י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

יממה לבחירות: יתרון קל לקלינטון, 171 אלקטורים מתנדנדים

אחד הקרבות הצמודים בהיסטוריה של הבחירות לנשיאות ארה"ב מגיע לישורת האחרונה • אבי גרינצייג עושה סדר במספרים - אלו מדינות מובטחות לכל מועמד, כמה אלקטורים יש לו, ומה קורה במדינות המתנדנדות • וגם: הסקרים האחרונים

יממה לבחירות: יתרון קל לקלינטון, 171 אלקטורים מתנדנדים
רויטרס

יממה לפתיחת הקלפיות, ארה"ב בפרט והעולם כולו במתח - מי יזכה בנשיאות, האם המועמד הרפובליקני, הטייקון וכוכב הריאליטי דונלד טראמפ, או שמא יריבתו הדמוקרטית על שלל הפרשיות שנכרכו בשמה הילארי קלינטון.

הסקרים האחרונים מצביעים על התאוששות מינימאלית של קלינטון, לאחר שספגה מפלה בשבוע האחרון עם פרסום חקירת ה-FBI נגדה. לפי אתר realclearpolitics המסכם את כלל הסקרים, קלינטון מוליכה בממוצע של 2.6%.

באופן ספציפי, סקר בלומברג נותן להילארי יתרון של 3% (46 לה לעומת 43 לטראמפ), סקר IBD נותן לה יתרון של אחוז בודד (43 מול 42), סקר פוקס נותן לה יתרון של ארבעה אחוזים (48 מול 44) כך גם סקר CBS, ואילו סקר לוס אנג'לס טיימס נותן דווקא לטראמפ יתרון של 5% (48 לו מול 43 להילארי).

אבל הנתון החשוב באמת הוא ספירת האלקטורים. נסביר שוב בפרוטרוט:

השיטה האמריקאית אינה מתחשבת במספר הקולות הגלובלי שמקבל כל מועמד, אלא במספר וגודל המדינות בהן הוא זוכה. כל אחת ממדינות ארה"ב מיוצגת על ידי כמות של 'אלקטורים' - נציגים המביעים תמיכה במועמד. מכיוון שישנם 538 אלקטורים בסך הכל, נדרש המועמד להגיע ל-270 אלקטורים על מנת להבטיח את נצחונו.

ברוב המדינות השיטה היא 'המנצח לוקח הכל', דהיינו המועמד שמקבל את רוב הקולות במדינה גורף לכיסו את כלל האלקטורים שלה, למעט מדינות קטנות אחדות שמחלקות את האלקטורים באופן יחסי בין המועמדים.

כקוריוז ראוי לציין כי גם השגת 271 אלקטורים אינה מבטיחה במאה אחוז את תמיכתם, וכבר היו דברים מעולם שאלקטורים מטעם מועמד מסויים בחרו לתמוך במועמד אחר, אך לא מדובר בתופעה ונראה כי אף מועמד לא מתכוון לבנות על מקרה כזה הפעם.

דמוקרטים מול רפובליקנים
בניגוד לישראל, הצבעה מוקדמת אפשרית ברבות ממדינות ארה"ב, וכמה עשרות מיליונים כבר הצביעו. בנוסף, שיטת ההצבעה שונה ממדינה למדינה, יש שמדובר בפתקים, יש שמנקבים חורים ויש שמצביעים אלקטרונית. עוד חשוב לציין, כי מלבד נשיא בוחרים האמריקאים גם חברים לקונגרס ולסנאט ובמדינות מסוימות תפקידים נוספים שעומדים לבחירה.

בחזרה למפת האלקטורים: הגרעין הדמוקרטי החזק הוא קליפורניה (55 אלקטורים), ניו יורק (29), מסצ'וסטס (11) ומרילנד (10). קלינטון גם מוליכה בפער נאה בניו ג'רזי (14), אילינוי (20), וושינגטון (12) ובעוד כמה מדינות קטנות שנוטות לטובתה.

בסך הכל מזוהים עם קלינטון נכון להערב 203 אלקטורים, כש-115 מתוכם נחשבים 'באנקר' שלה, 53 בסבירות גבוהה מאוד שלה ועוד 35 ממדינות שנוטות לטובתה בפער סביר בסקרים.

מנגד, הבסיס החזק של טראמפ הוא אלבמה (9), קנטקי (8), אוקלוהמה (7), אריזונה (6), לואיזיאנה (8) ולמעשה עוד שורת מדינות קטנות המזהות עם 'החגורה הרפובליקנית'. טראמפ גם מוליך בבטחה בטקסס (38), אינדיאנה (11), מיזורי (10) טנסי (11) ועוד כמה מדינות קטנות יחסית.

בסך הכל מזוהים עם טראמפ נכון להערב 164 אלקטורים, כש-63 מתוכם נחשבים באנקר, 92 נוספים מובטחים בסבירות גבוהה מאוד ועוד 9 נוטים לכיוונו.

האתגר והמתנדנדות
בקופה המתנדנדת נמצאים לעת עתה 171 אלקטורים, מספר עצום שעשוי להכריע את הכף. המדינות הבולטות והמשמעותיות ביותר בהן טרם הסתמנה מגמה קבועה של הובלה לאחד המועמדים הן פלורידה (29) שמסורתית מנפיקה תוצאה צמודה, אוהיו (18) שכמעט תמיד הזוכה בה גם הוכתר כנשיא, מישיגן (16), פנסילבניה (20), צפון קרוליינה (15), ג'ורג'יה (16), אריזונה (11) ווירג'יניה (13) שעד לפני ימים אחדים עוד נטתה לטובת קלינטון.

עוד כמה מדינות קטנות נחשבו לא מזוהות - ניו המפשייר, מיין, קולורדו, נבדה, אייוה וניו מקסיקו. המשמעותית שבהן היא קולורדו השולחת 9 אלקטורים.

מרכז הכובד מתמקד כאמור במדינות המתנדנדות הללו, המועמדים חורשים אותן מקצה לקצה בניסיון של הרגע האחרון ללחוץ על עוד ועוד מצביעים לצאת ולהצביע.

המשימה המרכזית של טראמפ היא לאסוף עוד קרוב למאה אלקטורים, ולשם כך עליו להשיג לפחות חמישה מהמדינות המתנדנדות הגדולות, כולל אוהיו ופלורידה. משימה קשה אך לא בלתי אפשרית. מנגד, קלינטון יכולה להסתפק בהשגת 3 מתוכן כדי להבטיח כמעט בוודאות את נצחונה.
דונלד טראמפ הילארי קלינטון בחירות סקרים הסבר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד