י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

סערת הרכבת: נמחקה העתירה נגד נתניהו

עתירת ח"כ זהבה גלאון נמחקה לאחר שהמדינה אישרה כי ההוראה שניתנה לרכבת ישראל לחדול מעבודה בשבת היתה לא חוקית • הדיון המשפטי יעבור כעת לבקשה שהגישה באת כוח מרצ לאישור תביעה ייצוגית

(מרים אלסטר, פלאש 90)
(מרים אלסטר, פלאש 90)

בית המשפט העליון הורה היום למחוק את העתירה שהגישה ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, נגד הוראתו מלפני חודשיים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לרכבת ישראל - שלא לבצע עבודות בשבת. זאת, לאחר שהמדינה הודתה בספטמבר כי הוראת נתניהו לרכבת אמנם ניתנה שלא בסמכות, ומשכך, טענה, התייתר הדיון בעתירה.

"המדינה הבהירה שראש הממשלה לא היה הגורם המוסמך לקבל החלטות אלה והדברים באו על תיקונם", העיר השופט אורי שהם. לדבריו, "המדינה אמרה, ואם צריך היא תחזור ותאמר את זה בברור - שהסמכות לא לראש הממשלה ולא לנציגו, אלא לשר העבודה ותו לא. נכון שהעתירה קידמה את העניין ועל כך יש לברך, אך בסופו של דבר העניין נהפך תיאורטי ולכן אין צורך לתת הנחיה לעתיד".

כזכור, בתחילת ספטמבר נתניהו הורה לרכבת להשהות עבודותיה ל-72 שעות, אף שלא היתה בידיו הסמכות לכך לפי חוק. הוראתו לרכבת נמסרה דקות לפני כניסת השבת לאחר שנכשל בניסיון לשכנע את שר העבודה לבטל את 20 היתרי העבודה שמשרדו העניק לרכבת מבעוד מועד - וכך גם נכשלו מאמצי ראש הסגל בלשכתו, יואב הורוביץ, שהפעיל מכבש לחצים בעניין על בכירי משרד העבודה.

באמצעות עו"ד דפנה הולץ-לכנר, עתרה גלאון, לבג"ץ נגד הוראת נתניהו לרכבת - ונגד היענות החברה הממשלתית להוראה. זאת, לאחר שההוראה גרמה להשבתת מסילת החוף במוצ"ש וביום ראשון העמוסים.

בעקבות העתירה הוציא בג"ץ צו ביניים שאוסר על נתניהו להורות שוב לרכבת לא לבצע עבודות בשבת. קודם להחלטה הודתה המדינה בעקיפין כי לרכבת ישראל היתה למעשה הזכות להמשיך לבצע את עבודות התחזוקה והפיתוח המתוכננות שלה בשבת - חרף הוראת נתניהו - שכן החברה החזיקה בהיתרי עבודה תקפים שרק לשר העבודה היתה הסמכות לבטלם, לפי חוק.

בעקבות הגשת תגובה זו, ולאחר החלטת בג"ץ להוציא צו ביניים, מיהר נתניהו ליישר קו עם ההכרעה - ולהעביר את האחריות לשר העבודה, חיים כץ: "אני מכבד את ההחלטות של בג"ץ, אני חושב שהן מבהירות את סדר הדברים", אמר אז.

תגובת המדינה והכרעת בג"ץ העלו את שאלת האחריות לנזקים הכלכליים שנגרמו לחברת רכבת ישראל ולנוסעיה בגין ההשבתה. ואמנם, בתגובתה לבג"ץ נזהרה הפרקליטות מלהתייחס לאירועים, וביקשה להתמקד "במבט צופה פני עתיד".

אלא שגלאון ביקשה מבית המשפט לקבוע האם ראש הממשלה חרג מסמכותו ולהורות לפרקליטות למסור את פירוט הצעדים ינקטו כדי למנוע התנהגות בלתי-חוקית בעתיד. פרקליטות המדינה טענה מאידך כי סעדים אלה אינם בתחום סמכותם של שופטי העליון וממילא הם אינם אקטואליים עוד.

בינתיים, הגישה עו"ד הולץ-לכנר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד הרכבת בסך 15 מיליון שקל.

גלאון אמרה היום: "השופטים העבירו את המסר שאנחנו לא ברפובליקת בננות ושראש ממשלה אינו יכול לפעול נגד האינטרס הציבורי ולפגוע בציבור. עשרות אלפי אנשים, שילמו מחיר כבד בהמתנה לאוטובוסים ובעמידה בפקקים, ואני שמחה שבעקבות העתירה - הרכבת חזרה למסלול".

עו"ד דפנה הולץ-לכנר הוסיפה כי: "להליך המשפטי היתה חשיבות הרתעתית עצומה לשמירת שלטון החוק. חשוב ביותר שראש הרשות המבצעת, בנימין נתניהו, ידע כי אין הוא יכול להורות במחי שיחת טלפון לגופים שלטוניים על עצירת עבודותיהם ללא סמכות".

קישורים:
מדד S&P 500 כבר קבע: טראמפ יזכה בנשיאות ארה''ב
ציון ממוצע 57: שיא נכשלים בבחינת עורכי הדין
הכינו את כרטיסי האשראי: דיוטי פרי שני ייפתח בנתב''ג
סערת הרכבת חילולי שבת בנימין נתניהו בג''צ מרצ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד