מ יו"ר הוועדה ומיוזמי הצעת החוק, ח"כ מירב בן ארי (כולנו): "המילה מפגר צריכה להיעלם מהעולם. זהו אמנם שינוי סמנטי, אך למעשה אנחנו נלחמים בתיוג ומשנים תפיסה חברתית. לא ייתכן שמילה פוגענית תגדיר אוכלוסיה שלמה עתירת זכויות". ח"כ בן ארי הוסיפה כי הוועדה תפנה עוד היום לשרי הממשלה, על מנת שיחליפו תוך שבוע את המונח "מפגר" בתקנות שונות שבאחריות משרדיהם.

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), מיוזמי הצעת החוק: "בעולם שלנו שפה יוצרת מציאות. 'מפגר' היא לשון פוגענית, המבליטה בעיקר את חוסר היכולת של האדם. כמורה לחינוך מיוחד, ראיתי איך בבת אחת נעלם הביטחון העצמי מילדים שכינו אותם בשמות גנאי כאלה".

ח"כ אילן גילאון (מרצ): "עלינו לזכור כל הזמן שכולנו יכולים למצוא את עצמנו מוגבלים. השפה מולידה מציאות". גם ח"כ נורית קורן (הליכוד) ציינה: "זהו תיקון עוול. הגיע הזמן שנשתמש בשפה נקיה".

סגן יועמ"ש משרד העבודה והרווחה, עו"ד אדוארד וייס, ציין: "כבר בשנת 2012 הפסקנו להשתמש בשם "מפגר" במסגרות הרווחה, ושינינו את שם האגף במשרד בהתאם". עו"ד נעה בן צבי מאקי"ם ישראל קראה לשנות גם המונחים "לקות שכלית" ו"לוקים בשכלם".
מפגר לקות שכלית מוגבלות תיקון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד