י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

היום: אמסלם יארח את הרפורמים בכותל המערבי

כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', חברי הכנסת החרדים והרבנים הראשיים הודיעו כי יחרימו את הסיור - אך ח"כ אמסלם התעקש לקיימו

רפורמים בכותל המערבי, צילום: פלאש90
רפורמים בכותל המערבי, צילום: פלאש90

הבוקר (ג') יתקיים הסיור השנוי במחלוקת של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בכותל המערבי, בהשתתפות נציגי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית, במטרה לגבש עמדה מוסכמת שתביא ליישום מתווה הכותל שאושר בתחילת השנה על ידי הממשלה, ושזוכה כעת להתנגדות חריפה של המפלגות החרדיות.

כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" - הרבנים הראשיים הגר"ד לאו והגר"י יוסף הודיעו כי נציגיהם יחרימו את הסיור, מכיוון שישתתפו בו כאמור גם נציגי התנועה הרפורמית. גם חברי הוועדה ח"כ יעקב אשר וח"כ יואב בן צור הודיעו כי לא ישתתפו בסיור. "סיור משולב הינו מתן לגיטימציה לפעילות הפרובוקטיבית והמתלהמת של הרפורמים והקונסרבטיבים בכותל הפוגעת בכבוד המקום והמתפללים, לא ניתן יד לכך", נימק בן צור.

קודם לכן, הרבנים הראשיים שיגרו מכתב למנכ"ל הרבנות הראשית לישראל משה דגן שבו הם הציגו את עמדתם, שלאחר הסיור יבואו חברי הועדה לשמוע את דעתם. "מאחר ומדובר בנושא הכותל המערבי והשמירה על קדושתו, ומאחר ונושא זה הוא בדרגת חשיבות ורגישות עליונה, מן הראוי שהרבנים הראשיים ישמיעו את דעתם באופן אישי בפני ועדת הפנים של הכנסת ולא באמצעות שליחים", כתבו מלשכות הרבנים.

"הרבנים הראשיים לישראל ישמחו להשמיע את עמדתם בנושא הכותל בפני חברי ועדת הפנים של הכנסת, ועל כן נבקש לתאם את הזמנתם לישיבה מיוחדת בנושא בחדר ישיבות מועצת הרבנות הראשית לישראל", הוסיפו.

מנגד, יו"ר הועדה ח"כ דודי אמסלם, למרות תמיכתו בעמדה החרדית, הודיע כי הוא נדרש להזמין לסיור גם את הרפורמים, זאת מכיוון שהם צד משמעותי בנושא. "ועדת הפנים אינה רשאית לעשות העדפות בעניין מוזמניה. הדיון שנקבע הוא על סוגיית הסדרי התפילה בכותל ומן הסתם ראוי כי הצדדים שבגללם נוצרה המחלוקת יגיעו לדיון ויהיו שותפים לו", אמר אמסלם.

כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים', שופטי בג"צ הודיעו כי על המדינה והקרן למורשת הכותל להשיב תשובה עד ט"ז חשוון - 17/11, לעתירת הרפורמים ו'נשות הכותל' על העדר יישום מתווה הכותל שאושר על ידי הממשלה.

כאמור, את העתירה בבג"ץ עתרו התנועה ליהדות מתקדמת בישראל, התנועה המסורתית, נשות הכותל, חדו"ש וישראל חופשי, נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, רב הכותל והמקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, השר לשירותי דת, שרת המשפטים, הרבנות הראשית לישראל והקרן למרשת הכותל.

בעתירה המתוקנת דרשו הרפורמים לאפשר תפילה שוויונית ברחבת הכותל. לדבריהם, על מתווה הכותל להיות מיושם בפועל, ובמידה ולא – להקצות רחבה שלישית בתוך רחבת הכותל הקיימת, לפעילות הרפורמים ו'נשות הכותל'.

העתירה עצמה עוסקת במתווה הכותל שאושר על ידי הממשלה בתחילת השנה ולטענת העותרים - לא מיושם בפועל בגלל לחצים המופעלים מצד המפלגות החרדיות. בסיס העתירה הוגש לפני שלוש שנים ב-2013, אך בעקבות המתווה שגובש על ידי הממשלה – היא נדחתה ועלתה שוב לסדר היום ולדיונים בבג"צ.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', בדיון שהתקיים לפני כחודש וחצי, השמיעו השופטים ביקורת על הממשלה על כך שמתווה הכותל לא מיושם. נשיאת בית המשפט העליון נאור, אמרה כי "הדברים נסחבים עד בלי קץ", בנוסף קבעה כי "הבעיה האמתית היא, מה קורה בכותל המערבי? פה הדברים נסחבים עד בלי קץ ועד בלי גבול. אני תחת הרושם כי במקרה זה מצפים מאיתנו להוציא את הערמונים מהאש. זה למעשה תפקידה של הממשלה. זה דבר שצריך לעלות לדרג המתאים כי מדובר בכותל המערבי. דברים לא זזים".

השופט רובינשטיין הוסיף גם הוא - "מה קורה בפועל? בינואר ניתנה החלטת הממשלה. לאחר מכן היו מחלוקות אחרות ואחרי זה היתה ישיבה אצל ראש הממשלה בסוף יוני. בהקשר של התקנות הללו, האם יש איזה שהוא סיכוי בעולם ששר הדתות יחתום על התקנות הללו או שצריך לעשות צעד כדי שאחר יחתום עליהן?

רובינשטיין התייחס ל'קרן למורשת הכותל' ולרב הכותל הרב שמואל רבינוביץ ואמר כי "זה מעגל שוטה. כי הממונה זה הרב והרב יש לו השקפה א' וכבודו במקומו מונח, אך השאלה היא, מה עושים לגבי כל שאר הציבור שלא מחזיק בהשקפה זו". בהמשך אמר כי "מי שלא רוצה פלורליזם יצא לרחבה הצפונית ומי שכן, יצא לרחבה הדרומית, אנו עם יהודי".
רפורמים בכותל ח''כ אמסלם חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד