י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בקשה לייצוגית נגד פייסבוק: משווקת לייקים פיקטיביים

במקרים מסוימים, כך נטען, החברה מציגה למפרסם תוצאות הצלחה מנופחות ומוגזמות, ולעיתים המודעה אף כלל לא מגיעה לקהל היעד שנקבע על ידו

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס





בקשה לתביעה ייצוגית בסך 50 מיליון שקל הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד חברת פייסבוק אירלנד, מפעילת פייסבוק ישראל, בטענה שהחברה מספקת נתונים פיקטיביים למפרסמים. על פי כתב התביעה שצורף לבקשה, פייסבוק מצהירה בפני המפרסם על מעורבות גבוהה בקידום התוכן שלו, אולם במקרים מסוימים היא מציגה תוצאות הצלחה מנופחות ומוגזמות - ולעיתים התוכן כלל לא מגיע לקהל היעד שקבע המפרסם.

מאחורי הבקשה לתביעה עומד אריאל אנסבכר, איש שיווק ופרסום העוסק בקידום אתרים ברשתות החברתיות. אנסבכר, שמנהל את עמוד הפייסבוק "ארון הספרים היהודי", בחר להשתמש בכלי שנקרא "קידום ממומן" שמציעה פייסבוק, כדי להרחיב את חשיפת העמוד למשתמשים פוטנציאלים. באמצעות כלי זה מציעה פייסבוק לבעלי עמוד עסקי, או כאלו המעוניינים לשווק מוצר או את עצמם, ליצור מודעה תמורת תשלום שתתמקד בקהל ספציפי על-פי פילוח של מיקום, מין, גיל, תחומי עניין ועוד.

על פי כתב התביעה, אנסבכר הבחין כי פייסבוק אמנם מקדמת את המודעה הממומנת למשתמשים רבים, אך רובם כלל לא נכללים תחת קטגוריית קבוצת היעד אותה הגדיר. לטענתו, מבדיקה שביצע הוא מצא כי 90% מהלייקים שקיבל היו של אנשים לא רלוונטים כשמדובר בפרסום של ספרי תנ"ך. בכתב התביעה צוין כי לאחר זמן קצר אזל תקציב הפרסום של התובע למודעה, ואף שהתקבלו לייקים רבים, רובם היו של ערבים (כך במקור - ר.ג.), "שלא יכול להיות ספק שאין להם עניין ברכישת ספרי קודש ויהדות".

פלטפורמת הפרסום בפייסבוק הפכה בשנים האחרונות לפופולרית מאוד בקרב מפרסמים רבים, והחברה מציעה למשתמשיה חבילות פרסום שונות. כמו כן, פייסבוק מתחייבת לכך שהמודעה תוצג "לאנשים שסביר יותר שיבצעו פעולה".


רשימת מעניקי החיבובים ל"ארון הספרים היהודי"

הבקשה לתביעה הוגשה באמצעות משרד עורך הדין גיא אופיר, שי מורלי, אדם ורדי ומתן עזרא, שכבר ניהלו בעבר הליכים משפטיים נגד פייסבוק, ולאחרונה אף הגיעו להסדר לפיו החברה תעביר כתובת דוא"ל שבאמצעותה יוכלו משתמשים בישראל ליצור קשר עם פייסבוק ואף להמציא דרכה כתבי תביעה - מה שלא היה אפשרי עד כה.

לדברי עו"ד אופיר, "אין ספק שזה לא בסדר, על הלייקים האלו הוא (אנסבכר - ר.ג.) שילם כסף. בבקשה לתביעה גילינו שפייסבוק לקחו לייקים ממשתמשים ברדיוס של 50 קילומטרים ממנו. משמע, הם כביכול לקחו לייקים מהסביבה שלו, אבל היה פה שימוש לא מושכל באזור הגיאוגרפי כי האנשים בסביבה של המפרסם הם לאו דווקא רלוונטים".

מפייסבוק לא נמסרה תגובה.

קישורים:
מדד S&P 500 כבר קבע: טראמפ יזכה בנשיאות ארה''ב
ציון ממוצע 57: שיא נכשלים בבחינת עורכי הדין
הכינו את כרטיסי האשראי: דיוטי פרי שני ייפתח בנתב''ג
פייסבוק לייקים פיקטיביים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד