י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

תיעוד נדיר: המחיצה בכותל המערבי לפני 115 שנה

על רקע המאבק שמנהלים הארגונים הרפורמיים בכותל המערבי, מרכז ליב"ה סותר את אחת הטענות המרכזיות של הארגונים הרפורמיים, לפיה, המחיצה בכותל הוצבה רק בעשרות השנים האחרונות וכי בשנים קודמות כלל לא היתה מחיצה במקום, עם תיעוד נדיר של המחיצה בכותל המערבי כבר לפני 115 שנים

(הרברט ריקס)
(הרברט ריקס)

על רקע המאבק שמנהלים הארגונים הרפורמיים בנושא הכותל המערבי והפרובוקציות החוזרות ונשנות ברחבת הכותל, מרכז ליב"ה סותר הערב (שני) את אחת הטענות המרכזיות של הארגונים הרפורמיים, לפיה, המחיצה בכותל הוצבה רק בעשרות השנים האחרונות וכי בשנים קודמות כלל לא היתה מחיצה במקום.

כאמור, כעת מרכז ליב"ה סותר את הטענה, עם תיעוד נדיר של המחיצה בכותל המערבי כבר לפני 115 שנים. במרכז ליב"ה מסרו כי החליטו "לסקור את תולדות המחיצה בכותל המערבי של הר הבית, אשר היתה דבר לא מובן מאליו שנים רבות בשל גזרות האנגלים והטורקים, והפריך את הטענות החוזרות ונישנות של נשות הכותל ותומכיהם על כך שמחיצה בכותל הומצאה לאחר מלחמת ששת הימים בשל "השתלטות החרדים"".

בתמונות שמציג המרכז, אשר צולמו בידי התייר הבריטי הרברט ריקס בשנת 1902, מצולמת תפילת יהודים ברחבה הקטנה דאז, ליד הכותל המערבי של הר הבית. התייר (הנוצרי) צילם את שראו עיניו משני צידי המחיצה בעת תפילת מנחה ליד הכותל.

במרכז ליב"ה מסרו כי "בתמונה נראית בבירור מחיצה, אך כעבור שנים ספורות החל השלטון התורכי להגביל ולאסור שימת מחיצה, תאורה, ספסלים וכסאות בכותל, והדבר הוגדר כ"פקוח נפש" בשל איומים מצד הערבים שטענו בעלות על המקום".

"ב-1912 ניסו רבני ירושלים להשפיע על הממשלה בתורכיה להתיר את ההגבלות, אך בשל מלחמת העולם הראשונה שפרצה המהלך נגדע (ע"פ רא"מ לונץ ועוד)".

עם זאת, במרבית התמונות והסרטונים שצולמו בשנים הבאות, ניכרת הפרדה כל שהיא, אם כי ללא מחיצה, אך גם לא בתערובת גמורה (בדרך כלל בזמן התפילות נשים התרכזו בצד הצפוני, וניתן להציע כמה השערות מדוע דוקא שם).

עוד נמסר כי החל משנת תרפ"ט (1929) נאסר ע"פ החוק הבריטי להעמיד מחיצה, אך רב הכותל הרב אורנשטיין הי"ד נהג לעמוד במקום קבוע בזמן התפילה, ועל ידי כך ליצור 'הפרדה' בין גברים לנשים (ע"פ יומן הכותל, הערות מבן המחבר, עמ' 470). ביום הכיפורים של שנת תרפ"ט הועמדה מחיצה בידי המתפללים, ושוטרים בריטים שהוזעקו למקום הרסו אותה באלימות קשה במהלך התפילה.

בשנת תרצ"א פנה הרב הראשי לישראל הראי"ה קוק לממשלה האנגלית בבקשה לקבוע ב'דבר המלך במועצה' סעיף שיעגן בחוק את ההפרדה בזמני התפילות. אך מחיצה עדיין לא הותרה, והצבתה גבלה בסכנת נפשות. כך נמשך הדבר עד מלחמת ששת הימים עם שחרור העיר העתיקה וחידוש התפילות במקום.

במרכז ליב"ה הזמינו את גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת, ללמוד קצת את ההיסטוריה וזאת בעקבות מאמרו באתר הארץ בו טען כי "המחיצה המפרידה בין גברים לנשים בכותל הותקנה רק בשנת 1968 במחטף של משרד הדתות".
הכותל המערבי מחיצה עזרת נשים עזרת גברים מרכז ליב''ה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד