י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024

סער מפתיע ומפרגן לביבי: "יש לו ניסיון"

משנה כיוון? בראיון ל'בחדרי חרדים' משמיע בכיר הליכוד מילים חמות על ראש הממשלה נתניהו - על רקע הבחירות בארה"ב: "אינני יודע אם יש מנהיג בעולם שטראמפ מכיר כמו את נתניהו"

גדעון סער וידיד. צילום: קובי הר צבי
גדעון סער וידיד. צילום: קובי הר צבי

שינוי כיוון מצד בכיר הליכוד? בראיון 'בחדרי חרדים' עם שר הפנים והחינוך לשעבר גדעון סער, הוא התייחס לבחירות בארה"ב ולנשיא הנבחר דונלד טרמאפ, לדבריו נפתח חלון הזדמנויות שאסור יהיה לפספס, בעיקר סביב חידוש הבנייה בירושלים ובהתיישבות.

• למרות הסקרים והתקשורת טראמפ הוא הנשיא של ארה"ב, האם אנחנו בעידן חדש שבו התקשורת מנותקת מהעם?

"הייתה מגמה ברורה של צמצום הפער, סביב הישורת האחרונה של הקמפיין, מלכתחילה אנשים שמבינים בבחירות ובפוליטיקה היו יכולים להעריך שהמרוץ צמוד ולכן מבחינתי אין כאן הפתעה גמורה".

• טראמפ יותר טוב לישראל מקלינטון?

"אני לא פרשן פוליטי ומה שאותי מעניין זה ישראל והמשמעויות למדינה. מבחינה זו טראמפ הוא ידיד ישראל, הוא והמפלגה הרפובליקנית אימצו את המצע הכי פרו-ישראלי שאני זוכר, כולל המחויבות לירושלים בירת ישראל, כולל השמטת המדינה הפלסטינית מהמצע. בכל המובנים הללו יש בסיס טוב וחלון הזדמנויות שחשוב מאוד לנצל אותו בכמה הקשרים, בראש ובראשונה בהקשר של ירושלים".

סער מוסיף כי "בשנים האחרונות הרוב היהודי בירושלים הצטמצם כתוצאה מבנייה מועטה ביחס לצורך היהודי, כעת צריך לנצל את ההזדמנות וללכת למהלך של בנייה בהיקף רחב בירושלים ולהבטיח את עתידה לדורות, לדעתי יש כאן הזדמנות בניגוד לעבר - להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים וזה מהלך מדיני מרחיק לכת גם כלפי מדינות אחרות בעולם.

"אני חושב שלנשיא יש רקורד שהוא מאוד פרו-ישראלי, ולכן צריך לראות את חלון ההזדמנויות שנפתח כרגע ולפעול על פיו. לבחירה של טראמפ יש השלכה גם בהקשרים אחרים. יש פוטנציאל לקשב לעמדה הישראלית בכל מה שקשור לסכסוך הישראלי – פלסטיני וביחס למרחב בכלל. יש אפשרות לישראל להשפיע על סוגיות אזוריות נוספות באמצעות פיתוח מערכת היחסים עם טראמפ.

"ההשוואה כעת היא לא לקלינטון אלא לממשל היוצא של אובמה, שמן המפורסמות ב-8 השנים האחרונים, הייתה מחלוקת בנושאים רבים בין ירושלים לוושינגטון. היום לאחר הבחירות צריך לדעת איך לנצל את הבחירה של טראמפ לטובתנו".

סער הוסיף על טראמפ כי "אני חושב שיש אפשרות להגיע עם טראמפ להבנות טובות, הוא אדם פרקטי עם מחשבה חופשית ועם גישה פרו ישראל שבא למערכת מבחוץ, אפשר יהיה להגיע איתו להבנות כולל בנושא של הבנייה בירושלים ובהתיישבות, ניתן להגיע להבנות טובות ולמרחב תמרון גדול יותר מכפי שידעה ישראל בשנים האחרונות".

על הקשר הרוסי עם טראמפ אמר סער: "יכול להיות שמערכת היחסים בין וושינגטון ומוסקבה תראה באופן שונה והדבר הזה יש לו משמעות על האזור שלנו, ובאזור של סוריה. אם נדע להגדיר מה האינטרסים שלנו ולפעול מול הנשיא החדש - יש סיכוי שנקבל קשב הבנה ותמיכה באינטרסים שלנו".

• האם יחסי ראש הממשלה בנימין נתניהו עם טראמפ, ישפיעו על חידוש היחסים בין ישראל לארה"ב?

"אני חושב שבאופן בסיסי יש יותר קרבה רעיונית בין נתניהו לנשיא החדש, מכפי שהיה בין נתניהו לבין אובמה, זה מצב היסוד, ולכן יש פה פוטנציאל גדול", אומר סער ומוסיף כי "צריך לזכור שלנתניהו יש גם ניסיון מדיני ניכר, וצריך לנצל את הזדמנות למספר יעדים שצריכים כאמור להגדיר. ירושלים במקום הראשון ומספר סוגיות אזוריות".

"טראמפ מכיר את נתניהו. אינני יודע אם יש מנהיג בעולם שהוא מכיר כמוהו, ולכן גם ברמה האישית ניתן להשיג הרבה ואני מקווה שכך יהיה", הוסיף השר לשעבר.

• מה עם כל האמירות הבעייתיות של טראמפ, נשכח לו הכל?

"אני מציע לכולם לכבד את הבחירה הדמוקרטית של העם האמריקאי".
גדעון סער דונאלד טראמפ ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד