י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ניסיון אחרון: 5 מיליון לשחרור הרב ברלנד

פרקליטי הרב הגישו בקשה נוספת עם תנאים מקסימליים לשחרור הרב למעצר בית, ובית המשפט יחליט האם לקבל אותה או לדחות בפעם האחרונה ולהותיר את הרב במעצר עד תום ההליכים

הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרב ברלנד בבית המשפט. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמעט ארבעה חודשים לאחר הסגרתו של הרב אליעזר ברלנד מדרום אפריקה לישראל, בית המשפט יקיים מחר (ד) דיון בבקשת פרקליטיו לשחררו מתנאי המעצר בהם הוא שוהה מאז נעצר, עם הנימוק כי בעקבות התנהלות הפרקליטות - המשפט לא יוכל להתחיל במועד שנקבע.

על פי הפרטים שהגיעו לידי 'בחדרי חרדים', מחר יתווסף לצוות ההגנה גם עו"ד ירון לונדון, סגן ניצב בדימוס ששימש בעבר כחוקר בלהב 433 - אותה יחידה שעצרה את הרב ברלנד עד להגשת כתב האישום. על פי הצעתו של לונדון, המתפרסמת לראשונה ב'בחדרי', יבקשו מבית המשפט לשחרר את הרב ברלנד לחלופת מעצר מיוחדת וחריגה - ערבות בסך חמישה מיליון שקלים שיחולטו לקופת המדינה במידה והרב יחמוק מהבית ללא אישור; בית עם חומה בו ישהה הרב תחת חברת פיקוח, כאשר חברת שמירה נוספת תפקח על הבית מבחוץ. בבית עצמו יותקן מכשיר לשיבוש קליטת מכשירי סלולר ועוד.

האם כל זה ישכנע את בית המשפט? השופטת ג'ויה סקפה-שפירא תצטרך להחליט.


הרב ברלנד מגיע לדיון בבית המשפט. צילום: אלי שלזינגר

במהלך הדיון הקודם, בערב יום כיפור, בו היה אמור להיות מענה לכתב האישום, פרקליט הרב ברלנד, עו"ד אביגדור פלדמן, טען כי היות וטרם קיבל את כל חומר החקירה, אינו יכול עדיין להתייחס ולבנות את קו ההגנה.

במהלך הדיון, השופט ירון מינטקביץ העיר מספר רב של פעמים על התנהלות הפרקליטות באי העברת חומרי חקירה לצוות ההגנה, על כך שהפרקליט המלווה לא נכח בדיון ושלח נציגים שאינם בקיאים בתיק ועוד. בהחלטתו קבע כי הפרקליטות תעביר תוך 8 ימים את כלל המסמכים שבידיה, כולל את שני מסמכים חסויים עליהם ביקשו חיסיון.

אולם מאז הדיון, התברר לעורכי הדין המייצגים את הרב, כי לא מדובר היה בשני מסמכים שלא הועברו, אלא הרבה יותר. מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה כי צוות ההגנה קיבלו מאז מסמכים רבים שכלל לא ידעו על קיומם. בעקבות כך, עו"ד אביגדור פלדמן, עו"ד ימימה מזרחי, עו"ד רחל תורן ועו"ד אריאל סלטו, הגישו בקשה לגילוי ראיה של כלל החומרים החסויים שישנם בתיק, הנמצאים בידי הפרקליטות.

מהפרטים שהגיעו עוד ל'בחדרי חרדים' עולה כי בעקבות הגילוי, השופט גם ביקש הבהרה מפרקליטות מחוז ירושלים, מדוע ולמה הם הצהירו על שני מסמכים חסויים בלבד, בזמן שהיו מסמכים רבים יותר.

הרב אליעזר ברלנד, מנהיג קהילת 'שובו בנים' - ברסלב, נעצר לפני כחצי שנה על ידי הרשויות בדרום אפריקה, הוסגר לישראל, הוגש כנגדו כתב אישום חמור ביחס למעמדו ומעצרו הוארך עד תום ההליכים. הוגשה בקשת ערר לבית משפט העליון אך השופט יורם דנציגר החליט שלא לאפשר את הערר, "מששוכנעתי כי מתקיים במקרה דנן חשש ממשי להימלטותו של המבקש מאימת הדין, איני רואה להידרש אף לשאר עילות המעצר המתקיימות בעניינו" כתב השופט דנציגר.

אחת הטענות העיקריות בבקשת הערר, שפורסמה לראשונה ב'בחדרי חרדים', מתייחסת לתקופת המאסר במידה ויורשע הרב. על פי הערר, הפרקליטות ציינה כי הרב צפוי למאסר של שנה וחצי (18 חודשים). מאז נעצר בדרום אפריקה חלפו כחמישה חודשים, "הרי שאם יכלא לתקופה המינימלית של תשעה חודשים במסגרת מעצר עד תום ההליכים, יצטרפו חודשי מעצרו ל-14 חודשים, דהיינו ארבעה חודשים פחות מסך כל המאסר שהוא צפוי לו אם יורשע לאחר שמיעת ראיות בכל העבירות, ואם ניקח בחשבון ניכוי שליש ממאסרו הרי שישהה במאסר כשלושה חודשים מעבר לתקופת המאסר בפועל".

לכך התייחס השופט דנציגר ואמר כי "אין בכך כדי להצדיק, לעת הזו, את שחרורו ממעצר מאחורי סורג ובריח". הוא נימק זאת בכך "שמצויים אנו בתחילתה של תקופת מעצרו עד תום ההליכים ובשלביו הראשונים של ההליך העיקרי", כאשר לטענת המשיבה "ענייננו אינו בתיק גדול שניהולו אמור להימשך זמן רב". מה שכן, ציין כי עם חלוף הזמן והימשכות ההליך העיקרי בעניינו של הרב ברלנד, יוכלו פרקליטיו להגיש את בקשת הרשות לערר לעיון חוזר.

כאמור, מחר (ד') לקראת השעה 9:00 צפוי להתקיים דיון בפני השופטת ג'ויה סקפה-שפירא בבית משפט השלום בירושלים, עיון חוזר בבקשה לבטל את המעצר עד תום ההליכים. מאות מחסידי הרב צפויים להגיע לבית המשפט, כפי שקורה בכל הדיונים בעניינו.

במקביל, אלפי חסידי הרב השתתפו הערב (ג') בעצרת תפילה וזעקה במערת המכפלה אשר בחברון, להצלחתו של הרב בדיון.
הרב אליעזר ברלנד מעצר בית ערבות שחרור פרקליטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד