ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

שקד: "או הסכמות עם ביהמ"ש העליון או חוק חדש"

שקד נחושה לקדם את המועמדים שלה לביהמ"ש העליון: "אם לא נגיע להסכמות אני בהחלט אציע לקדם את החוק של ח"כ אילטוב"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

שקד נחושה לקדם את המועמדים שלה לביהמ"ש העליון. שרת המשפטים איילת שקד התייחסה במסגרת הצעות לסדר במליאת הכנסת, לסערה שהתחוללה בשבוע שעבר סביב קידום הצעת החוק של ח"כ רוברט אילטוב, בדבר שינוי הרוב המיוחד בוועדה למינוי שופטים, בבחירת שופטים לבית המשפט העליון.

השרה שקד אמרה: "עד שנת 2008 מונו שופטים לבית-המשפט העליון ברוב רגיל. בכירי השופטים שלנו היום בבית המשפט, שותפיי בוועדה למינוי שופטים, גם השופטת והנשיאה נאור, השופט רובינשטיין, השופט ג'ובראן, כולם מונו ברוב רגיל. זה היו החוקים עד 2008. גדעון סער, אז חבר הכנסת מהאופוזיציה, שייך לימין, והשר פרידמן, שר משפטים ששייך לאסכולה השמרנית, כמובן, שניהם ביחד, זאת אומרת, גדעון סער בתמיכה של השר פרידמן, חוקקו חוק שרצה לאזן את הוועדה. למה? כי עד שנת 2008 בדרך-כלל לנשיא בית המשפט העליון היה רוב ולא לשר המשפטים.

"שמעתי את חברת הכנסת ציפי לבני מתראיינת כמה פעמים השבוע. היא לא טרחה לספר, כמובן, שהיא כשרת משפטים נכשלה פעמיים. ב-2005 היא רצתה למנות משפטנית ראויה ומוערכת, פרופסור רות גביזון, לכל הדעות. רק מה היא לא דאגה לעשות? היא לא דאגה לייצר לעצמה רוב. הרוב היה בידי הנשיא אז, אהרון ברק. אהרון ברק התנגד לה מסיבותיו שלו. הוא אז אמר – יש ציטוט מפורסם שבו הוא אמר: יש לה אג'נדה. זה היה המצב אז.

"אז ציפי לבני פעם אחת נכשלה בזה שהיא לא הצליחה לייצר רוב. היה צריך רוב רגיל, בסך הכול 5 מתוך 9. פעם שנייה היא נכשלה, כי היא לא מינתה בכלל שופטים. היא השתמשה בכוח היחידי שיש לה כיושבת-ראש הוועדה, שיתקה את הוועדה כדי ליצור לחץ על הנשיא ברק ולמעשה לא מינתה בתקופתה שופטים ובית המשפט העליון תפקד בחסר.

"אני כתפיסה בעד הסכמות ולכן בחודשים האחרונים ישבתי שעות רבות עם הנשיאה כדי לנסות להגיע להסכמות, בעיני זו הדרך הנכונה ביותר. אבל אני לא אתן לשתק את בית המשפט העליון או לפחות שבעומס כזה גדול הוא יעבוד בחסר. לכן הבהרתי שאני בעד הסכמות וגם התיקון של גדעון סער עשה בזמנו הוא תיקון הגיוני, אבל אם עד מרץ אפריל, שזה מספיק זמן, לא נגיע להסכמות ואם יהיו חברים בוועדה שיחליטו לשתק אותה אני לא אתן לזה יד ואני בהחלט אציע לקדם את החוק של ח"כ אילטוב".

חברת הוועדה למינוי שופטים ח"כ נורית קורן אמרה: השופטים בדרך כלל אומרים שאנחנו עושים פוליטיזציה של המשפט. ממש לא. אין פוליטיקה בתוך לשכת עורכי הדין? יש פוליטיקה גם בלשכת עורכי הדין. אין פוליטיקה בתוך בית משפט עליון? יש. כמו בכל מקום עבודה יש גם שם. יש גם פוליטיקאים, אבל כל הזמן פוליטיקאים אנחנו נחשבים מילות גנאי, כל הזמן.
השרה שקד ביהמש העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד