י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אהובה על הבריות • הראיון האחרון של המפקדת

אהובה תומר ע"ה, מפקדת מחוז חיפה, נפטרה מפצעיה אחרי שנלכדה באש • לפני מספר חודשים העניקה ראיון מרגש ל'מרכז העניינים' והפתיעה באהדתה לציבור החרדי

רכבה של אהובה תומר ז"ל מאחורי האוטובוס, צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות
רכבה של אהובה תומר ז"ל מאחורי האוטובוס, צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות


צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות

דמותה של סגן ניצב אהובה תומר, מפקדת משטרת חיפה, שנאבקה על חייה אחר שנלכדה באש התופת ליד כלא דמון, והבוקר (ב') השיבה את נשמתה ליוצרה, עומדת בניגוד מוחלט לתדמית המשטרתית הנחשבת בעיני הציבור החרדי כיוצרת מתחים יזומים ומיותרים עימו.

את הראיון המיוחד שהעניקה ל'עניינים בצפון' - המהדורה הצפונית של 'מרכז העניינים' - לפני מספר חודשים, פתחה בהצהרה כי היא מאמינה בקירוב לבבות: "בכוח לא פותרים דברים", אמרה.

במהלך השיחה היא התגלתה כאישה מיוחדת, חושבת ומתחשבת, בעלת תפיסת חיים נדירה ועכשיו גם נוגעת ללב.

סנ"צ אהובה תומר: "המחירים הזולים של הדירות בשכונת 'הדר' בחיפה מושכים לשכונה אוכלוסיות חרדיות שלא התיישבו בה בעבר. אני חושבת שזה מבורך כשמדובר בציבור איכותי כמו הציבור החרדי. זה מבורך. אני לא אישה פוליטית, אבל היו לי שיחות עם ראש העיר, מר יונה יהב, בעניין, ואמרתי לו את דעתי בעניין זה לא פעם ולא פעמיים. כשיש רצון טוב תמיד אפשר להסתדר, וזה נכון גם בחיכוכים בין ציבורים שונים וגם בקונפליקטים בתוך הציבור החרדי. הצלחנו להגיע להבנות עם רצון טוב של כל הצדדים. היו לי מפגשים עם רבני הציבור החרדי והם אנשים חכמים מאוד. ממש התרגשתי לפגוש אותם..."

• יש לך רקע קודם והיכרות עם המגזר החרדי? במסגרת השירות המשטרתי היית מעורבת בפרשיות שהציבור החרדי עמד במרכזן?

"ברקע המשפחתי שלי יש לי קשר עם המגזר החרדי. הייתה לי גם מעורבות לעיתים בקונפליקטים שהסעירו את המגזר. גם בפרשיות שהסעירו את חיפה וגם בירושלים. כשהייתי מפקדת תחנת נהרייה, יצא לי פעמים רבות לפקד על מבצע ל"ג בעומר בהר מירון. מכיוון שגדלתי במקום שנותן כבוד לזולת, ניסיתי שלא להתעקש על פרנציפים. אני שמחה שהצלחתי להקל על כולם מתוך הבנה, מבלי שהיה צורך להפעיל כוח. אם אפשר לפתור משהו בצורה נעימה, אז לבחור בדרך אחרת זה מטופש. הצלחתי לפתור והכל היה בסדר. קיבלתי מהחרדים המון גילויי כבוד והערכה".

סגן ניצב תומר סיפרה באותו ראיון, לראשונה באופן גלוי, על מה שעבר עליה כשפיקדה על הפגנת החרדים שמחו נגד חילולי השבת בפתיחת תיאטרון חיפה בשבת: "בתיאטרון היו שלושה אנשים באולם. אני זוכרת שבאתי ומהצד שלי היה נורא מוזר לראות קהל שחור, כי בעיני החילוני המצוי החרדים כולם מתלבשים בצורה אחידה וגם אני רגילה לקהל צבעוני. אני גם הייתי האישה היחידה במקום, והזמינו לי יס"מ, אמצעים לפיזור הפגנות וכן הלאה.

"פתאום קלטתי שכאן להפעיל כוח לא יהיה נכון. ביקשתי מיד מהמפקדים לשחרר את כל הכוחות. היה חסר לי טיפש אחד ואז כל השטח היה בוער. מי צריך את זה? התקשרתי לכל הגורמים העירוניים וכעסתי עליהם: בשביל מה הייתם צריכים את זה, סתם להגביה את הלהבות? ושכנעתי אותם. גם הם הבינו את זה".

• מה הייתה ההרגשה הראשונית שלך כשראית את כל הציבור הזה?

"הבנתי שיש פה איזו מחאה וזה כנראה מאוד כואב למישהו, אחרת אנשים לא היו מגיעים בעיצומו של יום המנוחה בשבת. מאוד הבנתי את זה. לא היה נראה לי שרבני הציבור יריצו את כל הציבור החוצה על מאומה. זה כנראה מאוד הציק למישהו ולכן היה חשוב לי קודם כל לשמוע ולהבין. אחרי ששמעתי וראיתי שבאולם יושבים שלושה אנשים(!), שאלתי: מה כל כך בוער? אי אפשר היה להתחיל אחרי שבת? השבת הרי עמדה לצאת בכל דקה. עשיתי מהר מאוד חיתוך מצב ועצרתי מיד את כל מכירת הכרטיסים. בתוך תוכי חשבתי שהחרדים צודקים, על אף שאני באופן אישי לא שומרת שבת.

כחילונית, כשמגיע סוף שבוע אני כבר באפיסת כוחות. נורא מרגיז אותי שיש חנויות פתוחות, כי פתאום הנכדים מבקשים לצאת לקניות ואין לי כוח. גם מהפן החילוני אני מאוד מרוצה מהפטנט הזה שנקרא שבת קודש... גם בעל החנות לא מפסיד דבר, הוא אפילו מרוויח, שלא לדבר על כך שיש לו חיים מסודרים".

בהמשך נשאלה סגן ניצב תומר על כך  שהציבור החרדי, מהניסיון הארוך שלו עם המשטרה, יוצא מתוך הנחה כי כל מגע עם המשטרה רק יזיק לו. הציבור הזה רגיל כי המשטרה נגדו.

"ממש-ממש לא נכון.

"אני מאוד אשמח לעשות כל מהלך שיקרב את הציבור החרדי אלינו. אין לי שום בעיה לצאת עם מהלך שיתוף פעולה מלא עם רבני ופרנסי הציבור החרדי, להגדיר נקודת משטרה שתתנהל על פי כל הקריטריונים החרדיים הצניעותיים המחמירים ביותר. אני מוכנה לבוא לקראת הציבור ולהכיר ברגישויות שהציבור החרדי נצרך להם", הרצתה סגן ניצב תומר את משנתה בראיון.

יעמדו לה כל אלה כזכות לעילוי נשמתה.

קישורים:
צילום: יואב איתיאל, מגזין המושבות
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד